AF du som börjar bli en riktig rackabajsare på flaskor tror du där har varit något gott i min eller bara hårförtunnande vätska.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Birid Glasbruk
Collapse
X
-
Litt om Biri Glaswærk og annet. Det korrekte navnet var BIRI GLASWÆRK. At det står BIRID på din flaske A.F. kommer nok av at stedsnavnet ble skrevet Birid fra 1859 og ca. 25 - 30 år framover. Fra Biri kjenner vi 2 typer flasker med hele stedsnavnet. For det ene din type hvor det bestandig står BIRID diagonalt. I tillegg har vi den vanlige brennevinsflasken, betegnet som Hamrede bouteiller. Her står det BIRI GLASWÆRK i ring rundt bunnen. Denne typen var med alt i 1856 kuranten og synes å være den eldste av de to.
Når det gjelder din flasketype så må det være en sjeldenhet å finne den blåst i 3-delt form. For min del har jeg sett en del av denne typen etter hvert, men har bare registrert flasker blåst i 2-delt form. Har forøvrig en halvdel av en slik form.
Når det gjelder fra hvilket tidspunkt den 3-delte formen ble tatt i bruk i Norge, så er det ingen ting å finne i tilgjengelig litteratur. Men siden Sverige og Norge jo var felles riker dengang, så antar jeg at den kom i bruk rett etter at Liljedals patent gikk ut i 1857.
Jeg har gjort div. søk etter kuranter mellom 1856 og 1867, men desverre uten å lykkes. De jeg har, har jeg forøvrig fått fra en tidligere meget vellvillig museumsansvarlig på Hadleland Glasverk og der var det ikke noe mere å finne. Det jeg imidlertid vet er at det ligger veldig mye arkivmateriale på Riksarkivet i Oslo som ganske sikkert gir svar på mange uklare ting. Men dette må en i tilfelle finne ut av sjøl, det er ingen der som er villige til å finne ut av det.
Comment
Comment