Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Birid Glasbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Birid Glasbruk

Jag är nog den lyckligaste postmottagaren i hela Askersund idag!
    Chansa på en dålig bild på nätet och det blev jackpott.

Norskmodell som har en grym glassmassa, tusentals små bubblor och stora
    bubblor, ojämn form och med riktig antik buteljfärg, ena stunden grön, andra
    brun och ibland gul/grön.

Den är så primitiv så det måste vara 1860-tals.
    Bifogade filer

När man ser på buteljen skulle den lätt kunna vara 1850-tals med, men
    jag vet ju inte när man började med den tredeladeformen i Norge.

Någon som har koll på det?

Comment

Grattis till en fin flaska.

Comment

Gratulerar AF Du måste ha en rymlig brevlåda.

Comment

BINGO! Grattis å det varmaste! Fy farao vilken goding, har själv vid två tillfällen haft lycken att se och känna på en sådan butelj. Men därifrån till att ha en i sina domäner, dit är det ett redigt långt steg. +++++ mvh LS
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

Comment

Hittade lite roliga märken på den idag, de har nyttjat en redig tång vid
            tillverkningen av den.

Röd markering är den 3-delade formen, blå markering är efter tången.
            Sedan 2 bilder på var sida, där jag tror ni ser märken efter tången.
            Bifogade filer

Comment

Siste driftsperiode på Biri var fra 1856 til 1880. Har kopi av pris-kurantene fra Biri, Hadeland og Hurdal for 1856 og 1867. I 1856 kurranten er denne typen ikke med enda. Det er den imidlertid i den fra 1867. Her er flasketypen betegnet som Ølflasker spidse og den ble blåst i 3/8 og 3/4 pots størrelse. Gratulerer forøvrig med artig flaske.

Comment

Här blev man så rörd så man inte vet om man skall skratta eller gråta.
                Förstår inte riktig uppståndelsen men det är väl grupptrycket?
                Till att se på ser den ur att vara en helt ordinär skapelse, är den från Norge så kan jag till viss del förstå... men nog har dom vid vissa tillfällen gjort en del med mer konstnärlig förmåga bakom.
                Ok den är väl ovanlig och vissa har sin släkt i nära anslutning till vissa glasbruk men likväl.
                Är det inte på gång att skruva upp något till skyarna, eller är det brist på prylar. För min del kan en sådan flaska vara den enda i världen den blir inte bättre ändå.
                Inget fel på flaskan men i sammanhanget antikt så tillhör den väl den banalaste delen på av skalan?

Comment

766!
                  Är man inte intresserad av flaskor så är det väl inget att få frossbrytningar över.
                  För flaskomaner, som jag räknar mig själv till, så kan det bli frossbrytningar och dräggel för mindre
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Vad jag ville belysa var att folk snöar in på någon tillverkare istället för objektet. I regel är det så att objekten gjort något upphöjt och inte tvärt emot. Jag gillar också flaskor då beroende på dess form och massa osv. men att dom har ett t.ex. B är inget som imponerar något nämnvärt. Ok man nappar om man vet att omgivningen är till sig i trasorna så fort dom hör B.
                    Har dåligt med bild av flaska men en skall man väl ha en relativt ny men...

Comment

Flaskan har en oval ring på bröstet.
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LOM
                        Siste driftsperiode på Biri var fra 1856 til 1880. Har kopi av pris-kurantene fra Biri, Hadeland og Hurdal for 1856 og 1867. I 1856 kurranten er denne typen ikke med enda. Det er den imidlertid i den fra 1867. Her er flasketypen betegnet som Ølflasker spidse og den ble blåst i 3/8 og 3/4 pots størrelse. Gratulerer forøvrig med artig flaske.
                        Tack för det LOM, misstänkte att den inte borde vara gjord före 1857 då
                        Liljedahl hade patent på den 3-deladeformen i Sverige, vet förvisso inte hur
                        det var i Norge med införandet av den 3-deladeformen.

Finns det inga kuranter imellan 1856 och 1867?

Comment

AF har man inte uppgifterna från de åren så känner man sig väl inte helt kurant?

Comment

Heter det Birid eller Biri glasbruk?

Tycker det serut som BIRID i botten på min flaska, när jag letar på nätet
                            står det ibland Biri och ibland Birid glasbruk.

Comment

Ursprungligen postat av 766
                              AF har man inte uppgifterna från de åren så känner man sig väl inte helt kurant?
                              Nej så kan man också uttrycka det

Comment

Working...
                              X