Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt skräp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det är kanske rätt gello, jag ville väl bara berätta vilket spännande material som finns där och hur mycket man kan få fram om man bara fortsätter :-)
    Och alla andra intressanta brottmål som berättar en massa om vardagslivet under 1600- och 1700-talet.
    Fast det är oerhört tidskrävande, det är därför jag inte håller på så mycket just nu. Stilen lär man sig nog efterhand, men det är mycket att gå igenom och skriva av.

Comment

Domböcker kan ha motsatt effekt också, en släkting till mig la ner sina släktforskningsambitioner när han upptäcke att hans farfars far tillbringad ett par månader på fästning för falskmynteri (han hade gjutit mynt av tenn). Och ja, hans blod flyter även i mina ådror...

Comment

Såpass räddhågsen får man nog inte vara av sig - har nog släktingar som gjort dumheter - liksom man själv.

Undrar om jag skulle rädas påbrå från alla släktingar som dömts för tidelag

Comment

Min morfars farfars syster halshöggs för giftmord men jag har nog att stå till svars för mina egna förbrytelser. (2 felparkeringar och 1 vårdslöshet i trafik, kostade 125:- 200:- och 90:- det sistnämnda var billigast men så var det också längesedan)

Comment

Ytterligare ett fynd.

Före jul fick jag ett vad jag anser vara ett fynd. Min systerdotter som jobbar vidare på vår släktforskning kom med en bouppteckning efter min morfars farfars morfar Jonas Ericksson död 1822. Fyndet kostade alltså inte något men jag värderar det ändå högt.

Bouppteckningen börjar med att han efterlämnade kontant 233 Riksdaler banco (en ko värderades i bouppteckningen till 10 Riksdaler banco) vilket skulle motsvarat värdet av 23 kor. Han kan allså bedömmas som att han inte behövt "ligga socknen till last"

Lösöret börjar med rubriken "Silfver" och de besuttna brukade ju oftast samla på sig silverbägare, fat och bestick men så icke Jonas, han efterlämnade endast "trenne små tumlare" av denna ädla metal.

Koppar fanns det betydligt mera av, 18 olika föremål varav märks en brännvinspanna om 1 lispund och 2 skålpund väderad till 5 Riksd. 24 Skilling.

Vidare fanns det ett litet antal förmål av Tenn och Bläck.

Jernsaker i mängder inte bara husgeråd utan ändå mera redskap och liknande.

Träbråte är nästa rubrik, så kommer "Acker och körredskap, Gångkläder och Kreatur" 1 gammal häst, ett par stutar, 5 kor, 2 kalvar och 11 får.

Under ruriken "diverse" upptas bla. 1 väggur 2 fickur, 2 gamla eker, ett vargnät, tre kolryssar och 40 läster kol.

Tillsammans är det 169 poster, till detta tillkommer en intressant post:

"Utestående fordringar som anses säkra" Värdet av vad han efterlämnat i kontanter och lösöre mm. är 550 Riksdaler Banco medan dessa utestående fordringar uppgår till över 1100 Riksdaler Banco fördelat på 40 olika personer i kringliggande gårdar.

Vem var Jonas Ericksson, hur hade han skaffat sig dessa tillgångar och bedrev han privatbank? Det finns många frågor om honom och kan fortsatt forskning ge oss någon förklaring? Tyvärr så har efterkommande förslösat dessa tillgångar varför något arv inte kommit mig till del men bouppteckningen ger ju anledning till att leta i "gammalt skräp" för att se om jag har något motsvarande det som Jonas efterlämnade.
            Last edited by gello; 2010-01-31, 12:45.

Comment

Min pappas farfars far kröp på pigan och avlade oäktingar så står det i gamla papper, men sånt får man inte prata om.
              Det positiva är att vi alla kan vara släkt på något vis.

Comment

Working...
              X