Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I brist på nytt, en favorit!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Berg **********jul 1336

Denna lilla ******** tillhör ''*********
    mor(bror-far) Jon J Berg han
    *********och*******
    för låt mig är jag inte hundra på

Någon annan som har lyckats?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Naturligtvis är det ett annat årtal än 1336 men för mig ser det så ut.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Visst är det så att den första 3:an är en 8, det syns i verkligheten. Det du tolkar som jul är med största sannorlikhet "juni".

Du börjar närma dig den teori som jag fritt tolkat mig fram till, lådan har någon tagit, fått dåligt samvete och då skrivit detta på baksidan. Visst måste det vara "för låt mig" som texten avslutas med?!?!

Comment

Jag tänkte mig att det var troligare att lådan i sig är gjord som en gottgörelse för något - en annan låda som gått sönder eller förkommit eller något helt annat - det skulle förklara det lite provisoriska utförandet. Fast det är ju mest en teori.
          "Berg den (det syns två staplar, men det är svårt att se om det är siffror) Juni 1836
          "Denna lilla lådan (till?) *********
          Jag är ganska säker på att det står Jon, sedan An (sedan lite osäkert, men jag har svårt att få det till något annat än Anders, det slutar på -son i alla fall. Sedan följer Jon i Bergi. Jag undrar om det är en annan person som gjort målningen som omtalas - eller den som fått lådan.
          Den näst sista raden som skulle ge klarhet är riktigt dåligt. Mycket står det alla fall först, sedan nålig eller nylig (är pricken ovanför ett brännmärke, fläck eller är den skriven?)
          Nog tror jag texten avslutas med "för låt mig", något annat kan jag inte få det till.

Jag tycker det ser ut som pennan lämnat spår i träet - då borde det ju gå att se lite bättre om man lyckas få motljus. Fast jag tycker det känns lite hopplöst att försöka se vad som är smuts sot och bläck på ett foto - jag antar att det är nog svårt i verkligheten.

Comment

Working...
          X