Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I brist på nytt, en favorit!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• I brist på nytt, en favorit!!

Det här skrinet ligger högt på favoritlistan. Orginalmålning, trevlig storlek ca 25*20 cm och en otydlig historia på baksidan. Jag kan tyvärr inte tyda den, vissa fragment kan läsas, bla 1836 och jag tror att den avslutas "förlåt mig". Undrar om någon tagit den......i varje fall det gör den levande och lite mystisk. Varsågoda....
    Bifogade filer

Alltså... Jag läser som en kratta! Jag tyckte du hade skrivit "avlutas" och att du därefter bad om förlåtelse!
    Sen tittade jag på bilderna och kunde inte förstå att du ville luta av den. Sen såg jag på rubriken (en favorit) och så blev det ännu mer besynnerligt... Det ljusnade när jag själv läste "för låt mig", då backade jag och läste om ditt inlägg... Så går det när man inte läser ordentligt!

Comment

Den ser onekligen skum ut, de olika delarna har helt enkels spikats ihop. Är det ett barn som gjort den?

Låset som skymtar måste väl alla fall vara yngre?

Jag tycker det ser ut som texten går att läsa - du kan inte försöka få bättre foto på den?
      "Denna här lådan...."

Spännande verkar den i alla fall. Jag undrar om det kan vara en gosse som gjort den till sina föräldrar som ersättning för något hyss?

Är den från Noratrakten?

Comment

Jag ser inget fel, låset verkar vara helt ok i förhållande till övrigt och därmed basta.
        Målningen kan vara en efterkonstuktion av någon duktig på området men det är ej troligt.

Comment

Hektor, du har nog rätt. Jag tittar på sista bilden där man ser låset bakifrån, och där ser ju allt OK ut. Jag tyckte det såg ut som ett modernare lås på första bilden - fast låset syns ju å andra sidan knappt där.
          Jag tror inte heller målningen är nygjord. Ärligt talat är den lite bättre än skrinet - kanske har gossen fått hjälp med målningen? (om nu min tanke håller).
          Nå det är ju du E. B. som har den och kan bedömma den bäst

Onekligen är lådan i alla fall väldigt enkelt gjord med spikar och läderstroppar. Om det är en gosse som gjort den har han ju i alla fall haft möjlighet att kosta på just lås, gångjärn och spikar. 1836 känns tidigt - fast en Bergsmansson hade nog möjligheter (och skrivkunnighet) att göra ett sån´t här alster. Jag vet ju fortfarande om den är från Nora eller annorstädes ifrån - jag tänkte jag skulle titta om det står något i "Lindesberg och Nora bergslager genom tiderna" när första folkskolorna kom till trakten, men den finns uppe i Leksand. Det borde ju ha funnits sådana före 1842 här i alla fall.

Jag är fortfarande jättenyfiken på hela texten.

PS- har jag berättat att min far är från Linde?

Comment

Jag skulle tro att skrin och målning är utförda samtidigt. Den är relativt enkel men samtidigt är locket gjort med omsorg och skicklighet så även målningen så jag tror nog att skolpojksteorin kanske inte stämmer. Själva låddelen är ju ganska enkelt ihopsatt men symmetrin är bra.

Jag har köpt skrinet i Nora (via Tradera faktiskt), säljaren hade i sin tur köpt det av en samlare från Bergslagen, han var inte mer precis än så. Om jag nu bara kunde tyda texten så tror jag att man skulle kunna lösa varifrån den är, det ser ut som att det överst står "Berg..........juni (eller januari) 1836. Nu är det så att jag har väldigt svårt att läsa/tyda den här skrivstilen, jag har tragglat men jag känner mig som jag har dyslexi.

Vad tycker ni om formen på skrinet? Jag har ine sett några andra med denna utformning. Jag var inne på att det kunde vara ett matskrin och att man haft en läderrem mellan de två läderstropparna på sidorna?

Comment

Prøv at tage et billede af teksten. Billedet skal tages ret ind på siden ikke skrå som på det billede du har. Så kan vi sikkert ved fælles hjælp læse hvad der står. Den skrå vinkel gør at man kun kan se det til venstre.
              Som du kan se så kan ændret farvesammensætning også hjælpe må læse muligheden.
              Bifogade filer
              Last edited by hose; 2007-05-04, 11:03.

Comment

Hose, jag försökte ta bild rakt framifrån, men ljuset var så att det blänkte bort texten. Jag får försöka igen. Har inget egentligt bildredigeringsprogram, men jag kan ta en bild och så får ni som har möjlighet manipulera den efter behag. Det är faktiskt så att texten på högra sidan är väldigt mycket svagare okså, tyvärr

Comment

Nej - det behöver ju inte vara en pojke. En ovan kisttillverkare måste det ju vara i alla fall. Någon som visserligen är ganska händig med kniv och såg men inte har resurser eller kunskaper att använda mer avancerade konstruktionslösningar.
                  1830-talet är det ju ofta ganska klent med handstilen.

Jag såg att det stod Berg längre ned i texten, jag har grubblat lite på vad det står undrar om det inte är: "Jan anerrson(? det verkar vara ett brännmärke där) i Bergi (har sett ett -i på slutet i Berg i "bonntext" från Uppland förrut, undrar om det inte är något dialektalt?) har mycket nålig..."

Den liknar inget färdskrin jag sett. Skomakarlådor har jag sett med liknande form - men varför lås? Någon annan kringvandrande försäljare?

Comment

Tag et billede skråt den modsatte vej. Så kan vi måske læse andet ud af den side.

Comment

Svårt att få till någon bra bild på texten. Hoppas att ni kan manipulera fram nåt av de här
                      Bifogade filer

Comment

Härlig schvung både på måleri och form. Något säger mig att skrinet tillverkats för ett speciellt användande. Men vad är frågan. Har suttit och försökt tyda texten men blir inte klok på vad det står.

Comment

Jag försökte också läsa men det gick inte så bra. Jag skall försöka lite mer efter lite fotoarbete när jag får tid.
                          Spännande var det i alla fall!
                          Jag funderade lite på bystämmolåda eller likande - men varför en så enkel låda - och dokument är den väl inte så lämplig för? Måleriet är ju riktigt bra - skrinet är väl egentligen också bra - någon har varit ganska innovativ med små resurser - något har ju ändå gjort att man bemödat sig att kosta på måleri.
                          Den verkar ju alla fall vara gjord för att transporteras omkring.

Kanske det handlar om en målarlåda!?
                          Inga rester av det som förvarats i lådan?

Comment

Inga rester eller ledtrådar invändigt tyvärr.

Comment

Jeg korrigerede farverne lidt.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X