Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kista för bassar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kista för bassar ?

Hallå alla bassar. Som varanda gammalt kronvrak behöver jag Er hjälp. Denna kista fotograferades i dag på en loppis i huvudstaden. Men jag undrar om den möjligen kan komma från västkusten. Materialet verkar vara furu tycks det och beslagen verkar vara original och kanske från mitten på 1800-talet ? Inskriptionen N.R.M. kan ju vara ägarens namn, L: C:, ja 50-e Companiet ? Vad säger Ni om det. N 80, soldatens nummer i rullorna kanske ? Kjöpsta, gamla Köpstad utanför Varberg, närmare bestämt Träslövsläge eller "lejet" som dom säger själva. Alltså föreslår jag att det är en båtsmanskista från Södra Hallands Båtsmans Companie. Väntar med spänning på domen från Lars F och Kaptenen. Tyvärr stod den så illa till att jag inte kunde ta några bilder av innandöme eller lås.
    Bifogade filer

Trevlig kista! Frågan är om det är en båtsmans- eller en rotekista.

N.R.M bör vara förbandets namn, eftersom knekten eller båtsmannen var utbytbar kan inte kistan ha märkts med personnamn. Kistan förvarades hos rotebonden.

L.C. Livkompaniet? är det livkompaniet lutar det åt att det är en rotekista.

No 80 precis som du skriver.

Kjöpsta eller idag Köpsta har du väl på fler ställen i Sverige. Tänk på att det bara behöver vara namnet på soldattorpet eller båtsmanstorpet.
    Last edited by Kaptenen; 2011-08-30, 21:04.

Comment

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
      Trevlig kista! Frågan är om det är en båtsmans- eller en rotekista.

N.R.M bör vara förbandets namn, eftersom knekten eller båtsmannen var utbytbar kan inte kistan ha märkts med personnamn. Kistan förvarades hos rotebonden.

L.C. Livkompaniet? är det livkompaniet lutar det åt att det är en rotekista.

No 80 precis som du skriver.

Kjöpsta eller idag Köpsta har du väl på fler ställen i Sverige. Tänk på att det bara behöver vara namnet på soldattorpet eller båtsmanstorpet.
      Tack Kaptenen, hur tolkar Du Kjöpsta ? Visst måste det vara ett ortsnamn, eller ? Då ligger väl gamla Köpstad utanför Varberg bra till och då borde även båtsmanskista vara troligt. Halland var ju indelat i tvenne Båtsmanskompanier vad jag förstår, Norra respektive Södra.

Comment

Närkes regemente (I 21) skulle kunna vara N.R.M.

Köpsta i Örebro län

Comment

Närkes regemente (I 21) skulle kunna vara N.R.M.

Köpsta i Örebro län
          http://www.svenskgeografi.se/laen/oe...2-koepsta.html
          Det var snabba puckar må jag säga, men så är Du ju också Kapten. Ursäkta, glömde tacka. Det verkar ytterst troligt att det rör sig om I 21. I 3 hette dom på den tiden jag bodde i Arboga, vi stötte ihop på övningar i Villingsberg när jag gjorde lumpen på A 1.
          Last edited by prylsnubben; 2011-08-30, 21:24.

Comment

Hittade två knektar Erik och Per Alm i soldatregistret som kan ha använt Rotekistan

ALM Eric Torpnr NÄ-N1-0073
            Aktnummer NÄ-N1-0073-1840
            Kompani LIF
            Patronymikon Persson
            Rote Köpstad
            Född 18190718 Socken Asker
            Regemente Närkes regemente

ALM Per
            Torpnr NÄ-N1-0073
            Aktnummer NÄ-N1-0073-1872
            Kompani LIF
            Patronymikon Olsson
            Rote Köpsta
            Född 18510126 Socken Asker Regemente
            Närkes regemente __________________________________________________ __________________________________________________ ___________________________

Comment

Tack

Verkligen intressant nobe, är det far och son ?

Comment

Det är nog inte troligt då skulle nog Per ha hetat Eriksson.

Comment

Kistan är tillverkad efter 1812 då Närke-Värmlands regemente delades och blev Värmlands regemente ocn Närkes regemente 1814 fick roten nytt nr från att tidigare hetat 90

Comment

Tack så mycket nobe! Kul att få så snabb återkoppling att det fanns torp tillhörande livkompaniet i Köpsta, dock tycker jag att det verkar lite konstigt att torpnumret verkar vara 73 och inte 80 eller står det 90 på kistan?

Alm verkar vara ett soldatnamn- den förste heter Persson och den andre Olsson, men den första heter inte Ola i förnamn utan Erik.
                    Last edited by Kaptenen; 2011-08-31, 01:27.

Comment

Tack Nobe och Kaptenen för en liten inblick i de indelta soldaternas värld. Nummer 80 står det om jag läser rätt. Men menar Ni att 80 är soldattorpets nummer. Är soldatens nummer i rullan samma nummer som torpets? Och vidare ärvde den nya soldaten både torpet och namnet efter den gamla? Alm den äldre blir ju Alm den yngre i "vårt" fall. "Raskens" efterföljare hette alltså även han Rask? Men Rask fick ju sitt namn när han värvades på grund av sina färdigheter (i filmen alltså) och soldattorpet fanns ju redan vad jag förstår, (där det huserat en soldat även tidigare med ett namn givet av Kronan). Hur blir det vidare om en soldat avflyttar till en annan ort och där på nytt blir indelt soldat.
                      Last edited by prylsnubben; 2011-08-31, 20:27.

Comment

Här i detta fall ser det ut som soldat no 80 "ska" heta Alm. Det är säkert olika från fall till fall. Soldatens nummer bör vara detsamma som för soldattorpet. Vid avflyttning vet jag inte hur det fungerande. Jag tror att det var ytterst få indelta soldater som flyttade från ett regementes område till ett annat.

Här är en bra och informativ text
                        Last edited by Kaptenen; 2011-08-31, 21:03.

Comment

För er som vill fördjupa er i den indelte soldatens liv.... så finns det en gammal fantastisk bok om det av Elfred Kumm, Indelt soldat och rotebonde. Den förklarar allt.. på ett väldigt underhållande sätt.

Comment

Här i detta fall ser det ut som soldat no 80 "ska" heta Alm. Det är säkert olika från fall till fall. Soldatens nummer bör vara detsamma som för soldattorpet. Vid avflyttning vet jag inte hur det fungerande. Jag tror att det var ytterst få indelta soldater som flyttade från ett regementes område till ett annat.

Här är en bra och informativ text
                            http://sv.wikipedia.org/wiki/Soldatnamn
                            Nu förstår jag lite mer, tack Kaptenen. Man kan ju tänka sig att det kunde bli lite putslustigt om den indelte soldaten som fått egenskapsnamnet Rask åtföljdes av en typ som han "slit och släp" i Hedebyborna. Raskt utför kanske man skulle kunna säga.

Ursprungligen postat av Ersta Visa inlägg
                            För er som vill fördjupa er i den indelte soldatens liv.... så finns det en gammal fantastisk bok om det av Elfred Kumm, Indelt soldat och rotebonde. Den förklarar allt.. på ett väldigt underhållande sätt.
                            Tack Ersta för det utmärkta tipset.

Comment

Nu hoppas jag att jag har fått allt rätt det verkar som det fanns två soldattorp i Köpstad
                              rote nr 90 och rote 91

Köpsta Rote 90 (före 1812) Rote 80 (efter 1812) och Grillnr 73 (Mitten av1800talet)
                              Köpsta Rote 91 (före 1812) Rote 81 (efter 1812) och Grillnr 72 (Mitten av1800talet)

KÖPBERG Erik
                              Torpnr NV-00-0090
                              Aktnummer NV-00-0090-1791
                              Kompani LIV-KOMPANIET
                              Patronymikon Olofsson
                              Rote Köpsta
                              Född 17720000 Socken Asker
                              Regemente Närke-Värmlands regemente
                              Aktnummer NÄ-01-0080-1806
                              Kompani LIF
                              Patronymikon Larsson
                              Rote Kjöpsta
                              Född 17850000 Socken Asker
                              Regemente Närkes regemente __________________________________________________ ________________________KÖPBERG Lars
                              Torpnr NÄ-01-0080
                              Aktnummer NÄ-01-0080-1823
                              Kompani LIF
                              Patronymikon Zackrisson
                              Rote Kjöpsta
                              Född 17980510 Socken Asker
                              Aktnummer NÄ-N1-0072-1840
                              Kompani LIF
                              Patronymikon Zackrisson
                              Rote Köpsta
                              Född 17980510 Socken Asker
                              Död 18530215
                              Regemente Närkes regemente __________________________________________________ ________________________
                              KÖPBERG Johan
                              Torpnr NÄ-N1-0072
                              Aktnummer NÄ-N1-0072-1852
                              Kompani LIF
                              Patronymikon Andersson
                              Rote Köpsta
                              Född 18290522 Socken Asker
                              Död 18640922
                              Last edited by nobe; 2011-09-01, 00:20.

Comment

Working...