Hallå alla bassar. Som varanda gammalt kronvrak behöver jag Er hjälp. Denna kista fotograferades i dag på en loppis i huvudstaden. Men jag undrar om den möjligen kan komma från västkusten. Materialet verkar vara furu tycks det och beslagen verkar vara original och kanske från mitten på 1800-talet ? Inskriptionen N.R.M. kan ju vara ägarens namn, L: C:, ja 50-e Companiet ? Vad säger Ni om det. N
80, soldatens nummer i rullorna kanske ? Kjöpsta, gamla Köpstad utanför Varberg, närmare bestämt Träslövsläge eller "lejet" som dom säger själva. Alltså föreslår jag att det är en båtsmanskista från Södra Hallands Båtsmans Companie. Väntar med spänning på domen från Lars F och Kaptenen
. Tyvärr stod den så illa till att jag inte kunde ta några bilder av innandöme eller lås.
80, soldatens nummer i rullorna kanske ? Kjöpsta, gamla Köpstad utanför Varberg, närmare bestämt Träslövsläge eller "lejet" som dom säger själva. Alltså föreslår jag att det är en båtsmanskista från Södra Hallands Båtsmans Companie. Väntar med spänning på domen från Lars F och Kaptenen
. Tyvärr stod den så illa till att jag inte kunde ta några bilder av innandöme eller lås.

Comment