Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Grattis till en fin brödsåg!
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • Fint städ Surmasen. Brödsågen likaledes.
      Har blivit långt mellan besöken på Pes och ännu längre uppehåll har det blivit med loppandet.
      Var på några förra helgen. Blev som vanligt en massa järnskrot. Har lovat mig själv att ligga lägt med järnet men det blir svårt att hålla sig.
      Bl. a. köptes bildens sak. Alla ser väl vad det är. Eller?
      Bifogade filer

      Comment


      • Du saknar stolpen för att få den komplett
        Last edited by Lars H; 2011-07-17, 14:56.
        Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

        Comment


        • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Fint städ Surmasen. Brödsågen likaledes.
          Har blivit långt mellan besöken på Pes och ännu längre uppehåll har det blivit med loppandet.
          Var på några förra helgen. Blev som vanligt en massa järnskrot. Har lovat mig själv att ligga lägt med järnet men det blir svårt att hålla sig.
          Bl. a. köptes bildens sak. Alla ser väl vad det är. Eller?
          Järn i samma anda
          Bifogade filer
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

          Comment


          • Degsporre med brödsåg

            Denna lilla nyttopryl fick hjärtat att slå dubbelslag och fick ett nytt hem igår.
            Den smeden visste vad han gjorde!!
            Måste varit ett otroligt finlir.
            Någon som sett nåt liknande?
            Bifogade filer

            Comment


            • Nej har inte sett något så fint på länge, grattis! Har alltid ett öga på just kaksporrar för att hitta ett fint ex men inget som har varit vad jag vill ha men den här hade definitivt fått följa med mig hem!
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • Hallå Surmasen,
                Den där var kul och fint smidd. Två funktioner i ett redskap, men frågan är vad "krattan" var avsedd för. Knappast brödsåg,
                jag tror snarare att man använde den i baket, med degen. För att perforera, rista och dekorera verket. Invändningar motses gärna.
                I tider av keramikfrossa är skönt att ta ett järn, ska se om jag har något intressant att bidra med. So long...

                Comment


                • Har känt mig lite järnfattig på senhösten..

                  Så när den här dök upp på Erikshjälpen slog jag till!
                  Höjd 51 cm. Bredd 60 cm. Djup 50 cm.
                  Vikt ca. 50 kilo.
                  Låset har en kombinationsfunktion där nycklen måste köras ner olika långt och vridas i en kombination av halv och helvarv, med och motsols.
                  En vacker vårdag skall jag ägna mig åt färgborttagning....
                  Bifogade filer
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

                  Comment


                  • Fin kista, vad tror Du har förvarats i den, dynamit ?

                    Comment


                    • Hej
                      Trevlig kista Sladden. Jag tänkte på den här tråden för ett tag sedan, kul att Du la in den här kistan. Kanske det kommer fram lite kaustiksoda framåt våren.
                      Lasse

                      Comment


                      • Kaustiksoda blir det säkert, utblandad med tapetklister.
                        Själv tror jag det rör sig om en kassakista. Troligen senare delen av 1700-talet. Möjligen militärt bruk.
                        Soldkista.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • Den första banken här i socken hade en liknande kista, står numera på hembygdsgården.
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Hej
                            Trevlig kista Sladden. Jag tänkte på den här tråden för ett tag sedan, kul att Du la in den här kistan. Kanske det kommer fram lite kaustiksoda framåt våren.
                            Lasse

                            Kassakista för militärt bruk.
                            Ganska lik din Sladden.Den skall tydligen vara grön .


                            Här finns flera.


                            Denna finns på Gotlands försvarsmuseum i Visby.
                            foto Gotlands försvarsmuseum.
                            Bifogade filer
                            - - - - - - - - - -
                            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                            Comment


                            • Dom flesta liknande kistor verkar tillhöra Postmuseum. Jag fick en känsla av gamla vilda västernfilmer
                              och Wells Fargo transporter med diligens, brukade inte dom ha en liknande kista för värdeförsändelser.

                              Här hittade jag en för dynamit, lite enklare utförande............
                              Last edited by prylsnubben; 2012-11-20, 13:28.

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Dom flesta liknande kistor verkar tillhöra Postmuseum. Jag fick en känsla av gamla vilda västernfilmer
                                och Wells Fargo transporter med diligens, brukade inte dom ha en liknande kista för värdeförsändelser.

                                ....
                                Ifall Wells Fargo hade liknande kassakistor vet jag inte, men nog hände det att diligenserna med pengatransporter blev rånade då och då.
                                Enorma belöningar sattes på rånarnas ”huvuden”.

                                Här några som med "framgång" livnärde" sig på rån och liknande "kontant-transaktioner".


                                Tills det hela plötsligt tog slut en dag.
                                Det makabra fotot av Bill Powers, Bob Dalton, Grattan Dalton och Dick Broadwell togs sedan de dödats under rånförsöket mot två banker i Coffeyville 5 oktober 1892.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Lars F; 2012-11-21, 10:21.
                                - - - - - - - - - -
                                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                                Comment

                                Working...
                                X