Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Degsporre i smide och trissa av koppar

    Denna som jag kom över igår tillsammans med lite annat kul,
    så enkel men attans vilken charmfaktor
    Vore kul att se köket den brukats i......
    15 cm lång
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
      Fyller på tråden med en trevlig smidd såg med handfilade tänder. Gillar också kopparnitarna som håller fast handtaget. Tyvärr lackad av tidigare ägare..... Vad tror ni om ålder?
      Handtaget ser ut att vara gjort så att greppet är likadant om man håller sågen upp och ner. Undra om det från början suttit ett handtag i varje ände av den? Med tanke på att tänderna inte går enda ut till toppen... det skulle då förklara handtagets form.

      Comment


      • Mitt bidrag mot järnbristen!
        Inte så gammal, gjord i mitten av 1980-talet.
        Bifogade filer
        Utmaningen börjar där vägen slutar

        Comment


        • Ursprungligen postat av Slöjdarn Visa inlägg
          Handtaget ser ut att vara gjort så att greppet är likadant om man håller sågen upp och ner. Undra om det från början suttit ett handtag i varje ände av den? Med tanke på att tänderna inte går enda ut till toppen... det skulle då förklara handtagets form.
          Nja, jag vet inte, bladet är ju avsmalnande som på en fogsvans. Jag tror nog att den sett ut så här hela tiden.

          Comment


          • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
            Nja, jag vet inte, bladet är ju avsmalnande som på en fogsvans. Jag tror nog att den sett ut så här hela tiden.
            den sågen gillar ja EB hoppas du har den på väggen hemma...jag gillar handtaget som påminner om fornnordisk stil...ålder svårt men 1800 tal garanterat
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå järnhjärnor,
              Såg på en bild att du Ulferic hade en liknade snäckformad historia, men utan de där mysko öglorna som jag trott var fästen för någon typ av lock, men hålen går åt fel håll, så att säga. Vad är då detta? Bredd 21 cm. Och vad berättar stämpeln? På förhand tack för hjälpen och so long...
              Underdelen till ett paraplyställ så klart!!
              Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

              Comment


              • Hallå alla som gillar allt det som inte går sönder..
                Men jag tycker tråden börjar rosta och är ganska trött på konstglas, keramik och porslin.
                Så fyller på med med någonting som kan få eld i brasan och frågar: Tid och ursprung? So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • Fire (dogs) dolphins - english transition between late Georgian and early Victorian - circa 1840

                  Comment


                  • Gillar dina delfiner Kim!!

                    Comment


                    • Har blivit en lång tråd detta. Mycket godsaker i järn och annat haver skådats. Har själv inte köpt något speciellt i ovan nämda material men lite smått och gott har det blivit. Järnspisen har fått sig en genomgång och är klar att användas till mat och värme. Visst smakar maten bättre när den lagats på järn. Eller? Får se om det blir en eller annan bild på ferrum framöver.

                      Comment


                      • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                        Har inte mycket av järn men för att tråden ska fortsätta visar jag det lilla som finns. Kommer inte ihåg om denna har varit med förut.
                        Äntligen kom ett skapligt städ till mig, sambon överlycklig
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Woow!!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                            Äntligen kom ett skapligt städ till mig, sambon överlycklig


                            Det är nog inte alla kvinnor som uppskattar järn som inredningsdetalj, jag har min i vardagsrummet, var har du din?
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg


                              Det är nog inte alla kvinnor som uppskattar järn som inredningsdetalj, jag har min i vardagsrummet, var har du din?
                              Det hamnade på verandan,hon får väl lyfta undan det ? om hon orkar! (40 kg)

                              Comment


                              • Har länge tittat efter en sådan och helt plötsligt så fanns den där!
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X