Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå och tack,
    Egentligen är "fatet" för litet för att vara spottkopp även om gubbarna var duktiga på att sikta. Det står på tre små korta ben, ganska rangligt alltså. Spottkoppar brukar väl ha en pedal som öppnar locket? Och om snäckan haft ett lock bör det ha varit med två tappar som passar i hålen. Låter opraktiskt. Kan det ha varir någon typ av form, ett köksredskap till exempel? Inköpt i Gävle, så den behöver inte vara svensk.
    Bättre bild vet jag inte, men jag har beskurit, lagt på skärpa och
    ändrat exponering. I min vilda fantasi ser det ut som ett vapen i en kvadrat eller grafisk komposition med eldgaffel etc. So long... järn är kul, eller hur tjejer?
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      PS till "den gamle".
      21 cm brett känns stort för en tvålkopp...?
      Läste för dåligt. Det klart att det inte är en tvålkopp med den bredden

      Comment


      • Nu spånar jag Kim, men kan det vara ett fågelbad som suttit på väggen.......
        Den är ju rostig tillräckligt för att ha tillbringat sin tid utomhus och vattenfylld.

        Comment


        • Hej Kim och alla andra!
          Snäckan kanske har suttit som droppskål under en kran?
          Väldigt fin!
          Mvh Simco

          Comment


          • Hallå, tack för förslag. Om hänklarna vore avsedda för uppsättning mot en vägg t ex borde smeden ha placerat dem i ytterkant så att skålen får stöd. Rostskadorna kommer sig av mångårig användning som askkopp på vår altan. Kan snäckan ha används som halster för att rosta nötter eller annat godis, f-n vet? So long...

            Comment


            • Hallå Ulferic och andra skrotsamlare,
              Nej, brist på järn föreligger inte men för att fjutt på brasan kan jag bidra med två tobaksburkar, den ena ganska vanlig, märkt 1800, och patinerad (vad det nu är?) och text på latin som jag inte lyckats lösa. Den andra märkt H (Hällefors?) och mycket trevligare.
              Bifogade filer

              Comment


              • Den översta har jag några stycken av. Den undre är flera snäpp vassare. Stämpeln är lite dålig men det ser ut att ha stått HF. Hellefors alltså.

                Comment


                • Den övre är väl Huskvarna? Texten betyder ungefär "under drickandet, stort rökande".
                  Nej, det är inget loppspel.

                  Comment


                  • Hallå och tack. Två följdfrågor, är den vassare med tofsar äldre än 1800? Vad är för typ av legering på den andra?

                    Avrundar med en annan från Hellefors som är så mycket empir man kan bli med sin lilla egyptiska (?) urna (sakrofad?) där jag gissar att man förvarade tändstickor. So long..kanske tar jag mig ett järna till...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Väcker lite liv i tråden med sak som säkert många ratat, del av strykjärn, märkt:
                      IV
                      Bö OL.

                      Då ångan funkar bättre fick det bli bokstöd.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Järngryta på trefot. Handtaget på grytan är lite klent, och varför finns "skarven" i botten? Trefoten är märkt MORA. Totalhöjd 23.5 cm. Någon med idéer om ålder?
                        söffe
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Lite svårt att kortfattat förklara. Grytan är gjuten i form och då behövs ett hål för att kunna hälla i det smälta järnet. När järnet stelnat och formen slås sönder sitter det kvar järn som bildats i påfyllningshålet.Detta knackas bort Kvar blir då det som syns på din bild. Om det inte slipas bort förstås. Att också rökgaser och annat skall ledas ur formen är lite överkurs.
                          Handtaget är antagligen sekundärt. Ett par rejäla grytkrokar är bättre.
                          Läste igenom mitt svar. Inte lätt att förstå men så får det bli.

                          Comment


                          • Fyller på tråden med en trevlig smidd såg med handfilade tänder. Gillar också kopparnitarna som håller fast handtaget. Tyvärr lackad av tidigare ägare..... Vad tror ni om ålder?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              Lite svårt att kortfattat förklara. Grytan är gjuten i form och då behövs ett hål för att kunna hälla i det smälta järnet. När järnet stelnat och formen slås sönder sitter det kvar järn som bildats i påfyllningshålet.Detta knackas bort Kvar blir då det som syns på din bild. Om det inte slipas bort förstås. Att också rökgaser och annat skall ledas ur formen är lite överkurs.
                              Handtaget är antagligen sekundärt. Ett par rejäla grytkrokar är bättre.
                              Läste igenom mitt svar. Inte lätt att förstå men så får det bli.
                              Tack för svar, tror jag förstår! Går det att säga något om ålder?
                              söffe

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                                Fyller på tråden med en trevlig smidd såg med handfilade tänder. Gillar också kopparnitarna som håller fast handtaget. Tyvärr lackad av tidigare ägare..... Vad tror ni om ålder?
                                Kan byta den mot en Sandvik med teflonbeläggning(din ser så slö ut)
                                Härlig sak, handtaget ser ut att vara av ek?

                                Comment

                                Working...
                                X