Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Järnbrist.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glömde att nämna motivet, Leda och svanen.

    Comment


    • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
      Relativt ny som jag är på PES-forumet hittade jag inte förrän igår in på "järnbristen" och då Lasse C "den gamle". Jag vill bara hälsa Dig att överdosering inte är skadligt !!! Kör hårt, jag återkommer.
      Mvh Prylsnubben
      Den varianten har jag inte sett förr! Jag har en i gjutjärn utan bården med text, och en som ser ut att vara en avgjutning av densamma i någon slags gjutmetall. Den i gjutjärn köpte jag i Avesta och enligt säljaren skulle den vara gjuten på Karlbo gjuteri. Den andra har min far köpt för länge sedan tyvärr vet jag inte var, men troligtvis här i Småland. Om jag kommer ihåg ska jag ordna bilder på båda två.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

      Comment


      • Salut Ulferic och andra järnforskare,
        Salutkanoner har varit en bristvara så låt mig visa ett par, säkert inte märkvärdiga, från Stafsjö bruk. Pipan (heter den så?) är bara 26 cm och dom luktar lite souvenir. So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • Några ljusaxar, den stora tror jag är riktigt gammal...
          Bifogade filer

          Comment


          • Den och nästa intill ÄR Gamla, såklart.

            Comment


            • Trevliga saxar Surmasen. De två främsta är riktigt goa. Stilmässigt med raka skänklar och öppna öglor hamnar vi på 1600-talet. Dessutom saknar de "fötter" som de bakre saxarna på din bild har. Fötterna kom till i början av 1700-talet. Varför fötterna kom till får jag försöka svara på när jag har tid. Eller gärna av någon annan. Det går även att utläsa av snopphusets form vilken ålder de har. Ljussaxen är känd i Norden från medeltiden och framåt. Enligt fynd som gjorts.
              Har själv två av dessa Stafsjöare. Antar att de såldes i brukets shop. Brukar dyka upp då och då på auktioner och i handeln. Smäller rätt bra med knallskott vilket jag naturligtvis har testat. Huka er gubbar nu laddar han om som han sa han ni vet.

              Comment


              • Glömde ju bort att visa ett järn. Har inte blivit så mycket köpt i år. Stirrar gärna på Tingans städ tidigare i denna tråd. En höjdarstäd för oss som gillar lite annorlunda saker och ting. Har köpt på mig två städ. Visar det ena. Mina städ är flera klasser under Tingans.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Trevliga saxar Surmasen. De två främsta är riktigt goa. Stilmässigt med raka skänklar och öppna öglor hamnar vi på 1600-talet. Dessutom saknar de "fötter" som de bakre saxarna på din bild har. Fötterna kom till i början av 1700-talet. Varför fötterna kom till får jag försöka svara på när jag har tid. Eller gärna av någon annan. Det går även att utläsa av snopphusets form vilken ålder de har. Ljussaxen är känd i Norden från medeltiden och framåt. Enligt fynd som gjorts.
                  Har själv två av dessa Stafsjöare. Antar att de såldes i brukets shop. Brukar dyka upp då och då på auktioner och i handeln. Smäller rätt bra med knallskott vilket jag naturligtvis har testat. Huka er gubbar nu laddar han om som han sa han ni vet.
                  Kul att du gillar dem,det gör jag också.
                  Hade för mig att de borde vara från den tiden,den stora får jag för mig att den t o m skulle kunna vara lite tidigare. Lade du Ulferic märke till att öglorna blir till fötter på den?
                  Mvh Surmasen

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Trevliga saxar Surmasen. De två främsta är riktigt goa. Stilmässigt med raka skänklar och öppna öglor hamnar vi på 1600-talet. Dessutom saknar de "fötter" som de bakre saxarna på din bild har. Fötterna kom till i början av 1700-talet. Varför fötterna kom till får jag försöka svara på när jag har tid. Eller gärna av någon annan. Det går även att utläsa av snopphusets form vilken ålder de har. Ljussaxen är känd i Norden från medeltiden och framåt. Enligt fynd som gjorts.
                    Har själv två av dessa Stafsjöare. Antar att de såldes i brukets shop. Brukar dyka upp då och då på auktioner och i handeln. Smäller rätt bra med knallskott vilket jag naturligtvis har testat. Huka er gubbar nu laddar han om som han sa han ni vet.
                    Gör ett litet kort försök, varför dom var utan fötter
                    Det var hål i ljusstaken på dom tidigare modellerna. där spetsen trädes in
                    Senare kom det en bricka där saxen skulle placeras, därför fötter
                    Min kanon smäller bra med svartkrut
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                    Comment


                    • Spottkopp eller vad?

                      Hallå järnhjärnor,
                      Såg på en bild att du Ulferic hade en liknade snäckformad historia, men utan de där mysko öglorna som jag trott var fästen för någon typ av lock, men hålen går åt fel håll, så att säga. Vad är då detta? Bredd 21 cm. Och vad berättar stämpeln? På förhand tack för hjälpen och so long...
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Den är väl avsedd att sättas på en vägg el dyl därav hålens plasering.
                        Det är väl en gammal tvålkopp.
                        DG

                        Comment


                        • Var inne på att det var en del till en spottkopp men osäker. Kan du få en bättre bild på stämpeln.

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
                            Några ljusaxar, den stora tror jag är riktigt gammal...
                            Hallå Kim: Undrar om det inte kan vara en spottkott som haft någon sorts lock för att man ska slippa se loskorna..... Stämpeln blir något att bita i för järnexperterna.

                            Hoppas Du ursäktar att jag varvar lite med tidigare inlägg av Ulferic, Lars H och Surmasen.
                            En ljussax i mässing som enligt uppgift ska vara från 1600-talet.
                            Extra roligt med "bomärket".
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • PS till "den gamle".
                              21 cm brett känns stort för en tvålkopp...?

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                                Hallå Kim: Undrar om det inte kan vara en spottkott som haft någon sorts lock för att man ska slippa se loskorna..... Stämpeln blir något att bita i för järnexperterna.

                                Hoppas Du ursäktar att jag varvar lite med tidigare inlägg av Ulferic, Lars H och Surmasen.
                                En ljussax i mässing som enligt uppgift ska vara från 1600-talet.
                                Extra roligt med "bomärket".
                                Den var riktigt fin!
                                Den kan få bo hos mig och mina saxar om den skulle vantrivas.
                                Den ser tidig ut och skulle trivas jättebra här i Dalarna
                                Du får väl höra av dig om du tröttnar på den...

                                Comment

                                Working...
                                X