Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini fårsax?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mini fårsax?

Vad har denna använts till?
    Med skärpa som på ett rakblad och endast 11 cm lång kan man klippa så tunnt och fint med fina snitt.
    Någon som har en aning?
    Bifogade filer

Kan det månne vara en nos- och öronhårstrimmer för baggar...

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
      Vad har denna använts till?
      Med skärpa som på ett rakblad och endast 11 cm lång kan man klippa så tunnt och fint med fina snitt.
      Någon som har en aning?
      kan inte uttala mig om användningsområdet
      men den ser gammal ut för mig
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
        Får man bli trött på duma inlägg
        Nu är jag rätt så sömnig
        Ska det bara skrivas för skrivandes skull, eller är du så dum på riktigt
        Idisslande djur med hår i nosen, finns nog bara i din värd
        Att köra in den vassa saxen i ett öra, talar om att du inget kan om djur

Comment

Om jag inte minns fel så användes den här saxen i beredning av vadmal men jag kan ha fel Vill minnas att jag sett den användas inom något textilt i alla fall Kan också använts när man klipper en handknuten matta slät. Jag kanske är ute och cyklar men...?
          DG

Comment

Saxen för att klippa luggen på en matta ser mer ut som en skräddarsax så det lär det inte vara. Jag har sett den någonstans men var??

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
              Får man bli trött på duma inlägg
              Nu är jag rätt så sömnig
              Ska det bara skrivas för skrivandes skull, eller är du så dum på riktigt
              Idisslande djur med hår i nosen, finns nog bara i din värd
              Att köra in den vassa saxen i ett öra, talar om att du inget kan om djur
              Jag blev uppriktigt ledsen när jag läste vad du skrivit Lars H. Jag förstår inte vad det är för mening med ditt inlägg? Vad är det hos dig som gör att du ger dig rätt att vara oförskämd mot andra människor??

Att mina inlägg inte passar alla kan jag förstå men jag vill ingen något illa med det jag skriver och Nej! jag skrev inte mitt inlägg bara för skrivandets skull.

Ingen hade svarat "Surmasen" på något över ett dygn och jag fann minisaxen intressant. Har aldrig sett en sådan liten förut och då det jag vet om denna typ av föremål härrör från vad vi hade hemma på gården förr (vi hade kardor, sländor, spinnrock och ett par större saxar från min farmors mor och far när de hade får) vill jag veta mera och försökte göra mig lite rolig för att så att säga "puffa" på tråden... så att kanske "Surmasen" skulle få ett svar från någon som verkligen hade ett svar eller kunde komma med en kvalificerad gissning - vilket naturligtvis fortfarande kan ske hoppas jag.
              Last edited by brattensby; 2010-04-08, 14:18.

Comment

Jag blev uppriktigt ledsen när jag läste vad du skrivit Lars H. Jag förstår inte vad det är för mening med ditt inlägg? Vad är det hos dig som gör att du ger dig rätt att vara oförskämd mot andra människor??

Att mina inlägg inte passar alla kan jag förstå men jag vill ingen något illa med det jag skriver och Nej! jag skrev inte mitt inlägg bara för skrivandets skull.

Ingen hade svarat "Surmasen" på något över ett dygn och jag fann minisaxen intressant. Har aldrig sett en sådan liten förut och då det jag vet om denna typ av föremål härrör från vad vi hade hemma på gården förr (vi hade kardor, sländor, spinnrock och ett par större saxar från min farmors mor och far när de hade får) vill jag veta mera och försökte göra mig lite rolig för att så att säga "puffa" på tråden... så att kanske "Surmasen" skulle få ett svar från någon som verkligen hade ett svar eller kunde komma med en kvalificerad gissning - vilket naturligtvis fortfarande kan ske hoppas jag.
                lite tröttare, sover snart

Comment

Jag vet inte heller vad din fina lilla sax har använts till..men nyfiken som jag e så letade jag runt.. Och hittade en likadan..ja i samma storlek..o den kallades faktiskt just fårsax..här har du en länk o kika på http://www.svartakatten.com/sortiment/smide.htm

Comment

Jag blev uppriktigt ledsen när jag läste vad du skrivit Lars H. Jag förstår inte vad det är för mening med ditt inlägg? svar på den frågan är enkelt är du så dum
                    Vad är det hos dig som gör att du ger dig rätt att vara oförskämd mot andra människor??
                    inget,,, men se vad du har skrivit på en fråga
                    Nej! jag skrev inte mitt inlägg bara för skrivandets, då funderar jag varför du skrev i huvudtaget
                    inte kan man vara så dum att man tror
                    att man använder denna sax på levande djur
                    i nos och öron

Comment

Nu är jag en av ordbajsarn som förstör trådarna
                      ska försöka sluta med det

Comment

Varför snöa in på att den måste ha ett speciellt användningsområde? Det är en sax att klippa med helt enkelt, om än lite annorlunda utformad.
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Haha
                          Du får inte säga så för nu har du gjort en medlem sur och det är inte bra för forumet.......

Comment

Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                            Jag vet inte heller vad din fina lilla sax har använts till..men nyfiken som jag e så letade jag runt.. Och hittade en likadan..ja i samma storlek..o den kallades faktiskt just fårsax..här har du en länk o kika på http://www.svartakatten.com/sortiment/smide.htm
                            Tack för tipset, kanske är till lamm?
                            Den verkar ju som Lars H skriver vara rätt gammal men kanske lajvarna i din länk vet vad den är tänkt till ?

Comment

Ja du får väl fråga dem..

Comment

Working...
                              X