Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini fårsax?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av brattensby Visa inlägg
    Jag blev uppriktigt ledsen när jag läste vad du skrivit Lars H. Jag förstår inte vad det är för mening med ditt inlägg? Vad är det hos dig som gör att du ger dig rätt att vara oförskämd mot andra människor??

Att mina inlägg inte passar alla kan jag förstå men jag vill ingen något illa med det jag skriver och Nej! jag skrev inte mitt inlägg bara för skrivandets skull.

Ingen hade svarat "Surmasen" på något över ett dygn och jag fann minisaxen intressant. Har aldrig sett en sådan liten förut och då det jag vet om denna typ av föremål härrör från vad vi hade hemma på gården förr (vi hade kardor, sländor, spinnrock och ett par större saxar från min farmors mor och far när de hade får) vill jag veta mera och försökte göra mig lite rolig för att så att säga "puffa" på tråden... så att kanske "Surmasen" skulle få ett svar från någon som verkligen hade ett svar eller kunde komma med en kvalificerad gissning - vilket naturligtvis fortfarande kan ske hoppas jag.
    Då får jag be dig om ursäkt
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
      Då får jag be dig om ursäkt
      Tack för det Lars H

Jag önskar Dig nu en skön helg!

Comment

Är rätt övertygad om att vi människor alltid försökt anpassa verktygen efter oss själva och de uppgifter vi velat lösa, om vi har förmågan. En liten sax kan handla om att den haft ett speciellt användningsområde, var anpassad för en yngre person, eller att någon kanske trivdes med att använda en mindre ullsax. Min teori.

Mvh

Comment

Ursprungligen postat av John Doe Visa inlägg
          Är rätt övertygad om att vi människor alltid försökt anpassa verktygen efter oss själva och de uppgifter vi velat lösa, om vi har förmågan. En liten sax kan handla om att den haft ett speciellt användningsområde, var anpassad för en yngre person, eller att någon kanske trivdes med att använda en mindre ullsax. Min teori.

Mvh
          Det köper jag med ull och hår...
          Mycket troligt att det är så enkelt.

Comment

Små fårsaxar sälj fortfarande på gotland som sysaxar

Comment

Ursprungligen postat av Surmasen Visa inlägg
              Vad har denna använts till?
              Med skärpa som på ett rakblad och endast 11 cm lång kan man klippa så tunnt och fint med fina snitt.
              Någon som har en aning?
              Karse

Comment

En växt hose???????

Mvh

Comment

ja den lille grønne en man kommer ovenpå æg. Børn sår dem i vat og to dage efter har man den lille grønne plante.
                  Saksen er ikke særlig gammel - jeg husker dem fra en 20 år siden - jeg vil tro at de blev solgt som et sæt - bakken til at vokse i, frø til at så & saksen - bare tilsæt vand og sol. Så er de klar til æg.

Saksen er i jern - læg den hvor den udsættes for vejret så ruster den hurtigt. Derfor det gamle udseende.
                  Tænk på skarpheden som et barberblad - lyder det antikt??
                  Last edited by hose; 2010-04-11, 08:34.

Comment

Working...
                  X