Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Skåne kallhuggdes ju och därmed fanns gott om ek. Idag ser vi ju bara ett böljande jordbrukslandskap.
    De flesta som IDAG jobbar med virke vet ju att skilja på gran och tall/fur. Vad det kallades eventuellt förr är ju ganska ointressant för dagens användning av de bägge virkessorterna. Gran är gran och tall är tall!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Om man vill kan man väl se orden själva som små antikviteter
      Annars tycker jag att det är roligt när språket berättar om hur man sett på sakerna runt omkring sig.
      Funktionen bestämde ju oftast träslaget - i de flesta fall var tall det mest lämpade. När det särskilt behövdes påpekas angavs det.

Comment

Jag har en stor ek planka som varit vägg i ett 1700-tals hus, minns inte nu vad den kallas, dom lades ner mellan lodrät stående stockar i skåror.

Comment

Skiftesverkshus.
          Ja, jag vet att söderöver har man ibland haft Ek i takstolarna.
          Jag antar att det är från ett hus söderöver i landet. Skiftesverkshus finns ända uppe i Uppland, men de fåtal hus jag sett därifrån har inte varit av ek.

Comment

Ja just det, har en ekstocksbit från takstol som jag norpade då något som hette Kvärkahus var rivet. En ödslig plats långt nere i en ravin.
            Polerade upp den, gud förbjude, men man var ung och oförståndig. Sen å andra sidan så är det nog inte så stor "brist" att man gjorde polering just i detta fallet.
            Jag ser att vår mästerpolerare är inne, har han några synpunkter på denna min bedrift?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Skåne kallhuggdes ju och därmed fanns gott om ek. Idag ser vi ju bara ett böljande jordbrukslandskap.
              De flesta som IDAG jobbar med virke vet ju att skilja på gran och tall/fur. Vad det kallades eventuellt förr är ju ganska ointressant för dagens användning av de bägge virkessorterna. Gran är gran och tall är tall!!
              Regelvirke kan vara både och... Om det finns behov av att skilja på dem, t.ex. i panel så anges det förstås...

Comment

Här är, Kung Oskar 1 & 2 jaktstuga!
                2 km NO Fåglavik, på Stenseke gård, Skaraborgs Edsmären!
                Här var mycke (Varglappar)

Får se om bilderna kommer rätt nu!
                Hirvi
                Bifogade filer
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kontrar med - Backstugan!
                  Kungligheterna har inget att ta till mot armodets djupa magsäcksskrumpnad.

Därefter något allmogeskillt, konstifik byggning tillhörande Bruzaholms Bruk.
                  Uppförd i koppar och fönster! Var p-matsal för de, litet högre hönsen.
                  Bifogade filer
                  Gud gjorde några perfekta huvuden,
                  resten satte han hår på.

Comment

Bruzaholmsbyggnaden ser lite "risig" ut Användes den ännu?

Comment

Har väl visat upp den här någonstans förut. Med tanke på Bruzaholm måste den väl visas en gång till.
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                        Har väl visat upp den här någonstans förut. Med tanke på Bruzaholm måste den väl visas en gång till.
                        Ja, Var det någon pumphistoria?
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Byggnaden används inte.
                          Vädurspumpen är väl en av landets bästa uppfinningar, kräver endast lite fallhöjd!
                          resten satte han hår på.

Comment

Ja Hirvi Du fick ett svar att det var en vädurspump. Sladden vet Du när den uppfanns? Jag håller med Dig om att det är en av de bästa uppfinningarna som gjorts. Det lär ju finnas sådana som har arbetat i över 100 år och fortfarande fungerar. Det är väl bara tändkulemotorn som kommer i närheten.
                            DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                              Ja Hirvi Du fick ett svar att det var en vädurspump. Sladden vet Du när den uppfanns? Jag håller med Dig om att det är en av de bästa uppfinningarna som gjorts. Det lär ju finnas sådana som har arbetat i över 100 år och fortfarande fungerar. Det är väl bara tändkulemotorn som kommer i närheten.
                              DG
                              Ja sådana uppfinningar faller inte tätt från himlen!
                              Hirvi

Comment

Bruket började utveckla ett antal olika pumpar 1883, Wäduren var den som gick bäst.
                                resten satte han hår på.

Comment

Working...
                                X