Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåligt?????

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det är så sant, Ulferic & FBQ!
    Tack vare min jobbarkompis! tips till Skara Museum, det blev väl knappast tack för det!
    Han bodde på gården, såldes ganska nyligen!
    Jag har 2km till Stenseke, jobbade mycke i dessa skogar efter Glasbruket! Det fina jakthuset står kvar, jag får ta och visa det när jag fotat det!
    Äreporten är med på Glasbrukssidan, på en bild!
    Hirvi

Här är Kungarnas jaktstuga!

Oskar 1 & 2dre!
    Hirvi
    Bifogade filer
    Last edited by Hirvi; 2007-07-21, 19:59.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Så här ser gammalt trä ut , Hektor!
      Bifogade filer
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Sladden så se gammal ek ut som har varit utsatt för väder och vind. Rätt mysigt men det fattas i detta fallet slitage av den mänskliga handens rörelse.
        Det är mysigt att se tiden tand på föremål då den har gnagt en längre tid.
        Ingen som har tidens tand att visa upp? Peter har kanske en liten mjölktand att presentera?
        Emedan vi väntar på mjölktanden så får man sticka emellan med en, är det marimba en sådan heter eller vad?
        Bifogade filer

Comment

Nej, dom har tandfén tagit för länge sen!
          Däremot gick jag länge omkring med mina 4r (4: or) i en liten påse eftersom jag fick dra ut dem i mogen ålder, för tandregleringens skull. Men numera vet jag inte var jag har dem...

Men det är väl iallafall gran på sladddens bild? Eller "furu" som både gran och tall kallas.

Fan att man inte kan skriva ihop : med andra tecken utan att det blir små fjantiga gubbar. Har samma problem på jobbet där min ordbehandlare absolut vill att mina priser i parentes ska bli glada gubbar. Där går det inte att skriva (125:-), undrar om det gör det här?
          Last edited by Peter S; 2007-07-10, 14:39.

Comment

Synd att jag åkt från Dalarna, fast jag hade ju ändå inte någon kamera med mig. Leksand har väl annars bara ett par 1400-talstimmerhus. Rättvik med sina kyrkbodar har lite fler, fast i mora vimlar det av 14- 1500-talsbodar.
            Synd att jag inte har någon vacker bild här, så jag får väl lägga in en länk till kyrkhärbret från Mora (fast det står nu för tiden i Älvdalen) - det är 1280-tal

Fast det härligaste var nog att komma upp på tensta kyrkvind - ovanför de nuvarande tegelvalven. Där satt takstolarna från 1200-talet som burit upp det gamla trävalvet kvar. Själva sparrarna verkade vara av någon anledning vara i gran och huggmärkena i träet efter byggarna var hur klara som helst (tänkte säga att det såg ut som de gjort igår men det gjorde det inte - fast 1200-tal hade man nog inte gissat på om man sett dem).

Fast nog trä vara vackert utan att ha jättespektakulär ålder.
            Förresten Hose, var det en riktig fråga, en retorisk eller en gissning till oss med den där tavlan - det vore roligt att följa upp den.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
              Så här ser gammalt trä ut , Hektor!
              Hektor det där lär nog inte vara ek snarare furu.

Comment

Peter, det är nog Furu (tall) på sladdens bild. Gran har man bara till lador ibland, där det t. o. m. är en fördel om det blir riktigt dragigt.
                (ditt inlägg syntes f.ö. inte förrut).

Comment

Eftersom det hade klarat sig så länge så antog jag det vara ek.
                  Är alla hus gjorda av furu där uppe?

Comment

Det rör sig om en kvarn från 1780.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Är det kärnfura så klarar det sig
                      DG

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        Nej, dom har tandfén tagit för länge sen!
                        Däremot gick jag länge omkring med mina 4r (4: or) i en liten påse eftersom jag fick dra ut dem i mogen ålder, för tandregleringens skull. Men numera vet jag inte var jag har dem...

Men det är väl iallafall gran på sladddens bild? Eller "furu" som både gran och tall kallas.

Fan att man inte kan skriva ihop : med andra tecken utan att det blir små fjantiga gubbar. Har samma problem på jobbet där min ordbehandlare absolut vill att mina priser i parentes ska bli glada gubbar. Där går det inte att skriva (125:-), undrar om det gör det här?
                        Det är väl tall som kallas furu?

Comment

Helt riktigt Kecke, Vilken ska bort? fur och tall är samma sak. Granen skall bort, bort bort.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Trodde jag med tills jag skulle bygga själv och upptäckte att "furu" är ett sortimentsnamn på brädgårdarna och kan vara både gran och tall. Dessutom finns det historiskt belägg för det...

Ohämmat klippt från nätet:
                            Fura, av fornsvenska fora, är av germanskt ursprung och besläktat med latin quercus = ek. Fur finns belagt som svenskt virkesnamn sedan 1586 medan trädnamnet fura betytt ett avverkningsbart barrträd vilket som helst - man skiljde mindre på träden och mer på deras nytta. Först under 1800-talet började alla tallar kallas furor i södra Sverige. Jämför engelska fir = gran och tyska Fichte som på 1500-talet betydde tall men idag gran.
                            ? Namnet tall, belagt i svenskan sedan 1618, är ett gammalt nordiskt trädnamn av osäkert ursprung. Ursprungligen betydde det ett ungt barrträd i största allmänhet.

(http://www.shenet.se/vaxter/tall.html)

Comment

Hmm... jag måste gå igenom mitt dombokmaterial från 1600- 1700-talet.
                              Furu eller Fura används genomgående på tall i domboksmaterialet, det är svårt att veta om det understundom faktiskt syftar på granar.
                              Däremot vet jag några fall då det uttryckligen skrivits gran alla fall från sent 1600-tal; men inget där det skrivits tall.
                              Men jag skall undersöka saken närmare så får jag återkomma.
                              I 1700-talets har jag sett grankärl särskilt specificeras.

Och Hektor - Ek går inte norr om Dalälven, och även de som gjorde de var kungens träd. Att göra åverkan på dem var det hårda straff för - Ekarna skulle i första hand gå till att bygga örlogsskepp. Sedan stal man nog en och annan Ek ändå i skogarna, vindfällen hade man rätt att ta vara på, och efter tillstånd sjuka Ekar. Men det ekvirket gick till stop, småkaggar och en och annan kista. Hur skåningarna kunde få ihop till så mycket ekkistor har vi disskuterat på AP förrut - någon som vet?

Comment

Jag hade lite fel, jag upptäckte just att träden faktiskt kallats Tallar.
                                Virket kallas furu men har nästan alltid varit tall om inget annat sagts - har det inte varit det har det specificerats som granvirke.

Comment

Working...
                                X