Jag vill minnas att det är 70 år som gäller men är inte säker- Det finns en myndighet som kan svara på detta. Jag kommer inte ihåg nu Jag har varit i kontakt med dem. Hittar jag något så hör jag av mig
Lasse
Jag läste just den här tråden. Har aldrig laddat upp några bilder jag hämtat på nätet - då har jag länkat dig, men väl fotograferat av böcker, ibland under 70 år gamla...
Tycker det här verkar absurt - och tänker nog fortsätta på egen risk, om nu inte Bruce eller cjf tycker att jag skall sluta...
Säg gärna till då, jag hoppas att jag inte sätter er i klistret på något sätt.
Det hette Alis tror jag som jag var i kontakt med.
Jag var i den situationen att bokförlaget var nedlagt. Författaren död sen många år skriften mer än 80 år. Men jag har inte velat publicera den förrän jag fått tillstånd från nu levande släktingar.
Det hette Alis tror jag som jag var i kontakt med.
Jag var i den situationen att bokförlaget var nedlagt. Författaren död sen många år skriften mer än 80 år. Men jag har inte velat publicera den förrän jag fått tillstånd från nu levande släktingar.
.....och följande.......jag är på samma museum som Lars Kallin var på och fotograferar min fru. Bakom henne finns en tavla av någon som inte varit död i 70 år(var det väl?). På sin hemsida lägger min fru ut bilden som jag tog. Skall hon få mitt tillstånd........och innan jag gett mitt tillstånd......skall jag då få tillstånd av konstnärens efterlevande......och har museet fått tillstånd av samtliga upphovsmän av de verk som de har....eftersom museet gett tillstånd att fotografera. Det känns som om hela det här verkar väldigt konstigt.... Bättre då att resonera som Sladden :-)
Annna: jeg tror du kan kopiere priskuranten til eget bruk. Det er jo ikke snakk om et åndsverk, men en prisliste. Og jeg går ut i fra at den ikke er merket med copyright.
mvh
.....och följande.......jag är på samma museum som Lars Kallin var på och fotograferar min fru. Bakom henne finns en tavla av någon som inte varit död i 70 år(var det väl?). På sin hemsida lägger min fru ut bilden som jag tog. Skall hon få mitt tillstånd........och innan jag gett mitt tillstånd......skall jag då få tillstånd av konstnärens efterlevande......och har museet fått tillstånd av samtliga upphovsmän av de verk som de har....eftersom museet gett tillstånd att fotografera. Det känns som om hela det här verkar väldigt konstigt.... Bättre då att resonera som Sladden :-)
Upphovsrätten som den ser ut idag är inte klok, men den har inte ännu blivit så pass restriktiv. Att råka få med upphovsrättsskyddade saker i bakgrunden av en bild SKA inte vara ett problem, men då politikerna hela tiden gör vad lobbyisterna vill så lär även det vara en rättighet de tar ifrån oss för att kunna tjäna några extra kronor.
Och inte tänker du väl anmäla din fru för att hon använder en bild som du har upphovsrätten till.
Comment