Nog är man en trafikfara alltid! Minsta handtextad lapp eller skylt utmed vägarna får mig att flytta foten från gasen till bromsen.
Varför sitter alltid loppisskyltarna precis vid avtagsvägen?
Ha ha, ja man kan undra! Det funkar ju bra med skylten precis vid avfarten ändå. Jag har under årens lopp lyckats minimera bromssträckan samt hitta ställen att vända på som bara är en femöring bort.
Fann ett roligt ställe, i Östergötland tror jag det var. In i håleskogen och liten loppis. Bland hyllorna fanns ett plåtskrin med texten. Lägg pengarna här när du handlat klart! Så vi gjorde det och vinkade imaginärt neråt trädgården när vi for. Det påminner mig om restaurang Möllan, eller som den hette om sommaren El Molino, där man tog för sig och beställde mat o dryck och sedan betalade till en tallrik på disken. Ibland försvann Stefan ,eller som han hette om sommaren, Estabano iväg till Möllevångstorget för att handla och lämnade restaurangen i händerna på sina kunder. Jag växer som människa av förtroendet människor lämnar mig, tyvärr är de alltför få numera.
Uppe före sju idag, vetandes att just denna lördag är det så många loppisar att någon enda en omöjligen kan besöka alla, eller ens en fjärdedel av dem. Har siktat in mig på en i närheten, idrottsföreningens årliga loppis, det brukar bli bra och billigt, undrar om jag kommer iväg, vi har liksom lagt köp-förbud på oss nu som man får göra när man handlat så in i vassen som vi gjort de senaste veckorna. Dock fann jag ett överblivet sparkapital på ett konto jag sällan använder. Hmmm! sambon sover, får ge mig iväg om timme. Kanske, kanske inte. Solen skiner och snart är sommaren över, loppis i sol är särskilt trevligt.
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Synnerligen bra dag för att stilla loppisberoende. Upp kl 6, rasta en nyvaken och förvånad hund när morgonhimlen skimrade i orangerosa, på plats på Esplanaden 6.45.
Solen sken, fullt med försäljare, alla glada. Hann med två vändor fram och tillbaka med avbrott för att lasta av i bilen. Lagom till andra rundan hade loppisen växt med ytterligare 100 meter. Köpte gott nybakat bröd på konditoriet och var hemma kl 9.
Att få sitta med lopiisfikat (den godaste sortens fika) och packa upp sakerna man nästan hunnit glömma.
O vilka fynd! Roliga, udda och främmande saker. Billigt!!!
Senare idag kommer en hel del av dagens fynd upp som frågor här. Håll utkik.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Finessen är väl att bara inrikta sig på ett område, t.ex. Vicke Lindstrand - glas.
Jag har dock inte lyckats utan funderar på att köpa större hus eller bygga ut!
Nog är man en trafikfara alltid! Minsta handtextad lapp eller skylt utmed vägarna får mig att flytta foten från gasen till bromsen.
Varför sitter alltid loppisskyltarna precis vid avtagsvägen?
Dags att göra en bakrute"streamer" åt oss, som fanns för fågelskådare förr.
Bromsberedskap - fågelskådare framför. T ex Bromsberedskap - loppisjägare framför.
Glädjande att läsa detta, ska just ge mig ut och sätta upp loppis-skyltar vid stora vägen. Svaret på frågan kring skyltar som står precis vid avtagsvägen börjar här få sitt svar. Sambon har målat o tillverkat skyltar, jag har sagt hur många det ska vara, storlek och så. När jag nu tänkt på saken här på morgonen (det var så jag vaknade till) inser jag att jag kommer att sätta den stora skylten mitt i korsningen! (bromsvarning, vi behöver streamers Raoul) Sedan kommer ytterligare en nere i samhället vid den korsningen, men det blir naturligt, man står still där, sedan ytterligare tre stycken som oxå de hamnar på naturliga platser.
Skulle alltså behöva två st till som placeras en sisådär 500 m från den stora korsningen uppe vid riksvägen. Det är visst inte ens tillåtet att sätta upp dem.
Har målat på bägge sidor om skylten, just därför jag insåg att den måste sitta I korsningen. Oh, dessa världsliga små problem.
Hehe måste man vara 50 plus för att få komma in lite tidigare... Lyckades luska reda på att när Skärholmens Loppis tidigare låg i Skärholmen, kunde man - OM man såg tillräckligt söt och glad ut - charma killarna i "försäljningsinsläppet" med en 20-ga och få komma in runt kvart över 8 på morgonen. Loppisen öppnade 9... Men det var då det!
Det blev en tidig morgon denna lördag, av okänd anledning började jag tänka kring gult glas och sedan var jag vaken. Tog morgonrundan med hunden, bryggde kaffe och liksom av en händelse slog det mig att det faktiskt var lördag och att Erikshjälpen öppnar kl 1000. Tidigare hette det Gruvan och öppnade nio. Då låg försäljningen i en gammal träkåk med stark doft av mögel från källaren, där pjäxor, textiler, skidor och mattor gömdes.
Nu har de flyttat in i fräscha lokaler, Göfabs gamla, som för övrigt gick i konkurs snabbare än man hann ana. Det har ännu inte blivit rutin att åka dit om lördagarna, jag är så fast i de gamla vanliga ställena. När Gruvan var igång åkte jag inte dit så ofta, om det nu berodde på möglet i källaren eller ngt annat det vet jag inte, men vissa lokaler gör mig nedstämd och ångestfylld och jag vill bara ut så fort som möjligt, så kändes i gruvan.
Förra lördagen fyndade jag storligen på Erikshjälpen trots att jag inte dök förrän "racet" sedan länge slitit åt sig nyheterna och försvunnit. Det där med att vara först på plats ger inte nödvändigtvis störst och bäst utdelning. Slumpen avgör ofta. Ha en bra loppislördag!! alla ni...därute.
Smet iväg idag till Esplanaden i Lund. Inköpsfatwan är visserligen något uppluckrad men jag tassade likväl.
Härliga fynd, den vanliga trevliga stämningen och fullknökat med säljare. Är inte avundsjuk på de som kört till Kristianstad idag och köat på Yllan.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment