Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Okänd signering ABL [ID: AB Lerindustri, Örebro]

Jag skickar här min första fråga på detta forum, och därmed också mitt första försök att bifoga bilder. Är osäker hur det lyckas.

Hoppas att någon känner till signeringen på denna vas.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-21, 13:59.

Du har lyckats bra!
    Välkommen.

Jag tolkar signaturen som Törngrens i Falkenberg, och ett L för krukmakaren.
    Denna variant har jag dock inte sett tidigare.
    Hör för säkerhets skull med Bengt Törngren. Han brukar vara tillmötesgående och vänlig.

Comment

Tack för ditt svar, Gideon.

Hoppas du inte tar illa upp, men jag som kan se vasen på nära håll är nog skeptisk till att den skulle komma från Törngrens.

Comment

Varför skulle jag ta illa upp?
        Knepiga signeringar medför alltid tolkningsfrågor, som tål att diskuteras.
        Jag har tecknat upp olika signeringar i Vingedalaren, allteftersom de blir uppsnappade och bekräftade på olika håll.
        Ett näraliggande, men inte realistiskt, namn är Willi Fischer i Vänersborg. "Kroken" i F går upp istället för nedåt och har en ring som avslut till höger, överst. L saknas dessutom.

Ge Bengt T. en chans att svara på det här ändå. Du kan bara få ett nej eller en bekräftelse, för att sedan kunna gå vidare i visshet eller sökning.

Comment

De här två bilderna, tog jag nyss under en Bonnie-vas från Törngrens och är egentligen inte menade som bevisföring, utan som exempel på hur jag tänker i T och F-banor, när det gäller signerngar.
          De, för kameran, svårfångade signeringarna visar ett annat slags F med en svans baktill. Namnet Törngren framgår klart och tydligt ovantill. Var tid, var man och kvinna har sitt sätt att signera verkstadens logotyp på.
          Här är det 1950-tal, medan Din vas är kanske 20-30 år äldre.
          Jag blir glad om vi, genom uteslutningsmetoden, kommer till klarhet i vägs ände.
          Bifogade filer

Comment

Jag har nu länkat över diskussionen till Bengt Törngren och hoppas att han har möjlighet att svara.
            När jag först såg signeringen tyckte jag för ett ögonblick att det var Hilma Persson-Hjelms, men upptäckte snart att det inte var så. Men vissa likheter finns väl?
            Under vasen finns också talet 31 inristat. Jag tolkar detta som ett artikelnr., men kan kanske även vara årtal. Dock saknas strecket "minustecknet" före.
            Vasen är i alla fall av ett gediget utförande och har en fantastisk glasyr.

Comment

Jo, vid första, hastiga anblicken kan man tycka att det var HPHs signatur.
              Det är lätt att övertyga sig själv om att det är en viss signatur, om man stirrar tillräckligt länge. Då är det bäst att ställa ifrån sig vasen ett tag, för att sedan återkomma, precis som vid lösning av korsord.

För ögonblicket inbillar jag mig att det är Törngrens logotyp, med ett fräckt L draget över. Det kan vara drejaren Edvin Larssons L-signatur, innan han fick tillsägelse att inte göra så, utan signera vid sidan om istället. Det är bara en spekulation.
              Men vi får se vad Bengt T. säger!

Comment

Jag har nu fått svar från Bengt Törngren, och tar mig friheten att klistra in det:
                "Hej Bengt.
                Vasen på kortet är inte ngn "Törngrens"
                Signaturen är helt okänd för mig.
                Lergodslerans färg på fotkanten är dessutom alldeles
                för röd för att komma från vår verkstad.

Törngrens signum är fram till år 1969 bokstaven T med ett S snett över.
                Detta stod för Sven Törngren som var mästare i verkstaden fram till sin död
                år 1969.

Vänligen Bengt T.

Lergök, Lergok, Krukmakeri, Törngrens Krukmakeri

Här finns en sida med signaturer från vår verkstad."

Ja då kan vi utesluta Törngrens, men hoppas på ytterligare förslag.

Comment

Ja, då har vi fått Törngrens ur tankarna i detta spörsmål.
                  Jag hade i bakhuvudet att leran var för röd, att komma från något så sydsvenskt som Falkenberg.
                  Trakten därikring, och det gäller det riktigt södra Sverige, har ljusare lera, beroende på den kemiska sammansättningen.
                  Bornholms t ex är helt gul, och till gamla Tillinge (Timmernabben), även Höganäs, hämtade man mycket lera, innan man fann egna, och i kvalitet likvärdiga lertäkter.
                  Uppåt landet, närmare Halland och förbi, hittar vi blålera och när innehållet i den har 5-6 % järnoxid, kommer vi finna att den brända keramiken blir närmast röd.
                  Det kan också läsa mer om i Christina Lindwall-Nordins Laholmsbok.
                  Jag tror att hon får bli "näste man till rakning", inte bara för lergodsfärgens skull, utan också för signeringens.
                  Man kan se att L är inristat först, därefter det här slingriga F, som i sig kan ha två bokstäver egentligen (ett B?). L kan stå för Laholm denna gång.
                  Trots allt, tror jag inte att just alla gamla krukmakerier, runt om i landet, är klarlagda. Det fanns t ex ett annat krukmakeri i Falkenberg, som verkade jämsides med Törngrens förr - men just nu hittar jag inte uppgifterna.
                  Jag behöver inte säga att samma sak kan råda med Laholmstraktens hantverkeri.

Utseendet på signering, fotring och glasering undertill säger mig ändå att det är 1920-tal. Vad tror Du själv om tiden?
                  Det här detektivjobbet tycker jag är roligt!

Mitt förslag, för att ge Dig något lite mer att göra är att kontakta Christina L-N. via länken till hennes nya bok i Din andra tråd. Gör samma mail som till Bengt T.
                  Hon själv bekräftade idag min beställning, så därför är den vägen enklast.
                  Last edited by Gideon; 2007-08-03, 22:01.

Comment

jag har en vas med liknande signatur som även är signerad GP (G står på P) tyder dock signaturen till BL eller RL, ska försöka få in en bild om några dagar
                    Beno

Comment

Jag har nu antagit din uppmaning, Gideon, och länkat diskussionen till Christina L-N. Vi får väl se om hon har något svar att komma med.

Det är väl mest på undersidan som det går att få en viss uppfattning om åldern, och då tycker jag att det pekar på 1920-tal. Formen är svår att tidsbestämma, men glasyrens utseende tycker jag liknar den som användes av bl. a. Varbergs Stenkärlsfabrik och Nittsjö under ....kanske 30-talet.

Tack för ditt inlägg Beno. Intressant att så småningom få se dina bilder! Kanske lutar det inte mot Värmland ändå ?

Passar på att ge några lästips om min keramikfavorit: Törngrens.
                      Först några riktigt gamla artiklar. Den äldsta är från Hallands hembygdsförbunds skrift "Vår Bygd" 1924 . Tre sidor om "Det gamla krukmakeriet i Falkenberg".
                      Sedan en utförlig artikel på ca. 25 sidor från "Svenska Kulturbilder" 1937. Artikeln skriven av Martin A. Ohlsson och benämnd "Om de halländska krukmakarna",
                      Från skriften "Hantverk och kultur" Statens hantverksinstituts årsbok 1944-45 kommer Ove Ekelunds artikel ""Krukomakaren" i Falkenberg". 13 sid.
                      Så kommer då Ernst Walerius bok "Pottemakare, Krukmakare, Kakelugnsmakare i Falkenberg" där kruk- och kakelugnsmakeriet i Falkenberg i allmänhet behandlas. Men Törngrens upptar naturligtvis en stor plats i boken.
                      Slutligen så en artikel i Antik & Auktion nr. 7/8 1999.
                      Naturligtvis har det skrivits ytterligare en hel del artiklar om krukmakeriet, t.ex. i ortspressen. Hoppas på tips om detta.
                      På länsbiblioteken finns det nog möjlighet att låna åtminstonde A & A och kanske Walerius bok, de övriga går möjligen att hitta på något museibibliotek,

Comment

Bengt varför inte Arvika? Jag har haft 2 vaser med samma signering, en köpt på loppis i Arvika (den har jag tyvär inte kvar) den andra är köpt i Karlstad om jag inte mins fel. Båda vaserna 1920-tal i formen. Det var en hel del konstnärer som provade på leran. Christian Eriksson och Gustav Fjaestad är väl två exempel.
                        Beno

Comment

E det inte "Lerberget" ? , har sett krukor med liknande signering och där det även stått "lerberget"..har inte sökt på det ännu men slå ett öga.
                          Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Ja, varför inte Arvika, Beno.
                            Fast PAT`s förslag på "Lerberget" får ju inte heller förkastas.

I alla fall har jag hittat ännu en vas med liknande signering bland hemmets keramik. Här är signeringen tydligare, och kan möjligen tydas till PLB (P+LerBerget?) eller FLB. Här finns också talet 130. Om det betyder artikel- eller modellnr. så bör ju produktionen ha varit relativt stor.
                            Bifogade filer

Comment

Du tänker nog på Hans-Erik Rosenkvist, Lerberget i Höganäs, PAT. Men nej, Bengt H.s vas är inte därifrån.
                              Dess lera är lika ljus och gul, som mycket annat producerat i Höganäs. Jag har i lådor och har haft flera andra saker tidigare av honom, och de är alla lika ljusa i godset.
                              Det är mer norröver vi ska.
                              Arvika är väl inte omöjligt, och Benos tanke om GP, kan vara Gustaf Persman (vilket det inte är på hans beskrivning). Jag är också nyfiken på hans exempelbild.

Bengt H. - Försök göra Dina bilder större. Bildhanteringen på PES verkar klara av det, som du ser av mina bilder. Jag hade stora problem förut, med att överhuvudtaget få in något, men nu har den spärren släppt! Phu..!
                              Signeringen på Din andra vas syns för otydligt, men jag kan se likheten. Ta en ny bild på den.

Bilderna nedan visar exempel på Rosenkvists signering (ur Vingedals). Persman och HPH.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X