Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Michael Andersen & Søn - MA&S

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ännu mer hänryckande var fladdermusvasen, som tidigare var efterlyst på den här tråden, och den har vi äntligen på bild.
    Fler ord är överflödiga.
    Bifogade filer

Comment

• Har engelsson rätt i sina antaganden om att Marianne Starck ligger bakom denna..charmig men känns lite massproducerad på nåt sätt..
      Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Liten ljusstake med rådjurskid (tror jag).
        Hittade en vas i samma serie idag......
        Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
          Har engelsson rätt i sina antaganden om att Marianne Starck ligger bakom denna..charmig men känns lite massproducerad på nåt sätt..
          MS står tydligt instämplat, så visst är det Marianne Starck. Massproducerad är fel att säga, i och med att man tänker på att kvalitén sjunker i längden, utan det är bättre med ordet serietillverkning.
          Det är fortfarande kvalitet i dessa gjutna plaketter, inte minst om vi tittar på den läckra glasyren.
          En annan konstnär, Johannes Hedegaard, använde sig av samma glasyrfärger, så misströsta inte.

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Hittade en vas i samma serie idag......
          Här finns ett par andra exempel på bruna reliefproduktionen från 1960-talet.
          Indo Cair adalaha situs resmi slot thailand yang bisa dimainkan hanya dengan depo 10k yang mudah di akses oleh siapapun dimana pun dan kapan saja, jadi tidak perlu khawatir depo 10k tetap mudah menang.

Comment

• En häst eller ett föl kanske, tycker den nästan ser nyfödd ut. Tre fiskar och 4969-1 djupstämplat. Någon som vet vem som formgivet?
            Bifogade filer
            Pes är mitt google.

Comment

• Fortsätter med ytterliggare objekt från MAS. Härligt fat i jättefint skick med vad jag antar är den krackeleringsteknik Gideon beskriver i inlägg #97. Under fatet satt en papperslapp med texten " inköpt på bornholm på vår bröloppsresa juni -56" (sorgligt ). Fatet mäter 30cm i diameter och är ca 7.5cm högt. Signerat undertill med 3657/2.
              Stämpeln är som ni ser upphöjd. I inlägg #97 är den nersänkt. Är det ngt som användes lite hur som hur, eller går det att tidsbestämma utifrån detta?
              Är Marianne Starck en tänkbar formgivare med anledning av att hon anställdes 55 och fatet är från 56 el tidigare?
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

Comment

• Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                En häst eller ett föl kanske, tycker den nästan ser nyfödd ut. Tre fiskar och 4969-1 djupstämplat. Någon som vet vem som formgivet?
                Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Härligt fat i jättefint skick med vad jag antar är den krackeleringsteknik Gideon beskriver i inlägg #97. Under fatet satt en papperslapp med texten " inköpt på bornholm på vår bröloppsresa juni -56" (sorgligt ). Fatet mäter 30cm i diameter och är ca 7.5cm högt. Signerat undertill med 3657/2.
                Stämpeln är som ni ser upphöjd. I inlägg #97 är den nersänkt. Är det ngt som användes lite hur som hur, eller går det att tidsbestämma utifrån detta?
                Är Marianne Starck en tänkbar formgivare med anledning av att hon anställdes 55 och fatet är från 56 el tidigare?
                Även om jag inte har stöd för min dateringsteori i den bok om MA&S, som Bornholms museum utgav 1999 med sin andra upplaga, så tror jag att den stämmer för perioden 1930 till ungefär 1964-65.
                Det finns flera stämpelexempel i mitt bildarkiv, och jag väljer denna gång en nätt ljusstake med numreringen 3861.
                Jag vill påstå att då MA&S tog Rönnes stadsvapen, med tre fiskar i en sköld, 1930 som sin nya logotyp, påbörjade firman också en nytt artikelregister, ungefär samtidigt med Rörstrand - vars två första siffror betecknade produktionsåret.
                I det här fallet 1938 för ljusstaken, som också i stil och färg sammanfaller väl med tidens smak.

Fölet är av Knud Kyhn och kallas Liggende Föl. Förlagan är skapad tidigare, men MA&S hade kontrakt med K.K. på ett antal skulpturer, som de använde så länge det var möjligt.
                1949 är fullt rimligt där.

Skålen var inte ny, då den inköptes på bröllopsresan, utan tillverkades 20 år tidigare - 1936, och tvåan på slutet säger att den är en av två, kanske tre, storlekar.
                Fabrkens avsiktliga krackeleringsmetod, är en av Daniel Andersens innovationer, och kallades för "Persia-tekniken", vilken fick guldmedalj på världsutställningen i Bryssel 1935. Ernst Weber anammade den tekniken under sin anställningstid hos MA&S, och min magkänsla säger att det är han som formgett skålen.
                Bifogade filer

Comment

• Sigillet, som upphöjd relief, är inte, som jag antagit tidigare, garant för att vara tidigt 1930-tal, utan den återkommer också så sent som i slutet på femtiotalet.
                  Två andra exempel - en hög vas i persiateknik, med nummer 5493, som borde bli 1954, och en tidstypisk vas som borde vara från 1963.
                  Vad tror ni om denna teori?
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Även om jag inte har stöd för min dateringsteori i den bok om MA&S, som Bornholms museum utgav 1999 med sin andra upplaga, så tror jag att den stämmer för perioden 1930 till ungefär 1964-65.
                    Det finns flera stämpelexempel i mitt bildarkiv, och jag väljer denna gång en nätt ljusstake med numreringen 3861.
                    Jag vill påstå att då MA&S tog Rönnes stadsvapen, med tre fiskar i en sköld, 1930 som sin nya logotyp, påbörjade firman också en nytt artikelregister, ungefär samtidigt med Rörstrand - vars två första siffror betecknade produktionsåret.
                    I det här fallet 1938 för ljusstaken, som också i stil och färg sammanfaller väl med tidens smak.

Fölet är av Knud Kyhn och kallas Liggende Föl. Förlagan är skapad tidigare, men MA&S hade kontrakt med K.K. på ett antal skulpturer, som de använde så länge det var möjligt.
                    1949 är fullt rimligt där.

Skålen var inte ny, då den inköptes på bröllopsresan, utan tillverkades 20 år tidigare - 1936, och tvåan på slutet säger att den är en av två, kanske tre, storlekar.
                    Fabrkens avsiktliga krackeleringsmetod, är en av Daniel Andersens innovationer, och kallades för "Persia-tekniken", vilken fick guldmedalj på världsutställningen i Bryssel 1935. Ernst Weber anammade den tekniken under sin anställningstid hos MA&S, och min magkänsla säger att det är han som formgett skålen.
                    Har helt missat ditt utförliga svar Gideon. Ursäkta.

Jättetack.
                    Pes är mitt google.

Comment

• Har i min ägo nåra skålar å fat med relief dekor av bla hästar i brunt och vitt när är dom gjorda?

Comment

• Hej vad kallas denna serie och när är den gjord?

Comment

• Ursprungligen postat av Mr. Visa inlägg
                          Vad dök upp bland toppresultaten i Google när jag sökte efter info om dagens loppisköp...om inte denna fantastiskt informativa tråd

Detta är mitt köp som jag redan förälskat mig lite i. Vasen mäter 22,5 cm på höjden och även om den inte är lika utsmyckad som mycket annat i denna tråd så tycker jag den är mycket snygg. Har Gideon eller någon annan mer information om denna vas? Vad tror ni om ålder?

[ATTACH]27055[/ATTACH]
                          [ATTACH]27056[/ATTACH]
                          Hej Mr.

Ett syskon dök upp på dagens loppisrunda, enligt Gideon Bindesböllsk och den stämmer väl med PES-samlingens förord till MA&S avsnittet.
                          "Skönvirkestidens blöde kurver og strålende farver, vi får väl tillskriva den Daniel Andersen eller vad säger Gideon. (Elljusbilder, men färgen stämmer ganska bra ).
                          Bifogade filer
                          Last edited by prylsnubben; 2011-02-08, 19:23.

Comment

• Nä, hä!!!!

Hur är detta möjligt?! I söndags hittade jag denna lilla skål.
                            Har precis suttit och förminskat fotona och funderat över Bindesböll och dess "blöde kurver og strålende farver" efter att ha läst samma inlägg som Du, prylsnubben!

Grattis till Dig, Mr och mig!
                            Bifogade filer

Comment

• I blöda vänners lag kan vi skandera.

Comment

• Ja, det gör vi!
                                Heja Danmark!

Comment

Working...
                                X