Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bay el. annan kunnig!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bay el. annan kunnig!

29 cm hög, en härlig vas i en design jag inte sett tidigare. Tänkte först Finskt(jag är ju lite jävig där) sedan Kosta sedan ja, svenskt men vad, sen kom sambon, hmmm, polskt??????????????????? Hjälp hjälp här tack!!!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Vasen är tillverkad vid Lindshammar glasbruk och formgiven av Gunnar Ander vid början av 1960-talet. Den har artikelnummer 1375/290 mm och med slöja i indigo.

Comment

Ständigt denne Ander!
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Min spontana kommentar var: Jag tror jag får spel på honom!!!!
        Tack Bay. Han överraskar ständigt denne Ander!

Comment

Gunnar Ander var väldigt aktiv och verksam från 1949-1976 vid Lindshammar glasbruk och utförde många bra formgivna föremål. Det är nog dags för glasfolket att börja uppskatta hans design och inte bara fryna på näsan...

Comment

Hans formgivning har jag uppskattat så längre den florerat framför min näsa.
            Det är väl han som står för dessa i vitt glas som är sååå harmoniska i sina former.

Comment

Håller med dig Bay, det har ofta hänt att jag funnit riktig god formgivning och kvalité och funnit att det är Denne Ander.
              Till 766 säger jag; nämen berätta om de där vita!

Comment

Nu skall jag berätta om dom vita: Dom är som sagt vita och faktum är att det är glasmassan som är vit. Kan se ut på många sätt fast alla är vita.
                För min del kallar jag dom, dom vita. Blir riktigt till mig när dom dyker upp i någon antikaffär men köper inte någon eftersom jag har tillräckligt.
                Dom är relativt vanligt förekommande. Killen som gjort dom har som tidigare sagts haft mycket god hand med den inbördes placering av detaljer såsom hänklar resp. dess radie och bågform. Kan vara lite för förutsägbart kan man tycka och det tycks också. Hänklar kan vara gjorda av ett antal ihoplaggda glasstänger.
                Att se på dom framkallar likväl en njutning i de flesta fall trots dess förutsägbarhet.
                Har ingen större betydelse vem som gjort dom, såvida det inte är någon tjomme från 3000år före kristus, för i så fall har dom några år på nacken vilket aldrig är fel.

Comment

Blå-grön-bärnsten

Jag fann en mindre varaint av Ander-vasen som gick helt i grönt. Tyvärr var den förkalkad invändigt. Nästa fråga kanske oxå gäller Ander, därom vet jag inget, men kan ana. Tre tankar; Ander, Wärff, möjligen ngn finsk tillverkning.
                  Bifogade filer

Comment

Om jag inte är helt ute och cyklar så är flaskan ett verk av Bertil Vallien.

(skulle för övrigt passa perfekt i vårt brunblå glasfönster )
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

Comment

Working...
                    X