Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ursprungsland med denna stämpel "Terra"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungsland med denna stämpel "Terra"

    Undrar om någon vet vart porslin och figurer som är stämplade med endast Terra innesluten i en "bubbla" kommer ifrån?
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

  • #2
    Låååångt bortifrån. Skulle tippa på Asien med tanke på kvalitén.

    Comment


    • #3
      I sen tid, som 60-70talet, har Du rätt Peter. Men tittar vi på 40 och 50-tal så hamnar vi i sydeuropa. Sen efterkrigstid, jämsides med de sista importstämplarna.
      De flesta av varorna med dessa stämplar var av undermålig kvalitet i lergodset/porslinet.
      Visa gärna bild på föremålet, Samlartrollet.

      Comment


      • #4
        Det gäller kaffegods och här kommer en bild
        Bifogade filer
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #5
          Man får ju lite polen/ryssland-vibbar av den här också. Kanske inte så långt, men ändå österut...

          Comment


          • #6
            Här har ni fel. Det är ett importmärke och det mesta godset kom från välrenommerade fabriker som Royal Dux, Heutschenreuther och liknande. För övrigt vad är det för fel på den här koppen? Tycker den är helt OK.

            Comment


            • #7
              Hej
              Ja koppen är väl helt ok. Varför användes endast Terra som stämpel om de nu kommer ifrån mer kända fabriker?
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

              Comment


              • #8
                Håller inte riktigt med Dig, Dorran. Mitt svar gavs innan bild på koppen sågs, och den bekräftar min tanke om att sådant kunde köpas i poster om 6 eller 12 i inplastad låda i butikskedjor som gamla Epa, Tempo eller Åhléns till låga priser.
                Dekoren tyder på tiden strax före eller kring 1970, kopierad från annan fabrik som t ex Rörstrand, och kan vara tillverkad så långt bort som i Kina, vilket Peter redan sagt. Inte någon av de mer välrenommerade i Tyskland, möjligen då kommunisttidens satellitstater.
                Det är svårt att veta i nuläget.

                Comment


                • #9
                  Spelar kvitta Tror också på EPA 4-6 pack på 70-talet inplastat och klart. Anledningen att jag undrade är att jag sett figuriner med samma stämpel.
                  Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                  Comment


                  • #10
                    Inte för att jag upplevt detta omtalade EPA men jag har en figurin från Royal Dux med en prislapp från EPA på. Så nog sålde de prylar från det som idag bedöms som bättre tillverkare även på EPA.

                    Terra var ett varumärke och fabrikerna tillverkade för detta varumärke. Det var inte alls ovanligt. Det finns även gods märkt Rörstrand vars tillverkning kommer från Tyska fabriker.

                    Comment


                    • #11
                      EPA-krafs är ett uttryck men som inte speglar den hela sanningen. Visst sålde dem kända märken också.
                      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                      Comment


                      • #12
                        För den intresserade kan man nämna avhandlingen "Ett Paradis för Alla" som tar upp just fenomenet EPA. Jag har den därhemma, men har inte mer än bläddrat i den.

                        Comment


                        • #13
                          Intressant. Jag minns vårt EPA där man kunde köpa mjukglass i foajen och köpa trasiga kakor i kaffeterian för en krona
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                          Comment


                          • #14
                            Terra blå klisteretikett

                            Spännade med denna märkning. Jag hittade en ytterkruka i porslin där jag tycker reliefdekoren håller god klass. Tycker dekoren är väldigt fritt tecknad och utan att banalisera och göra växterna gulligare. Speciellt gräsens vippor känns nordiskt ängslika och det kunde vara ett Jobs-mönster. Den är gjuten i två delar och därför är det en odekorerad "glipa" på två motstående ställen. Varje halva är en egen komposition så de är inte identiska, det gillar jag.

                            En kompis köpte en tekanna i Gustavsberg i somras som också hade liknande etikett, riktigt 50-talssnygg, ska försöka få tag i en bild på den.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Tekanna Terra

                              Jaha, så här ser tekannan ut. Och märkningen i botten har sällskap av ett märke som liknar en näckros/lotus (?).
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X