Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priskuranter och reklam från 1700-talets porslinsmanufakturer sökes!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Priskuranter och reklam från 1700-talets porslinsmanufakturer sökes!

    Hej alla glada PES-are!

    Jag undrar om det är någon som sitter på några dokument, typ priskuranter, inventarier eller reklam från de olika porslinsfabrikerna i Sverige under 1700-talet? Jag skriver nämligen min magisteruppsats om sveriges produktion av te- och kaffegods under 1700-talet, och då inom det keramiska området som fajans, flintgods och porslin. Jag letar och letar efter priskuranter och reklam som kan ha använts av typ Rörstrand och Marieberg men även andra fabriker under århundradet, men har svårt att hitta något.

    Är det någon som har några intressanta fakta, kanske rentav någon inscannad rolig information där man kan ta del av produktionen och vill dela mig sig av denna vore det väldigt roligt att få se!

    Tack på förhand!

    /Trollflugan

  • #2
    Det finns säkerligen medlemmar här som sitter på det du söker! Själv gör jag det inte, men kan tipsa om att det borde gå att hitta Stockholms-Posten i något bibliotek eller arkiv nära dig, där har jag för mig att det finns små införanden från Rörstrand. Inte reklam i modern bemärkelse kanske, men upplysning om vad man kan köpa och vem som tillhandahåller det. Det är längesedan jag bläddrade igenom tidningen så jag kan inte svära på att det är så, men i väntan på bättre uppslag i alla fall. Lycka till!

    Comment


    • #3
      Här några priskuranter från Höganäs, håll till godo....inte 1700-tal men gamla..

      Comment


      • #4
        Tack för era svar!

        Stockholmsposten ska jag kolla upp om det finns på mitt bibliotek, tack för tipset!

        Andres; Tack, intressanta men tyvärr inte relevanta för min uppsats. Men roliga att titta igenom, alltid!

        Comment


        • #5
          Hej Trollflugan.
          Skickar en (säger EN) bild på en tekanna
          med tillhörande text. Tagen ur "Rörstrands
          keramiska samling Bukowski 1926".
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Bara en tanke, men har du provat att kontakta författarna till dessa böcker? Som författare brukar man gå igenom och även samla åtskilligt material så de har säkert koll på vad som finns och var det finns om de inte har det själva.

            Rörstrand 280 år av Jan Brunius och Bengt Nyström
            Rörstrand i Stockholm av Carl-Henrik Anckarberg och Bengt Nyström
            Rörstrand av Anne-Marie Herlitz-Gezelius
            Rörstrands serviser - dekorer och modeller under 280 år av Bengt Nyström och Peter Stenberg

            Comment

            Working...
            X