Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal ölgås

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal ölgås

Skaffade den här ölgåsen mest en gång i tiden för att ha som jämförelsematerial mot de tidiga ölgåsar som Johnny Mattsson gjorde.

Fick något meddelande, kan ha varit här, där det frågades om jag hade den kvar. Tyvärr tappade jag bort det meddelandet.

Skulle väl kunna vara villig att byta den mot något annat, att avhända den på något vis om någon är intresserad. Är inte speciellt bråttom så jag släpper den inte hursomhelst.

De som tittat på den har sagt Jämtland eller Norge (jag är ju så dålig på allmogepryttlar själv) men isåfall verkar det som att den hamnat i mina trakter i ett tidigare skede. Spår av originalmålning finns kvar men den är mycket välanvänd (patina kallas det väl för på allmogespråk :-) ).

Ni vet, jag har aldrig förstått mig på att värdera sådant här. Har sett antika ölgåsar gå på stadsauktion i Stockholm för några enstaka tusenlappar, en liten väldigt vacker (faktiskt, jag var där) gick för kanske två - tre år sedan på auktion i Järvsö för någonstans mellan 25 - 30 000 (i och för sig med proveniens från gården i Järvsö den kom ifrån), till en annan som tydligen var väldigt bra på Upsala Auktionskammare som gick för 160 000 kr (För en snidad och målad träbit, kanske till och med okänd upphovsmakare!!!!). Den måste ju ha varit otroligt bra alltså

Vad den här har för bytesvärde har jag ingen aning om.

Skicka ett PM om intresse finns...
    Bifogade filer
    Last edited by Jonny Mårtes; 2008-09-24, 19:54.

Jag trodde faktiskt att det skulle eka mer från allmogeträsket av den här "tråden"

Comment

Det trodde nog jag med! Ölgås är en trevlig skopa och jag kan se dem flyta ikring i väntan på den törstige. De som psoducerades på 1960-talet har lite schwung i formgivningen men även denna kan jag tycka är riktigt fin, fast jag inte sitter och häckar i allmogeträsket!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Det trodde nog jag med! Ölgås är en trevlig skopa och jag kan se dem flyta ikring i väntan på den törstige. De som psoducerades på 1960-talet har lite schwung i formgivningen men även denna kan jag tycka är riktigt fin, fast jag inte sitter och häckar i allmogeträsket!!
        ???????? nu hänger jag inte med äjth
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Vad är det du inte förstår Harley?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
            Vad är det du inte förstår Harley?
            en ölgås är ett dryckeskärl ingen skopa och dom är ju tillverkade i regel 1800 tal och bakåt är dom tillverkade 1960 är det ju vanligt slöjdarbete
            behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

Comment

Skopa är ett dryckeskärl, det flöt omkring i ltunnan och den som gick förbi kunde ta sig en slurk.
              Om ngt tillverkades för hand för 100 år sedan eller igår så är det hantverk.

Comment

Jaadu Harley, Det är nog skillnad på slöjdarbete och slöjdarbete också, även om det inte är antikt. Kanske du ska gå in på dokumentationstråden om Johnny Mattsson och titta lite :-)

Comment

Ursprungligen postat av Jonny Mårtes Visa inlägg
                  Jaadu Harley, Det är nog skillnad på slöjdarbete och slöjdarbete också, även om det inte är antikt. Kanske du ska gå in på dokumentationstråden om Johnny Mattsson och titta lite :-)
                  jaadu jonny mårtes jag känner mycket väl till johnny mattsson och även ölgåsar och annan allmoge

Comment

Working...
                  X