Warning: Undefined array key "scheme" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "host" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Faktainmaterial glas och porslin - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Faktainmaterial glas och porslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Faktainmaterial glas och porslin

Hej!

Jag kom på idén att slänga fram ett bytes/lånas etc förslag om faktainfo i form av små broschyrer, faktablad, sortimentinfo etc. mellan oss här på PES.

Det hade ju varit kul om de som samlat på sig faktablad, "priskurranter", sortimentinformation och liknande ville dela med sig av detta...jag har lite själv som jag gärna kan tänka mig byta bort eller så...såna grejer är ju ovärderliga för mig som samlare och gör sig bäst i digital form, t.ex. pdf, eftersom man inte hittar infon på andra ställen...

En önskedröm kanske går i uppfyllelse ???
    http://www.porslinsbloggen.se/

låter som en utmärkt ide från min synvinkel i alla fall
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Det brukar ju bli ganska höga priser på priskuranter när de någon gång hamnar på Tradera. Man undrar ju om det är innehållet eller "objektet i sig" som betingar dessa priser. Tydligt är iallafall att även innehållet verkar vara en handelsvara.
      Kanske en idé till en billig bok för Rörstrands Museum att publicera. Kräver knappt något redaktionellt arbete alls... Bara att sätta igång att kopiera...
      I Finland har antikvariatet i Fiskars haft stor framgång med sina faksimiltryck av priskuranter från Arabia m.fl. fabriker. Jag tror att man skulle kunna hitta ett bra kundunderlag i Sverige också om man vågade sig på initialkostnaden för en tryckning.

Men även universitetsbiblioteket i Helsingfors har lagt ut gammalt affärstryck på nätet.

Man skulle önska att det INTE var en handelsvara, men det är väl som alltid en fråga om tillgång och efterfrågan...

Comment

Kul idé. Annars kan man ju berätta här på PES vad man har för intressanta priskuranter eller böcker. Så är det bara att kontakta den personen och fråga snällt om lite uppgifter?

Peter: Tack för de länkarna!
        Så är det.

Comment

Jepp, det var fina länkar!
          Jag önskar att det fanns lite av detta att ladda hem från svenska museer...t.ex. så har ju länsmuseet i Gävle en del intressant info, Nordiska museet har du ju pratat om tidigare Peter och det finns säkert en massa andra med!

Man kanske borde prata med föreningarna och organisationerna som Upsala-Ekeby-sällskapet och Geflekeramikens vänner mfl, vilka säkerligen har massor av info, likaså Rörstrands museum, som du sa Peter!

Comment

Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
            Kul idé. Annars kan man ju berätta här på PES vad man har för intressanta priskuranter eller böcker. Så är det bara att kontakta den personen och fråga snällt om lite uppgifter?
            Jag kan ju säga att jag inte har jättemycket, men några blad från UE/Gefle-broschyrer, lite papperskopior från museet i Gävle om Berit Ternell mm, samt ett fint häfte från UE-koncernen, Upsala-Ekeby "Given" hösten 1956, 20 sidor med text, prisex. och bilder. Endel av detta har jag skannat + lite ur diverse böcker (fy på sig) som jag lånat eller köpt, mest för att ha det tillgängligt...

Jag kan ju tänka mig att hjälpa någon om det finns intresse, och det vore givetvis bra om jag kunde få intressant info i gengäld. Jag är intresserad av 1950-1970 tal primärt.

Comment

Working...
            X