Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Netikett här på PES

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Netikett här på PES

Hejsan!

Jag är ny på detta forum och undrar lite om vad som är ok och inte...

Skrytposter
    Är det ok att bara visa fram och vilja prata om sina älskade föremål? Exempel: Jag är periodare vad gäller intressen, vurmer och manier. Just nu är det krukväxter som gäller och då råkade det sammanfalla med min lilla samling planteringskrukor från Ekeby. Dessutom råkade jag få tag på en mängd krukor, många Ekeby och en snygg men mysko Eva utan tillverkare. Via letandet efter min Eva hamnade jag, efter många irrfärder, här hos er. Fastän jag egentligen söker efter Evas upphov kunde jag inte låta bli att visa upp samlingen ekebykrukor. Jag vill verkligen veta mer om dem, men det är lika roligt att bara prata om dem...

Pålästhet
    Är det ok att inte läsa igenom alla femtioelva poster inom ett ämne innan man postar en ny fråga?

Babblande
    Jag pratar gärna och mycket, mina poster brukar bli en aning ordrika. Dessutom har jag en liten tendens att posta först och tänka sedan... Borde jag korta av och tänka efter?

Värde 1
    Kommer jag att bli snubbad om jag visar upp ett föremål som inte är värt så mycket i reda pengar men är värt mängder i glädje? (Det hände på ett annat forum, men om jag ska gå efter responsen på kruksamlingen är det inte så här...)

Värde 2
    Är det ok att fråga om värdet på en sak, oavsett orsaken till frågan? Jag själv är inte intresserad av att sälja men vill ändå få ett hum om vad prylarna är värda. Två orsaker till detta. Jag vill veta om jag gjort ett fynd men utan att tala om vad jag gav, så jag slipper bli generad om jag blivit lurad. Jag vill dessutom slippa gå in på Tradera och jämföra eftersom jag inte har råd att bli utsatt för frestelser...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
    Hejsan!

Jag är ny på detta forum och undrar lite om vad som är ok och inte...
    Hej själv och välkommen!

Skrytposter
    Är det ok att bara visa fram och vilja prata om sina älskade föremål? Exempel: Jag är periodare vad gäller intressen, vurmer och manier. Just nu är det krukväxter som gäller och då råkade det sammanfalla med min lilla samling planteringskrukor från Ekeby. Dessutom råkade jag få tag på en mängd krukor, många Ekeby och en snygg men mysko Eva utan tillverkare. Via letandet efter min Eva hamnade jag, efter många irrfärder, här hos er. Fastän jag egentligen söker efter Evas upphov kunde jag inte låta bli att visa upp samlingen ekebykrukor. Jag vill verkligen veta mer om dem, men det är lika roligt att bara prata om dem...
    Absolut OK. Här finns många "skrytmånsar" som gärna visar upp sina samlingar och fynd.

Pålästhet
    Är det ok att inte läsa igenom alla femtioelva poster inom ett ämne innan man postar en ny fråga?
    Helt OK. Man brukar få en liten länkning om svaret eller frågan varit på tapeten innan.

Babblande
    Jag pratar gärna och mycket, mina poster brukar bli en aning ordrika. Dessutom har jag en liten tendens att posta först och tänka sedan... Borde jag korta av och tänka efter?
    Varför det. Tänk så tyst det skulle bli om alla tänkte efter innan de pratade.

Värde 1
    Kommer jag att bli snubbad om jag visar upp ett föremål som inte är värt så mycket i reda pengar men är värt mängder i glädje? (Det hände på ett annat forum, men om jag ska gå efter responsen på kruksamlingen är det inte så här...)
    Risken att bli "snubbad" är ganska liten till obefintlig här.

Värde 2
    Är det ok att fråga om värdet på en sak, oavsett orsaken till frågan? Jag själv är inte intresserad av att sälja men vill ändå få ett hum om vad prylarna är värda. Två orsaker till detta. Jag vill veta om jag gjort ett fynd men utan att tala om vad jag gav, så jag slipper bli generad om jag blivit lurad. Jag vill dessutom slippa gå in på Tradera och jämföra eftersom jag inte har råd att bli utsatt för frestelser...
    Visst får man fråga om värdet. Helt OK. Om man vill veta värdet för att prylen ska säljas kan det vara trevligt att nämna detta. Det är dock inte säkert att du alltid får svar på värderingsfrågor.

Trevligt att du frågar om netiketten. Hoppas du får fler svar och synpunkter.

(Flyttar tråden till "Om precis en sån".
    /Admin
    admin@precisensan.com

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
      (Flyttar tråden till "Om precis en sån".
      Tack! Jag var inte riktigt säker på var jag hamnat...

Comment

Hej Bizan. Skriver om det mesta. Stort som smått. Med eller utan ekonomikst värde. Tänker sällan innan jag skriver. Oftast inte efter heller. Visar gärna upp saker som jag köpt. Gillar när andra gör likadant. Sen får Bruce gärna kalla det att skryta. Även om han hade förstånd att sätta tecken runt ordet. Som sagt fritt fram för det mesta och om det mesta. Visst är det roligt när vi tillsammans lycka knäcka en svår nöt.

Comment

Låter verkligen som forumet för mig. Och jag gillar särskilt tanken på att hjälpas åt, fixa det tillsammans. Känner att keramiken håller på att ta över men måste fixa klart med blommorna först. Men sedan, ni...

Comment

Tycker nog att du skall ägna dig åt gammalt bruksglas också, Bizan.
            Buteljer och pressglas. Inget hem är komplett utan
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

Comment

Aaah! Får man prata pressglas också? Underbart! Har några riktigt gamla pressglasasietter (assietter? asietter? assieter... näää) som bara används när det är extra speciellt - bara för att jag tycker om dem så mycket (fullt med bubblor). Då använder jag hellre Mon Ami-faten...

Jag kommer nog att hoppa runt ordentligt på de olika avdelningar. Är multisamlare som samlar på allt vackert jag har råd med!

Comment

Är multisamlare som samlar på allt vackert jag har råd med!
                Det är många av oss andra också.
                I’m a real mean bitch!

Comment

Och om det finns något man till äventyrs INTE samlat på tidigare, så blir man ofelbart smittad av någon annan här på forumet.

Comment

Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                    Och om det finns något man till äventyrs INTE samlat på tidigare, så blir man ofelbart smittad av någon annan här på forumet.
                    Jaså blir man?
                    DG

Comment

Du kommer säkert att trivas här bland oss, kul att du hittade hit!

Comment

Aaah! Får man prata pressglas också? Underbart! Har några riktigt gamla pressglasasietter (assietter? asietter? assieter... näää) som bara används när det är extra speciellt - bara för att jag tycker om dem så mycket (fullt med bubblor). Då använder jag hellre Mon Ami-faten...

Jag kommer nog att hoppa runt ordentligt på de olika avdelningar. Är multisamlare som samlar på allt vackert jag har råd med!
                        Välkommen hit. Man får inte prata pressglas, man SKALL prata pressglas
                        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                          Och visa bilder som får oss att dregla lite.

Comment

Maria, Kecke, LasseC & Susiflätan! Jag försökte med multi-quote (och med det menar jag citat från flera personer) men det gillades inte, så ni får dela detta mess och ta åt er av det ni tycker passar...

Ett tag var jag med på det där andra forumet, ni vet. Det fanns massor med trevliga människor där, men så var det de andra... De sänkte stämningen rejält genom att vara elaka mot allt och alla. Jag blev inte påhoppad så många gånger, men eftersom jag var intresserad av mer än bara mina grejor kollade jag in andras frågor och svar. Elakheterna där fick mig nästan att må fysiskt illa så jag slutade gå dit - och slutade söka svar. Och nu när jag tänker efter har jag inte haft någon keramikperiod sedan dess. (Det börjar alltid med keramik - men kan sluta var som helst.)

PES är allt vad det andra stället inte är:
                            • Trevligt
                            • Tollerant
                            • Fullt med bara vanliga människor (från amatörer till experter)
                            • Lärorikt
                            • Roligt att besöka
                            • En bra startpunkt
                            • Seriöst (även när det gäller småsaker)
                            • ...och helt enkelt underbart

Med andra ord så vet jag att jag kommer att trivas utmärkt - särskilt med tanke på det trevliga bemötandet jag fått på denna tråd. Och jag tror att jag, med tiden, kommer att kunna vara till en viss hjälp själv. Så tack alla för det varma välkomnandet! *gruppkram*

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                              Och visa bilder som får oss att dregla lite.
                              Nu tror jag att jag hajjat det här med multi-quote!

Jag har ett helt köksskåp fullt med pressglas i olika varianter, format och åldrar... *frestar lite*

Comment

Working...
                              X