Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har en het önskan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Har en het önskan

Jag är ju ny på forumet och sitter och går igen om massor av intressant läsning samt får många svar på egna frågor. Tackar..tackar men......väldigt ofta i trådar hänvisas frågor och klagan eller visningar på olika saker i tradera länkar. Som jag antar att de flesta vet så försvinner ju auktionerna efter 2 månader vilket gör att diskussionerna här på PES blir rumphuggna eftersom man inte kan få något sammanhang eftersom bilder saknas. Så jag bara har en liten önskan att inte använda sig av traderalänkar om inte själva diskussionen gäller just en viss traderaauktion givetvis.

Denna tråd är ett praktexempel http://www.precisensan.com/antikforu...ead.php?t=2227
    Last edited by Samlartrollet; 2007-10-12, 11:56.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Förstår precis vad du menar. Men det är svårt att hitta bilder på andra sidor som är lite mer permanenta. I tråden som du hänvisar till har jag med flit gjort en länk till Stockholms länsmuseum just för att den är ganska beständig (om än inte i evighet).

Jag tycker då att Tradera-länkar är ett alternativ om man inte hittar en bild någon annanstans. Och jag tycker att det är bättre att länka dit än att kopiera bilden och klistra in här eftersom vi inte har upphovsrätt på bilden.

Men jag håller med! Om alla försökte hitta mer "permanenta" sidor vid länkning till exempel så skulle sidorna ha större läsvärde. Jag har dock full förståelse för att det är enkelt att gå in på Tradera och leta, men att göra bildsökning på Google är nästan lika lätt. Men man måste ändå försöka undvika sidor som ligger på försäljningssajter och då blir det knappt några bilder kvar.

Comment

Jovisst är det enkelt att länka till tradera, håller med. Men jag har suttit och kopierat de olika namnen och hittat dem hur lätt som helst. Så mitt exempel var väl kanske inte det bästa. Jag tänkte snarast också på tex följande fråga :

" Jag har en si och så som jag vill sälja och undrar om värdet? " Svar " det ligger en ute på tradera nu och värdet kan du uppskatta på budgivningen. " Det säger ju inte mycket om man senare går in på länken och auktionen inte längre finns kvar.

Comment

Fast i det fallet är det mycket bättre att länka till Tradera. Värderingar är dagsländor och gamla trådar blir inaktuella snabbt. Då är det lika bra att priset blir inaktuellt också.

Comment

Hektor
          Jag vet inte om du sarkastisk, har konstig humor eller bara vill ha en åsikt som jag inte förstår mig på och jag känner dig inte, men dina svar liknar många av de man får på AntikPrat vilket var anledningen att jag lämnade det.

Peter
          Det är nog sant som du säger att priser varierar så mitt exempel var dåligt.
          Last edited by Bruce; 2007-10-13, 17:16. Anledning: Hektors inlägg raderat.

Comment

Ursprungligen postat av Hektor
            Nu får vi hoppas att Smalartrollet är nedkylt, börjar väl närma sig sådär 15o grader Kelvin.
            Peter är en baddare på att få molekylerna till att dansa slowfox.

Jag vet var jag har Hektor någonstans, så jag klarar av det här. Och det är ju sant att jag kan kyla av stämningen på många trådar, men han är lika god kålsupare som någon annan när det gäller att sätta fram datumet för föremålens tillkomst...

Anledningen till att jag är skeptisk till värdering av föremål är att jag inte tror på "allmänna prislägen" utan att alla försäljningar är en funktion av en massa olika faktorer. Förra veckan träffade jag en dam som hade köpt ett kaffegods "Mon Amie" för mer än 1.000:- Hon hade behov av den just då och bet ihop och betalade. Men det är väl inte heller någon bra värdering? Tradera vimlar av sådana tillfälligheters spel så man kan inte vara säker på nåt.

Comment

Working...
            X