Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur bli av med en samling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hur bli av med en samling?

Jag har ett problem med en samling gräddsnipor som min mamma har samlat på sig ett stort antal år, är nu uppe i säkert 500 stycken, och nu vill hon sälja dessa. Vet någon något forum, sajt, ställe där det kan finnas intresse av så stora samlingar, att sälja en och en är ingen ide.

En vanlig auktion är nog det bästa. Ju större auktionshus desto bättre bevakning och högre pris. Helst bör man nog dela upp samlingen i mindre poster ändå, kanske tio nummer med 50 kannor i varje. Det finns två sorters köpare av samlingar: Handlare som har avsättning för större delen och privatpersoner som vill ha en enstaka del och säljer resten vidare. I båda dessa fall bör du inte räkna med att få särskilt mycket betalt för samlingen. Det är bara om man säljer en och en och vet vilka som är mer värdefulla än andra som man kan få ut fullt pris för dem. Lycka till!

Comment

Har samma uppfattning som Peter men det tillför tråden ingenting så jag avstår från att skriva.

Comment

Hej och tack för svaret. Om man skulle gör sig besväret och packa in allt i bilen och åka till en auktion eller loppis, vet du något större evenemang på året som kan tänkas var ett bra alternativ, kan ju inte åka runt för mycket.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Har samma uppfattning som Peter men det tillför tråden ingenting så jag avstår från att skriva.
          Tack för att du inte kladdar ner tråden med en massa onödigt tjafs...

Comment

Ursprungligen postat av turboplus Visa inlägg
            Hej och tack för svaret. Om man skulle gör sig besväret och packa in allt i bilen och åka till en auktion eller loppis, vet du något större evenemang på året som kan tänkas var ett bra alternativ, kan ju inte åka runt för mycket.
            Det beror ju lite på var du bor. Och hur länge du vill vänta. Större aukltioner finns i många städer, ju större stad, desto fler besökare på auktionerna.

Comment

En så stor samling om 500 gräddsnipor, innehåller säkerligen ett och annat russin, som bör plockas ut och säljas för sig.
              Det är bäst att låta en kunnig person gå över allting, innan samlingen delas upp i partilådor och möjligen säljs till låga summor. På de flesta mindre auktionshus, till och med de större, vet de inte inte så mycket eller helt enkelt blundar för vad som finns, eftersom det inte är tillräckligt "fint".
              Det är min uppfattning.
              Kanske vore det en god idé att fota dem tio åt gången, och i lugn och ro presentera bilderna här. Då kan de flesta här haja till, eller avfärda den ena efter den andra gräddsnipan.

Comment

Det förutsätter att det är några som är avsevärt dyrare än de andra och att man lyckas hitta rätt köpare. Men som det står i ursprungsfrågan kanske inte det är aktuellt heller.

Comment

Det är just vad jag menar "att det är några som är avsevärt dyrare än de andra" och en samling som innehåller 500 objekt, har byggts upp under lång tid och några av dessa kan ha köpts fyndbilligt förlängesedan i någon lumpbod. Vi vet inte om det handlar om enbart glas, blandat material som inkluderar ostindiskt porslin, Brattglas, eller rentav Nöstetangen osv.
                  Man kan inte generellt slumpa bort en så stor samling, utan att ha gått igenom allt med en bildig lupp.

Comment

Det är ju väldigt svårt att se på bilderna på PESåld men nog verkar det finnas mycket smått och gott i den samlingen.

Comment

Va?! Det visste jag inte att allt fanns där.
                      Så auktionerna har börjat igen?
                      Får ta mig en titt då.

Comment

Jaså, hade den kommit ut där... Nåja, jag blev inte så övertygad om att det gömmer sig några Quianlong eller Nöstetangen där. Det jag kunde se direkt var Amanita, Mon Amie, Blå Vinge, Blå Eld, Prunus och Lotus (ALP) som eventuellt kunde vara något extra. Och hur ska "i poster om 50" gå till? Får först till kvarn plocka på sig på godbitarna och sedan lämna resten? Redan nu har folk börjat fråga om enstaka kannor. Hur ska han veta vad de är värda?
                        Nej, jag är fortfarande övertygad om att sedvanlig auktion (utan möjlighet att plocka mellan lådorna!) är det bästa sättet.
                        Last edited by Peter S; 2007-10-25, 18:48.

Comment

Håller med. En Pomona och några eventuella Picknick syntes också. Någon av kossorna kan vara en fin Beswick.
                          Att frakta 500 snipor per bussgods, är vågsamt, om man inte kan hämta själv.
                          Det bästa är att plocka ut godbitarna och sälja dem på Tradera. Resten lämnas in på vanlig auktion.

Comment

Working...
                          X