Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pes profil....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg

Tidigare i tråden har du själv inte dragit dig för att dissa.

Och så mycket dissande var det väl ändå inte? Jag funderade över: hur stimulera/locka under de resterande 29 dagarna i månaden?
    Kanske det med du fick det att verka som om idén var det dumaste du hört och avfärdade den som skräp. Jag säger inte att det är värdens bästa idé men den kan kanske bli bättre i någon annans huvud. Men vem vill jobba vidare på den när du säger att den skulle köra PES i botten? Jag tappade då sugen...

Här var du, Bizan, avfärdande:

alegni: Om några sektioner ska vara synliga för enbart medlemmar så föreslår jag “Lungan" och "Om precis en sån (PES)".
    bizan: Jag tycker nog det vore synd att stänga besökare ute från Lungan och Om PES eftersom de fora inehåller mycket av nytta och nöje för alla.

Jag dissade inte din idé utan spann vidare på den, ett förslag till hur man kunde skapa en intern funktion. Jag avslutar även min fundering med orden: "Ju mer jag skriver desto mer känns det som en utopi, det enklaste och billigaste sättet skulle nog vara att stänga ett eller fler fora för gäster - eller skapa ett helt nytt bara för medlemmar." Hur du får det till att jag dissar din idé förstår jag inte.

bizan: Kim, ta inte illa upp nu men dina expertvänner är ganska blasé vad gäller äldre förmål. ........ Vi har ett utbud som sträcker sig över flera nivåer och är därmed kompetentare än professionella experter på att handskas med de frågor som dyker upp här.

När man läser vad du tycker om experterna så verkar dom inte vara vatten värda!
    Om du läser igen kanske du ser att jag prisar dem för deras överlägsna kunskaper som sådana och som jag inte når upp till. Experten jag berättade om var trött efter en lång dag och lät tankarna vandra medan han väntade på att jag skulle få upp något intressant - han var ju inte där för att småprata men trevlig var han ändå. Dessa experter skulle trivas bättre i det antikforum hose önskar sig. Hur ska man kunna vänta sig att experter på den höga nivån ska vara intresserade av virkade grytlappar eller diverse pengabehållare?

Du har själv inga betänkligheter att säga vad du tycker, det är uppenbarligen helt ok. Du framför synpunkter, men vi andra dissar.
    Jag säger gärna vad jag tycker men jag har bara använt ordet dissa två gånger i den här tråden, en gång om dig och en gång om mig. Om man har en avvikande åsikt kan man ge uttryck för den på ett trevligt sätt, därmed inte sagt att du aldrig gör det och jag alltid gör det. Det finns inga perfekta människor, minst av allt jag.

Vad hände med följande vackra ord från dig:
    “Nu är det dags för högtflygande och lågsniffande planer att tas fram. Något vi kan stå gemensamt bakom allihop och framföra det till den Allsmäktige.”

Stå bakom något gemensamt?
    Hur ska det gå till när man inte tillåts säga ett pip om dina förslag. Uppenbarligen ska vi inte diskutera, använda varandra som bollplank för våra idéer.
    Tack för vänligheten, men inte tycker jag de orden är så speciella. Jag försökte få igång en brainstorming med hjälp av glada tillrop. Som du sett misslyckades jag totalt och det är väldigt svårt att brainstorma ensam. Du får säga vad du vill om mina förslag, jag ber dig bara att göra det på ett trevligare sätt.

Allt som framförs i denna tråd läses av forumansvariga, och dom kommer naturligtvis att själva bilda sig en uppfattning om vad som för PES framåt eller inte. Är det något bland våra förslag som dom vill gå vidare med så gör dom det, men det är väl lika intressant för dom att se vad vi tycker om varandras förslag.
    Ja, förhoppningsvis ser de bortom vårat tjafs...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
      Kanske det med du fick det att verka som om idén var det dumaste du hört och avfärdade den som skräp. Jag säger inte att det är värdens bästa idé men den kan kanske bli bättre i någon annans huvud. Men vem vill jobba vidare på den när du säger att den skulle köra PES i botten? Jag tappade då sugen...
      2 + 2 = 5

Man kan lägga ihop, och få det fel!

Man kan tolka varandras inlägg olika fastän vi pratar samma språk. En del möts med större tolerans, får högre i tak än andra, en del sågas vid fotknölarna.

Du verkar irriterad på mig, och då feltolkar man gärna.

Jag tar om mitt stycke, och så läser vi tillsammans:

Låt oss leka med tanken av frågestund en gång i månaden. Vad skulle det innebära? Låt oss ta en månad som har 30 dagar.
      - frågestundsdagen drar stort intresse, många besökare, många vill ställa frågor.
      .
      .
      .
      .
      .
      Jag skriver att frågestundsdagen drar stort intresse, många besökare. Är det kritik? svar: NEJ. Tvärtom så kan du tolka det att jag har inget emot ditt förslag.
      Det är hur som helst ingen kritik, så hur du än vrider och vänder på mina ord, så kan du INTE få det till att jag säger att idén var det dummaste jag hört och avfärdade den som skräp, samt att den skulle köra PES i botten. Vänligen tillskriv mig inte saker som jag inte säger.
      .
      .
      .
      .
      .
      - resterande 29 dagar samma månad ....TYSTNAD! Majoriteten återgår till att läsa inläggen utan att själva bidra.
      Vad gör vi med dom resterande 29 dagarna i mitt exempel? Om alla läser, men ingen skriver. Då kommer vi till slut inte ens att ha ett forum! Då finns det inte längre något att diskutera. Då blir den här tråden meningslös.
      .
      .
      .
      .
      .
      Min exempelmånad var 30 dagar. Här skriver jag om månadens resterande dagar, 29 st. närmare bestämt. Det jag skriver om de resterande 29 dagarna har väl inget med ditt förslag att göra?
      Jag funderade alltså på om vi lockar in folk frågestundsdagen, hur får vi dom att stanna kvar resten av månaden? Hur lockar vi folk att börja skriva inlägg? Att föra en dialog? Vi behöver ett livaktigt forum, inte bara stimulera nya medlemmar och gäster, ALLA (både gamla och nya) medlemmar behöver stimulans, återkoppling på sina inlägg.

Om vi har en grupp intresserade samlare så borde konversationen flöda av sig själv, alla dagar i månaden. Varför det inte är så kan jag inte svara på.
      Kan det bero på att istället för att vara en grupp intresserade, så är det individer som ser till sitt eget intresse. Vem har tillverkat mitt föremål, vad är mitt föremål värt. Och när man fått svar på sin fråga, så tystnar man. Fortsätter följa forumet, samlar på sig information, med bidrar inte.

Ett forum ska vitaliseras! Det talas ofta om vikten att få in nya medlemmar som ställer frågor, men glöm samtidigt inte bort att det måste finnas någon som besvarar frågorna. Ett forum kan inte ha 6770 frågeställare!
      Vi kan heller inte ha en majoritet av medlemmar/gäster som enbart läser ett forum, skriver inga inlägg, då dör faktiskt ett forum ut. Då blir det förbannat tråkigt! Detta resonemang har fortfarande inget med ditt förslag att göra.

Om man har en avvikande åsikt kan man ge uttryck för den på ett trevligt sätt, därmed inte sagt att du aldrig gör det och jag alltid gör det. Du får säga vad du vill om mina förslag, jag ber dig bara att göra det på ett trevligare sätt.
      Just det, Bizan!

Du får säga vad du vill om mina inlägg/förslag, jag ber dig bara att göra det på ett trevligare sätt.

Comment

Jeg foretrækker et tavst relevant forum - frem for et intetsigende levende forum.

Det er rigtigt at det er butiken som har forum - sådan er det.
        Jeg har mere glæde af stramt styrede internationale forum med relevante tekster.

Comment

2 + 2 = 5

Man kan lägga ihop, och få det fel!

Man kan tolka varandras inlägg olika fastän vi pratar samma språk. En del möts med större tolerans, får högre i tak än andra, en del sågas vid fotknölarna.

Du verkar irriterad på mig, och då feltolkar man gärna.
          Du har så rått så och jag håller med om vartenda ord!

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
            Jeg foretrækker et tavst relevant forum - frem for et intetsigende levende forum.

Det er rigtigt at det er butiken som har forum - sådan er det.
            Jeg har mere glæde af stramt styrede internationale forum med relevante tekster.
            Jag är rädd för att det kommer att gå illa för PES om det blir som du vill: Samlarna slängs ut och PES blir ett renodlat antikforum. Huvuddelen av PES medlemmar blir hemlösa. Antalet besökare på PES sjunker och forumet kan inte längre locka kunder till butiken. Eftersom butiken inte längre kan motivera kostnaderna för forumet läggs det ner.

Vore det inte bättre med en gyllene medelväg? Kan inte du få ditt lystmäte av seriositet på de utlänska fora du pratar om och titta in hos oss lite då och då bara för att umgås?

Comment

som sagt det at skriven for at skrive noget - frem for at skrive noget relevant. Det er ikke mig. (omend det er det jeg selv gør her, så det bliver sidste kommentar).

Brug facebook til at iscenesætte sig selv. Det er formålet med facebook.

Comment

som sagt det at skriven for at skrive noget - frem for at skrive noget relevant. Det er ikke mig. (omend det er det jeg selv gør her, så det bliver sidste kommentar).
                Nog tycker jag att det är relevant att skriva om forumet och hur man kan förbättra det, särskilt under Om precis en sån (PES). Jag har inget behov av att framhäva mig själv här, sådant gör jag på min blogg. Stämningen på PES uppmuntrar till samtal medlemmarna emellan och då är det lätt hänt att det kan bli lite ovidkommande inlägg på diskussionstrådarna. Men hur svårt är det att bara bläddra förbi sådant? Det är nog inte så många som skriver något bara för att skriva något, det är inte många monologer här men desto fler dialoger...

Brug facebook til at iscenesætte sig selv. Det er formålet med facebook.
                Jag är inte så hemma på facebook eftersom jag inte är medlem där men jag skulle tro att det finns många som är medlem både där och här samtidigt. Din inställning till umgängesformen på PES gör mig lite nyfiken. Hur gör du när du träffar en likasinnad på gatan? Jag har sett dig skämta och vara jättetrevlig här på PES så jag vill ju gärna tro att du är det i verkliga livet också. Är det möjligen så att du ser PES som en levande uppslagsbok som ständigt utvecklas?

Comment

Stämningen på PES uppmuntrar till samtal medlemmarna emellan och då är det lätt hänt att det kan bli lite ovidkommande inlägg på diskussionstrådarna.
                  Din inställning till umgängesformen på PES gör mig lite nyfiken. Hur gör du när du träffar en likasinnad på gatan? Jag har sett dig skämta och vara jättetrevlig här på PES
                  Og i det første har du ganske ret.

Jeg er en elskelig person - og jeg bruger timer på at snakke med handlende når jeg besøger markeder. Ikke noget ivejen med det.

Faktum er bare - en tråd som "er det sølv?" en tema tråd opnår 1000 besøgende på 3 år. En dyb seriøs tråd med kontant viden. En tråd som har krævet planlægning og arbejde.
                  En snakke tråd - "uden indhold" opnår 1.500 besøgende på 3 dage.
                  Det er i min optik facebook - og det er det de unge de vil have. Og tilsyneladende også det der sælger her.

Nogen frygter at PES dør uden snakke tråde - efter min mening så er det snakke trådene som slår PES (seriøs PES) ud. Det er min mening - ingen behøver at være enige.
                  Men hvem gider lave en seriøs tematråd - når ingen læser den? På internationale fag-fora får vi let fem-cifrede antal visninger. Og så opmundres man til at skrive en seriøs tråd.
                  Last edited by hose; 2013-05-29, 13:36.

Comment

Serös tråd med en gnutta flams och trams
                    eller en flams och trams tråd med en gnutta kunskap?

Många frodas i ett flamsigt forum, och jag har sett flertalet seriösa frågor mynna ut i skämtsamma svar, utan att frågan besvaras, eller så besvaras frågan omgärdad av flams och trams.

Ett forum blir vad medlemmarna gör det till.

Jag gick en gång i tiden in i FM-tråden med förhoppning att den skulle hållas seriös, att förbli en dokumentationstråd men det blev inte så. Jag var inriktad på teknik, produktion, företagets historia osv.
                    När jag köpte ett glasföremål, en fågel, så var jag t.ex. intresserad av var punteln/spiken suttit, hur dom gjort för att få fram ett specifikt mönster/effekt, noterar hur ögonen är markerade osv. När jag köpte en fågel i glas så köpte jag en fågel. Många sa istället en pippi, som alternativt kunde vara söt, gullig, fräck, ha attityd, vara kaxig.
                    Min önskan om tydliga bilder, mot en neutral bakgrund, för dokumentationens skull gjorde mig föga populär, får då ställer jag krav.
                    Om jag önskar återkoppling på mina inlägg är jag krävande, om jag kommenterar att jag sällan får återkoppling på mina inlägg i FM-tråden så leker jag offer, och ska vara tacksam att det blir många visningar. Andra medlemmar som önskar återkoppling på sina inlägg möts inte av samma negativa, ibland hånfulla attityd.
                    Jag har försökt haka på i FM-tråden, att vara lite mer skämtsam men gjorde aldrig avkall från vikten av tydliga bilder för dokumentation. Tror inte det gjorde mycket nytta.
                    Inte för att folk inte vill delta/bidra med sina FM, det är istället så att det numera sker på andra ställen, inte på PES!

>Men hvem gider lave en seriøs tematråd - når ingen læser den?
                    >På internationale fag-fora får vi let fem-cifrede antal visninger.
                    >Og så opmundres man til at skrive en seriøs tråd.

För min del gäller dialog, jag vill inte ha en monolog där jag ensidigt lämnar ut ALL information jag har. För vem fyller på mitt förråd av information? Inte är det den tysta massan som läser mina inlägg.
                    Vi tar ett fiktivt exempel:
                    jag har exempelvis 50% information/fakta om något
                    runt om sitter andra personer med exempelvis 30% information/fakta inom samma samlarområde
                    jag lämnar ut mina 50% genom inlägg på ett forum
                    folk läser, suger i sig informationen/fakta, men bidrar inte själva utan håller inne med sina 30%
                    jag står kvar på 50% information/fakta
                    andra har nu plötsligt 80% information/fakta
                    jag uppmuntras inte av många visningar av en tråd
                    jag uppmuntras av en dialog mellan intresserade, som delar med sig av information/fakta
                    så att vi ALLA till slut sitter med 80% information/fakta

Nej, jag leker inte offer, jag tycker inte synd om mig själv, men jag tycker synd om andra intresserade som inte förstår att dom stänger kunskapsflödet genom sin egen egoism. Jag går miste om information/fakta! Jag fortsätter sitta med 50%, men andra fortsätter sitta med 30%.

Slutklämmen här är att vi ALLA är förlorare när det gäller kunskapsinflödet!

>Nogen frygter at PES dør uden snakke tråde

PES dör utan trådar/utan inlägg!

exempel är FM-tråden som mellan 17 april 2013 och 27 maj 2013 har haft 6000 visningar, men 0 inlägg.

Om alla läser, men ingen skriver. Då kommer vi till slut inte ens att ha ett forum! Det är detta som tar död på PES!

Jag vill ha ett seriöst PES, och flams och trams kan hålla till i Lungan.

Vad vill majoriteten medlemmar ha för slags forum? Vad vill forumansvariga ha för slags forum?

Comment

Faktum er bare - en tråd som "er det sølv?" en tema tråd opnår 1000 besøgende på 3 år. En dyb seriøs tråd med kontant viden. En tråd som har krævet planlægning og arbejde.
                      En snakke tråd - "uden indhold" opnår 1.500 besøgende på 3 dage.
                      Det er i min optik facebook - og det er det de unge de vil have. Og tilsyneladende også det der sælger her.
                      Jag måste erkänna att jag själv inte varit inne på silvertråden. Nog för att silver är intressant men det är inte mitt hetaste intresse, då går jag hellre på keramik och tittar. Och man blir besviken när intresset inte blir lika stort som man väntat sig. Att den här snakke-tråden har många besökare kan bero på att den handlar om PES. Vad man än har för specialintresse vill man kolla upp sådant som handlar om forumet i sig.

Nogen frygter at PES dør uden snakke tråde - efter min mening så er det snakke trådene som slår PES (seriøs PES) ud. Det er min mening - ingen behøver at være enige.
                      Men hvem gider lave en seriøs tematråd - når ingen læser den? På internationale fag-fora får vi let fem-cifrede antal visninger. Og så opmundres man til at skrive en seriøs tråd.
                      Kan du inte ge mig ett par länkar till bra internationella fora så jag själv kan se hur det ser ut?

Comment

Jag kom på en sak som jag sett på ett utländskt forum (för länge sedan),
                        där använde dom följande incitament för att gäster skulle registrera sig:
                        - inlagda bilder visas som miniatyrer/thumbnails
                        - bilderna går inte att klicka upp i större format om man inte är inloggad,
                        dvs. registrerad medlem.

Det här skulle vara mycket effektivt sätt att locka in nya medlemmar
                        då bilder utgör en viktig del av ett forum för identifiering, som referensmaterial.

(- - - )
                        När jag någon enstaka gång efter googling stöter på forum där bilderna enbart visas som miniatyrer för oregistrerade, eller oftare enbart som filnamn eller länkar, har jag upplevt det som ett mycket inskränkt, osympatiskt, ointressant ställe och snabbt gått vidare i jakten på ett ställe där bilderna visas ordentligt..
                        Såsom här på Precis en sån-forumet.

Det här forumet är naturligtvis tänkt öka att butikens omsättning. Jag föreställer mig att merparten surfare hamnar på forumet efter att de kanske ärvt eller fyndat något föremål som de vill hitta information om, och kanske hittar de genom bildsökning snabt och enkelt utmärkta bilder av ett mer eller mindre likadant föremål bland alla de förmodligen tusentals bilder som med åren lagts in på det här forumet.

Och en del av dessa förstagångsbesökare kanske klickar på reklamen på forumsidorna för själva nätbutiken, vilket ibland förhoppningsvis förr eller senare resulterar i en beställning. Gissningsvis skulle en större andel faktiskt klicka och bli kunder om div bildsmakprov på vad som går att köpa från butiken syntes redan i/vid fältet:

Click image for larger version

Name:	PES-reklamen.jpg
Views:	1
Size:	16,5 KB
ID:	547790

Texten "Inriktningen hos ”precis en sån” är inredning, design och kuriosa från de gyllene åren mellan 1950 till 80-talet. Du hittar även nyproducerade leksaker, smycken, lampor och textil här - allt med retrokänsla!" , som nu visst endast syns när man faktiskt redan klickat sig till nätbutiken, kanske också borde visas redan på forumsidorna.

Comment

Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                          När jag någon enstaka gång efter googling stöter på forum där bilderna enbart visas som miniatyrer för oregistrerade, eller oftare enbart som filnamn eller länkar, har jag upplevt det som ett mycket inskränkt, osympatiskt, ointressant ställe och snabbt gått vidare i jakten på ett ställe där bilderna visas ordentligt..
                          Såsom här på Precis en sån-forumet.

Visst är bilderna på PES en fantastisk service! Vem var det som sa att det inte finns gratis luncher? På PES finns ju gratis smörgåsbord, ett kunskapsbord där man kan äta sig proppmätt. Plocka och ta vad man vill!

Satt och funderade över tidigare diskussioner om forumet PES, och jag har för mig att forumansvariga då inte ville ändra så att vissa funktioner/sektioner enbart skulle vara tillgängliga för medlemmar, allt skulle vara öppet, och det bör ju innebära att bilderna ska fortsätta vara i stort format, så den tanken ska man nog inte spåna vidare på tror jag.

För min del gäller dialog, jag vill inte ha en monolog där jag ensidigt lämnar ut ALL information jag har. För vem fyller på mitt förråd av information? Inte är det den tysta massan som läser mina inlägg.
                          Vi tar ett fiktivt exempel:
                          jag har exempelvis 50% information/fakta om något
                          runt om sitter andra personer med exempelvis 30% information/fakta inom samma samlarområde
                          jag lämnar ut mina 50% genom inlägg på ett forum
                          folk läser, suger i sig informationen/fakta, men bidrar inte själva utan håller inne med sina 30%
                          jag står kvar på 50% information/fakta
                          andra har nu plötsligt 80% information/fakta
                          jag uppmuntras inte av många visningar av en tråd
                          jag uppmuntras av en dialog mellan intresserade, som delar med sig av information/fakta
                          så att vi ALLA till slut sitter med 80% information/fakta

Nej, jag leker inte offer, jag tycker inte synd om mig själv, men jag tycker synd om andra intresserade som inte förstår att dom stänger kunskapsflödet genom sin egen egoism. Jag går miste om information/fakta! Jag fortsätter sitta med 50%, men andra fortsätter sitta med 30%.

Slutklämmen här är att vi ALLA är förlorare när det gäller kunskapsinflödet!

Ett forum blir vad medlemmarna gör det till. Vi har olika behov av ett forum, olika förväntningar.

Men alla måste börja inse att det är dialog som gäller, man kan inte enbart gå in och läsa. Om man själv har kunskap så kan man faktiskt också bidra för att göra ett forum ännu mer givande, ännu mer kunskapsrikt.

Om man är samlare, intresserad, så borde det väl vara en glädje att delta, att gemensamt bygga upp något, att hjälpa varandra till större kunskap.
                          Nu är det säkert någon som säger att man kan inte tvinga någon att delta! Nej, det stämmer, men om ingen deltar/gör inlägg vad tror ni då händer med ett forum?

Hur locka medlemmar att delta/bidra, gäster att registrera sig?

Man kan ha incitament för aktiva medlemmar. T.ex. slumpvis lotta ut något föremål från butiken "precis en sån", kanske var 3:e månad, eller rabatt på en valfri vara i butiken, men detta är ju något som forumansvariga får ta ställning till. Hur ska forumet se ut? Hur mycket vill forumansvariga investera i PES? Hur ser finansieringsalternativen ut?
                          Vad/vem kan belönas? Inlägg/någon som på något sätt för kunskapen framåt, dvs. inte någon som lägger in Youtubeklipp i "Lungan".
                          Last edited by alegni; 2013-05-30, 00:53.

Comment

folk läser, suger i sig informationen/fakta, men bidrar inte själva utan håller inne med sina 30% jag står kvar på 50% information/fakta andra har nu plötsligt 80% formation/fakta
                            Vad vill majoriteten medlemmar ha för slags forum? Vad vill forumansvariga ha för slags forum?
                            Jeg taler ikke om at folk ikke skal svare - jeg taler netop om dialog og videndeling. Udbygning på en tråd - med viden.

Hvad vil majoritet have - det finder de ud af
                            Hvad vil forum ejere have - det finder de nok også ud af

Og på samme måde finder hose ud af hvad hose vil have.

Comment

Working...
                            X