Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur minska bilderna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Hur minska bilderna?

Hallå,
    Någon ville att vi ska dra ner bildformatet så att man slipper scrolla och det vill jag lära mig.
    Brukar lägga bilden på skrivbordet och importera enligt anvisning, rakt av, och då blir resultatet
    detta.
    Tacksam för tips. So long....

PS. Har MacBook Pro och IPhoto (om det nu påverkar det hela?). Tycker att bilderna förlorar en hel
    del i överföringen, kan det bero på att dom "mellanlandat" på skrivbordet?
    Bifogade filer

Mitt sätt

Jag använder alltid det gamla hederliga Paint, som finns som standard i Windows, trots att "alla" säger att det är ute och att Photoshop och allt vad programmen heter, är vad "alla" använder.
    Men jag bryr mig inte, för kvaliteten blir det aldrig fel på.

Jag kopierade Din bild, lade in i Paint och förminskade till 68 % på längden och bredden. Jag uppskattar mig fram, tills jag blir nöjd med storleken. Mac har jag aldrig pysslat med, så jag vet inte vad den har för standardprogram för bildbehandling. Pröva, lek Dig fram, så blir Du ett bildsnlle till slut.

Click image for larger version

Name:	Platens kruka.jpg
Views:	1
Size:	40,2 KB
ID:	543445

Jag glömde tillägga:
    När Du väl förminskat bilden till nöjaktig storlek, markera sedan hela bilden, så att Du kan flytta på den genom att hålla ner vänster musknapp.
    Dra bilden upp till vänster hörn, tills Du tycker att det är lagom med "luft", släpp knappen och klicka igen på markeraknappen. Håll muspilen i vänster hörn upptill och dra den till motstående hörn tills Du har "Din" bild. Släpp, och klicka sen på kopiera. Öppna nytt fönster och klistra in där, men se till att det vita fältet inte är större är Din bild. Isåfall måste Du klicka på attribut och minska procenten.
    När väl det är gjort, döp om bilden och Voliá! så är den klar för PES-användning.
    Så gjorde jag med Din bild och jag hoppas att förklaringen inte blev svårbegriplig...
    Last edited by Gideon; 2013-01-13, 15:38.

Comment

Hallå Gidon,
      Tack för snabbt och pedagogiskt svar, men tyvärr kan jag inte finna det där Paint-programmet i min dator.
      Gör ett försök att minska bilden i iPhoto... so long....
      Tillägg, nej det funkade inte...
      Bifogade filer

Comment

Det går alldeles utmärkt att använda Paint, som du gör Gideon. Oavsett vilket redigeringsprogram man har måste man förminska bilderna för att kunna lägga in dem här på forumet. Och i alla program går det att förmiska bilder. De bilder jag tar (och som laddas in i datorn) ligger på mellan 6 – 10,5 MG och det är helt enkelt inte möjligt att lägga in här. Jag brukar förminska till 600 pixlar långsida och 500 kortsida och då är det inga problem.
        Men som du skriver, Kim, de mister en hel del i skärpa och därmed kvalitet, när man förminskar så mycket. Å andra sidan räcker det ju gott för att se dem bra här, även om det inte är en acceptabel storlek i andra sammanhang.

Comment

Jag tycker att det är skönt att slippa tänka på pixlar, och istället tänka i procent rakt av.
          Det enklaste är bäst för mig.

Mycket beror också på vad för kamera man har använt och Din kamera, TinaSand, tar väldigt högupplösta bilder och de är mycket tacksamma att arbeta med i Paint. Både i utsnitt och stark uppförstoring av detaljer, som att förminska och beskära. Skärpa och kvalitet påverkas inte alls. Pröva får Du se.

Men om jag tar bilder med min gamla Sony Mavica på 1,3 Megapixels med disketter (stenålder, ja ja) är formaten behändiga. Men att förstora bilder, det blir inte bra. Max 111 % kan man öka, sedan blir konturerna inte roliga att titta på.
          Min andra kamera, Canon Ixus 50, tar väl så stora bilder att arbeta med och dem kan jag öka och minska detaljer av - efter beskärning förstås. Men den är inte vän med mig, och ny kamera ska köpas längre fram.

Kim, försök att beskära bilderna först, så slipper Du att tänka på förminska och förstora hit och dit. Gå gärna närmare med kameran på föremålet också, så blir det inte mycket luft runtom.

Name:	Platens pålle 1.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	543450

Name:	Platens pålle 2.jpg
Size:	27,0 KB
ID:	543451

Alla sätt är bra, utom de dåliga.
          Last edited by Gideon; 2013-01-13, 17:18.

Comment

Hallå Tina och Gideon,
            Tack för era försök att lära en gammal possentare att minska bildformatet. Tycker som novis att det borde ligga i administratörernas intresse att automatiskt anpassa bildstorleken till bildytan. Att beskära bilden löser inte mitt problem,
            det blir bara närbild i samma storlek på skärmen. Ska kolla med Apple-support imorgon, dom borde veta.
            Än en gång, tack... och so long....

Comment

Jag använder IrfanView. Gratis att ladda ner här

Väldigt simpelt. Efter installation.
              Högerklicka på bild. Öppna med IrfanView. Klicka på fliken image. Resize/Resample (alt Ctrl R). Välj "best to fit desktop". Klart, eller så gör jag iallafall med alla mina bilder.

Dvs, det tar ca 15sek efter att du gjort det engång. Du behöver inte tänka på procent, pixlar osv. Du behöver inte heller beskära om du inte vill detta så klart.
              Pes är mitt google.

Comment

Hmm. Tack, wasistdas. Jag har laddat ner programmet och kommer att testa den lite senare

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Hmm. Tack, wasistdas. Jag har laddat ner programmet och kommer att testa den lite senare
                  Do that, återkom om du inte får det att funka så ska jag slänga ihop en guide med bilder.
                  Pes är mitt google.

Comment

varför behöva manipulera bilderna......

mottagande applikation kan välja att lagra i färre pixlar om serverkapaciteten inte räcker till

men
                    jag vill kunna skicka bekvämt, ja direkt från min mobil - omöjligt idag

Comment

Working...
                    X