Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omfattande tekniska arbeten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det kommer att ta ett tag innan google uppdaterar sitt index och inte längre hittar spam när den söker igenom PES.
    Jag har rensat undan 400 mb med skräpfiler nu och det ska bli spännande att se om problemet kommer tillbaka imorgon.
    Hur som helst har jag identifierat en inbrottsväg som angripare använt som numera inte längre går att använda. Om det finns flera hål bör det framgå imorgon om skräpet kommer tillbaka. Sov gott tillsvidare.
    hemsida

Comment

Hittade det här för en liten stund sedan, av en ren slump, i sökning efter annat.

Click image for larger version

Name:	Klocksida 1.jpg
Views:	1
Size:	31,4 KB
ID:	544025

Kanske är roten till det onda hittad?
      Det hoppas jag i allafall.

Tillägg:
      Hittade fler.
      Last edited by Gideon; 2013-02-08, 01:27.

Comment

Hej.
        Jag har löst problemen nu. Tog ett tag att bli av med felen eftersom de infekterade filerna återskapade sig med jämna mellanrum samt att det fanns en filhanterare som hade installerat sig där attackeraren kunde logga in och lägga till/ändra filer.

Om någon annan med ett hackat forum hittar hit rekommenderar jag att börja felsökandet i wordpress eller vbulletins databastabeller över cron-jobb. Stäng av dem och gå igenom alla filer som körs för att hitta någon suspekt ändring i dem.
        Sedan bör du ta bort alla reklamsidor som skripten skapat och hoppas på det bästa.

Ett annat tips är att ladda ner alla filer och söka igenom dem för "eval(" och "base64" eller "/**". Det sistnämnda var förekommande i vissa av de infekterade filerna.
        hemsida

Comment

Det var verkligen bra jobbat.
          Stor applåd från mig, Erik Stenman!

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
            På servern ligger i dagsläget 125 000 (!) bilder och dokumentation samlat under snart åtta och vi har snart utnyttjat diskutrymmet på 22 GB. Vi måste öka på utrymmet men driftskostnaderna för forumet rusar iväg. Vi måste snart hitta någon form av finansiering. Idéer mottages tacksamt.
            Tack för allt arbete ni lägger ner på forumet, att hålla det igång samt att rensa upp efter hackare!

Hur går det med fortsatt verksamhet, tankar om finansiering? Har ni hittat någon lösning? Det skulle vara väldigt trevligt med någon form av uppdatering om hur situationen ser ut just nu.

Comment

Jag håller med. Tack för allt arbete! Såg att forumet var under attack

Flest uppkopplade användare samtidigt var 269, 2013-02-03 klockan 04:21.

Comment

Finansiering

Jag avskyr verkligen reklamen som stör användaren på andra forum/siter. Om den inte blinkar och stör koncentrationen är den osmaklig eller skapar tekniska problem. Kan ni inte testa med totalt frivilliga bidrag ett tag först? PES fortsätter att vara gratis att använda men de medlemmar som vill kan bidra med en slant då och då. Jag har väldigt dåligt med pengar men en och annan tjuga kan jag bidra med då och då - och många tjugor små... Sedan skulle ni kunna upplysa oss om hur mycket ni använt och till vad. Jag skulle i alla fall känna mig delaktig även om jag bara bidragit med en liten peng! Lite som grundtanken till Konsumentföreningen, fast vi äger ingenting utan hjälper bara till att hålla stället igång så vi har någonstans att hänga på nätet...
                Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Working...
                X