Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För fem år sedan...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• För fem år sedan...

...startade forumet ”precis en sån” (PES).

Från ett plötsligt hugskott den 8:e augusti 2005 har PES utvecklats till en levande mötesplats för samlare, nördar, frågvisa, undrande och intresserade. Dessutom har forumet blivit en viktig kunskapsbank med dokumentation och ovärderlig information.

Det allra roligaste är att PES blivit en plats där medlemmarna kan umgås med respekt för varandra i en vänlig och positiv atmosfär. Många av medlemmarna har också knutit kontakter och blivit vänner IRL.

För att uppmärksamma 5-årsdagen skulle det vara kul om ni medlemmar ville berätta om ert bästa minne från PES, något ni lärt er, vad forumet betyder eller en kul tråd ni inte kan glömma.

Ett stort tack till alla medlemmar som bidragit till att göra PES till vad det är idag. Nu siktar vi mot tio år!
    /Admin
    admin@precisensan.com

Hej alla PESARE,
    Ett härligt minne är hur vi kunde få LEIF UELAND, den norske keramiker som arbetade hos Tilgman´s och Törngren i början på 40-talet på ett fotografi efter att ha trevat oss fram med väldigt lite information men sakta men säkert hittat mer och mer. Ett avslutat kapitel är det dock inte, vi vet inte vad som hände honom när han återvände till Norge men nu vet vi i alla fall hur han såg ut...........
    Bifogade filer

Comment

Bortsett från allt kul och nyttigt man lärt sig kan jag inte glömma Skuggan som Äjht startade förra sommaren. Höll på att skratta ihjäl mig bitvis http://www.precisensan.com/antikforu...t=sommarrysare
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Har skrattat högt för mej själv här.....vilken berättarkonst!

Comment

Hallå Bruce,
          Grattis på födelsedagen och tack för "skuggan", Äjth. Riktigt kul med lite allvar, gissar jag.
          Roligast var Kaptenens "inlägg" på tråden Hundra hundar, sidan 30, efter fint förspel av Simco.
          Prylsnubben garvar man år varje dag (nästan) och Pålle missar aldrig ett skratt. Det är kul på PES. So long..

Comment

GRATTIS PES och tack för fem fina år. Tack för alla frågor och svar. Tack för all kunskap. Utan PES hade inte jag hamnat i Askersund.

Comment

Hallå Kolmården,
              Inget ont sagt om A-sund, A.F. fyller år idag. So long...

Comment

Roligast var när Polsson drev med en stackars rookie på Stenbäckstråden, inte fullt lika roligt just då. Se från inlägg Prylsnubben "En beigare Stenbäck och framåt".

Comment

Jag tycker alltid det är kul på PES avkoppling från annat viktigt och allvarligt det visar länkarna ovan också på. Ett skönt sätt att koppla av på ibland.
                  Grattis!

Comment

Tack vare PES hamnade jag i Dädesjö på min mormors fars gamla arbetsplats, Ramnåsa Glasbruk. Lyckades även hitta platsen för glasarbetarnas bostäder, numera en kohage!

Comment

Bland mycket roligt och intressant på PES, väljer jag utan tvekan Viols tokroliga inlägg i Hönsgården.

Grattis PES!
                      p-son

Comment

Grattis Bruce och PES på 5-årsda´n!

Tack för ett jättetrevligt forum.

från en "två-åring".

"se PESen, dä ä mitt liv dä se..."
                        Last edited by Lars F; 2010-08-10, 09:31.
                        - - - - - - - - - -
                        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Grattis PES!

Ett mycket trevligt forum ...... med mycken kunskap. Trevliga, kunniga medlemmar, och trevliga, roliga samtal (även om det ibland kan gnissla lite i maskineriet!) .... men på det hela taget, en mycket trevlig träffpunkt dit man gärna återvänder!

Jag skrev så här i en annan tråd:
                          Samlarförbundet Nordstjärnan har som sitt motto: Samla - Lära - Veta
                          och jag skulle vilja lägga till här - Dela med sig
                          för om vi inte delar med oss till varandra ... om det vi lär oss/tar del av stannar i den egna vrån så kommer inte samlandet vidare för någon av oss, vi sitter då alla med olika pusselbitar men ingen har hela bilden klar för sig. Här fyller PES en viktig funktion för alla oss vetgiriga!

Många, många trådar under årens lopp ....... det finns en uppsjö av trådar som kan lyftas fram, men jag kör en favorit som jag tycker fångar PES anda:

Allt började med ett foto, nyfikenheten tog sedan vid, 'vem är damen på fotot?', sakta nystas det hela upp, PESare som bidrar med mer information, den ena pusselbiten leder till nästa pusselbit ... och till slut sitter vi med svaret!

Jag avslutar med en video med Tina Turner, dessa ord passar bra in när det gäller PES:

You're simply the best, better than all the rest

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=ra12L1Bl0Z4"]YouTube- ‪Tina Turner-Simply the best (official video)‬‎[/ame]

Comment

En tråd som står ut bland andra är Björn L´s berättelse hur han finner en glasbit i sjön och några år senare hittar flaskan som hör till. Helt fantastiskt och trevligt att läsa.
                            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Det är inte försent att gratulera PES, eftersom forumet fyller fem hela året. Också en femåring på dagis vill ha presenter, så länge vi räknar 2010.
                              Nu befinner vi oss inte på ett dagis, utan snarare i lekhagen på rast och på kvistiga träbänkar, när nya rön och gissningar presenteras.
                              Bilder är, och har alltid varit, höjdare.
                              Man måste ju se det man pratar om.

"För att uppmärksamma 5-årsdagen skulle det vara kul om ni medlemmar ville berätta om ert bästa minne från PES, något ni lärt er, vad forumet betyder eller en kul tråd ni inte kan glömma."

Enligt min mening, vore det orättvist att lyfta fram en tråd gentemot så många andra minnesvärda genom åren, och inte minst att sätta någon på piedestal eller att i nackhåren lyfta en annan upp på bananlåda av trä.
                              Det sistnämnda sades i en anda av skämsamhet - tro inget annat.

Ändock - Polsson vill jag särskilt lyfta fram (uppåt), såsom den keramiknörd jag är, och honom ska vi vara mycket tacksamma för de annars bortglömda krukmakarna Stenbäck, Lundholm, Bergman och Liljeqvist. Vid googling kan man se att han envist presenterat ett par av dem alltsedan tidigt nittiotal.
                              Innan jag stötte på fenomenet från Trelleborg, var jag som en irrande själ i öknen, med spilkum i hand och skärvor i trasig bakficka.

Heders åt denne man och med betygelsen svingas yvigt och chevalereskt en bredbrättad hatt från 1600-talet.

Ueland är också en ensam stjärna som lyser starkt i sin bana i mörkret däruppe, och han har berört mig och många fler särskilt, i och med sitt mystiska öde.
                              En keramikens James Dean...

Det finns många fler att lovorda på forumet, som prylsnubben, Rosa, Kaptenen, simco, Bengt H. och ja det blir ett hundral att räkna upp, och de alla har knivskarpt intellekt och träffsäkerhet, som bara mognar och slipas allteftersom tiden går.

Nytt kapitel:
                              Den här länken har inte riktigt den uppmarsch, som tre grymma trumslagarpojkar trummor kan förmedla i ett hav av vita tält på upplöjd åker, tidigt på morgonen den första juli 1863. Platsen är Gettysburg.
                              Det amerikanska inbördeskriget.

Du vaknar med ett ryck i tältet, när trummornas taktfasta dunk hörs och störtar ut, för att där finna att Du inte kan se längre än ett par meter. Tät dimma råder. En dimma som lagt sig tung överallt och skulle kunnas skäras i, som kniv i smör.
                              Trummorna är taktfasta och uppmanar till mandom mod och morske män!
                              Skott hörs. Kanondunder skakar marken och avlägsna skrik förnims i fjärran.

Inte riktigt vad jag hade tänkt mig, och inte heller de andra i lägret, men...
                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Dkde37TzZkI"]YouTube- Trummor & Orgel Ft. Ebbot @ TV4 - Tomorrow will tell[/ame]

Ni fattar poängen, och med det vill jag säga att PES inte kan få nog av såväl heroiska insatser, som ledtrådar att spinna vidare på.
                              Glassidan har vuxit enormt, och jag kan bara häpet suga i mig allt som skrivs där. Det är något unikt som händer, när flera likasinnade bombarderar en tråd med idéer, förslag, fakta och bilder.
                              Och det är härligt!
                              Därför:
                              Skribenter! Upp till kamp för vidgade vyer!
                              Ni har inget att förlora - bara bortappade vaser i villervallan, men det kan man ju ta...

Tänkvärt om musik - men öppna inte länken om Du vill fortsätta lyssna på musik sen!

GRATTIS PES TILL FEM ÅR!!
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X