Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tematråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tematråd

Det finns mycket information och kunskap på PES, och rikligt med bilder. "Dokumentationstrådar" är bra, där tas mycket intressant tillvara men vad kan man göra för att ta vara på t.ex. tråden om Ugglor, under Övrigt & Kuriosa.

Här har Bizan och brodertuck gjort ett jättejobb med alla bilder och jag tycker det vore synd om denna tråd försvinner bort i fjärran allt eftersom nya trådar kommer in.
    Det finns även andra tematrådar under Övrigt & Kuriosa som: Elefantparaden, Era småttigaste djur, Troll..... Eller t.ex. Brevpressar under Glas, Övrigt glas

Om dessa trådar (som är som ett bildgalleri) sparas så kan man fylla på med nya bilder hela tiden.

Kan man ha en avdelning för Tematrådar där både kunskap och bilder samsas, man fyller på med bilder och den kunskap man har om objekten?
    Eller om man har liknande upplägg som för "Dokumenttrådar"?

Eller om ni har andra funderingar ... men jag tycker det vore synd om sådana tema-trådar försvinner bort med tiden.

.

Jättebra tanke. Huvudsaken är att man håller sig till ämnet så är det jättekul att kunna hitta dessa. Vi som en gång läst elller skrivit i dessa trådar kan ju alltid söka på dem men nya medlemmar är det ju svårare för.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Om man betygsätter tråden med stjärnor så sticker de ut från mängden. Tycker själv att dessa trådar är lätta att finna.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tror nog mer på alegnis variant med en särskild kategori för teman, eller att ha tematrådarna i den befintliga dokumentationskategorin så länge, i alla fall till det blir svårt att hitta där med.
        Betygssättningen med stjärnor funkar nog bara under en kortare tid, medan ämnet är aktuellt. Som ny medlem kanske man inte går in och letar efter stjärnor på sidan 11 och missar på så sätt hela tematråden.
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Hela PES består ju av dokumentation och jag ser på besöksfrekvensen vad gäster bl.a läser om och de gräver väldigt djup. Ofta är trådar från de första åren 2005, 2006 aktuella, detta förmodligen ofta p.g.a de många träffar på PES som kommer upp när man är ute och googlar.
          Vi har ju även sökfunktionen här, vilken jag iofs tycker skulle vara en stor o tydlig "knapp", så att alla kan hitta den.
          Man ska inte göra det för besvärligt för sig. Tycker man att tråden "Troll" t.ex är viktig och intressant, stjärnsätt den. Den eventuella person som söker Troll kommer att hitta den tråden, antingen via stjärnorna eller via sökordet Troll.
          Last edited by Äjth; 2008-05-30, 11:50.

Comment

Intressant tanke.
            Man skulle kunna tänka sig att kalla kategorin "Dokumentationstrådar" för "Dokumentations- & Tematrådar" och ha två underkategorier "Dokumentationstrådar" och "Tematrådar".
            Man kan också lägga till ett "prefix"(ny funktion - har ni sett den?) för "Tema".
            /Admin
            admin@precisensan.com

Comment

Låter som ett bra förslag. Då går det ju att söka ut alla tematrådar, förutsatt att de är "prefixade" förståss.
              Att själv söka är inte alltid så lätt, om man inte vet exakt vad man letar efter. Jag skulle till exempel aldrig ha gjort en sökning på "småttigaste djur" eller "elefantparad"
              Scrollar man däremot igenom en kategori så är det ganska troligt att man finner något av intresse.
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Om vi tar senaste tråden om brevpressar som exempel.
                Här konstaterar Kecke: "Tycker det var länge sedan vi såg några brevpressar här."

Vi är flera som börjar lägga in bilder, jättekul! Denna tråd kommer att hamna längre och längre ner med tiden.
                Sedan kanske någon annan kommer och konstaterar samma sak ..... "Tycker det var länge sedan vi såg några brevpressar här." .... och så påbörjas en ny brevpresstråd! Till slut kanske det finns 5 påbörjade brevpresstrådar - eller fler? - allt utspritt i olika trådar, inget samlat.
                Om jag söker kanske jag hittar 3 av 5 trådar, det beror på hur man söker, hur länge man orkar sitta framför datorn, hur lätt det är att avgöra vad en tråd innehåller?

En samlat tema blir också som ett bildgalleri, en överblick.
                Här läggs ju även oidentifierade objekt in. Detta kan också hjälpa till att identifiera objekt som varken har etikett eller inskription utan är helt okända. Kanske med tiden kommer någon in i den samlade tematråden och känner igen något objekt, och då får vi svar på vem som gjort en sak.

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
                Man skulle kunna tänka sig att kalla kategorin "Dokumentationstrådar" för "Dokumentations- & Tematrådar" och ha två underkategorier "Dokumentationstrådar" och "Tematrådar".
                Detta låter som en bra idé! Tematrådar samlade på ett och samma ställe!

.

Comment

Ursprungligen postat av Bruce Visa inlägg
                  Intressant tanke.
                  Bästa förslaget i mitt tycke. Jag är ju relativt ny även om jag babblat så mycket att jag redan är senior... Jag har mina troll i Trolltråden, men det var en ren slump att jag hittade tråden. Jag skulle aldrig ha sökt på "troll" eftersom jag inte samlar aktivt på dem. Däremot var jag och nosade på "Dokumentationstrådar" ganska snart. Sedan har jag varit för upptagen med att babbla och visa ugglor för att gå igenom något forum till sista sidan - inte ens på Ekeby har jag hunnit igenom andra sidan med trådar. Alegni nämde en tråd om brevpressar i glas. Den ska jag försöka leta rätt på efter att jag är klar med mina tidslinjer, jag har tre vanliga och två med foton - men åter igen är det något jag inte skulle kommit på att söka efter om inte Alegni nämnt tråden.

Jag röstar absolut för att tematrådarna ska göras mer lättillgängliga! (Jag har förresten inte sett en enda stjärna än och är inte riktigt säker på hur det funkar med sådant...)
                  Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Kolla här Bizan:
                    http://www.precisensan.com/antikforu...splay.php?f=33 här är ämnen i fallande, stjärnor efter en del.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Kolla här Bizan:
                      http://www.precisensan.com/antikforu...splay.php?f=33 här är ämnen i fallande, stjärnor efter en del.
                      Nu har jag suttit och tittat på en massa glas istället för att jobba med tidslinjerna - ni får inte fresta mig på det där sättet!!!

Jag ser vad som menas med att stjärnorna syns bra. Men ska det funka för nybörjare måste följande två villkor uppfyllas:
                      • Någon måste se till att alla tematrådar blir stjärnmärkta.
                      • Någon måste tala om för nybörjarna hur det funkar.

Jag tycker det låter oändligt mycket enklare att ge tematrådarna samma status som dokumentationstrådarna. Då behöver bara ett villkor uppfyllas för att de ska bli lätt tillgängliga:
                      • Någon måste tala om för admin att det finns en ny tematråd.

Personligen gör jag hellre det än betygsätter min egen tråd. (Lite jantelag bakom det... )

Comment

Om, säger OM, vi skulle lägga upp en underkategori för tematrådar är det ok att helt enkelt flytta dem dit? För troll och ugglor är det ju inga problem då de representerar alla möjliga material men saltkar har ju en naturlig placering under glas.
                        Dokumentationstrådarna ligger ju nu lite bökigt länkade, vilket inte är den bästa lösningen kanske.
                        /Admin
                        admin@precisensan.com

Comment

Jag tror att här finns skilda behov och önskemål. Då jag själv mest rör mig kring glas, vill jag gärna att de trådarna finns kvar där. Sökningen och navigeringen blir enklast så.
                          Troll, elefant, prinsessa, fågel, stol, bord, kråka, klänning, orm, o.s.v. o.s.v finns i en massa olika material. Den som söker ngt specifikt, har ju ledtrådar, nicht wahr!?
                          Om jag har en skål och ställer mig i en by och ropar: Skål, förväntas inte männsikor komma springande med byns alla skålar och fråga, var det den här du menade.
                          Man får ju lov att leta ibland.!!

Comment

Jag tror att här finns skilda behov och önskemål. Då jag själv mest rör mig kring glas, vill jag gärna att de trådarna finns kvar där. Sökningen och navigeringen blir enklast så.
                            Troll, elefant, prinsessa, fågel, stol, bord, kråka, klänning, orm, o.s.v. o.s.v finns i en massa olika material. Den som söker ngt specifikt, har ju ledtrådar, nicht wahr!?
                            Om jag har en skål och ställer mig i en by och ropar: Skål, förväntas inte männsikor komma springande med byns alla skålar och fråga, var det den här du menade.
                            Man får ju lov att leta ibland.!!
                            Vad gäller begränsning tycker vi nog alla att det är upp till trådstartaren att bestämma. Saltkar finns i många andra material än glas och brodertuck kunde ha bestämt att bara keramikugglor fick visas i den tråden. Det är upp till var och en, och jag tycker att trådarna ska stanna där de är skapade. (Länksystemet för dokumentationstrådarna tycker jag fungerar bra.)

Men hur ska man kunna söka efter något man inte tänkt på. Jag har inga gamla kökshanddukar men tyckte ändå det var roligt att få titta på den tråden idag, och den kollade jag bara för att trådstartaren döpt tråden till något typ "En snygg en...". Det är faktiskt inte så lätt att hitta något man inte vet att man vill titta på.

Ett länkarkiv, eller något sådant, har en fördel till. De som vill starta tematrådar kan kolla där först, så det inte redan finns en sådan tråd, och sedan bestämma om de vill fortsätta på en befintlig tråd eller starta en egen ändå (vilket också är ett acceptabelt alternativ i mina ögon).

Skulle faktiskt behöva det där arkivet själv just nu när det är 28+ i lägenheten och jag inte tar mig ut på egen hand. Orkar inte mer seriositet idag så nu ska jag titta på något ämne jag inte varit intresserad av förut...

Comment

Kolla här Bizan:
                              http://www.precisensan.com/antikforu...splay.php?f=33 här
                              är ämnen i fallande, stjärnor efter en del.
                              Kan fungera så länge tråden ligger på sidan 1.
                              Men vad händer när tråden halkat över till sidan 15 eller 38? Ska man sitta
                              och scrolla 38 sidor ......

Jag tror att här finns skilda behov och önskemål. Då jag
                              själv mest rör mig kring glas, vill jag gärna att de trådarna finns kvar
                              där. Sökningen och navigeringen blir enklast så.
                              Varför ska trådarna flyttas? Pratar vi inte om samma upplägg som i
                              Dokumentationstrådar?

Om man går in på t.ex. "Tips på hur man fotograferar glas"

-----------------------------
                              Följ länk:

Och nu kan man läsa tråden som ligger kvar i:
                              FORUM: Antikt, Retro & Design > Glas > Övrigt glas
                              ------------------------------
                              Den här tråden ligger idag på sidan 3, på väg att halka över till sidan 4.

Inget behöver flyttas! Vi ska inte försämra sökfunktioner, inte flytta trådar från ursprunglig plats.
                              Jag pratar om att utöka sättet att hitta något, i detta fall teman! Vad det än rör sig om: saltkar, troll,
                              prinsessor, pressglas, buteljer......

.
                              Last edited by alegni; 2008-05-30, 20:46.

Comment

Working...
                              X