Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisrekord för dalahäst

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Prisrekord för dalahäst

Dalahästen har blivit ett hett eftertraktat samlarföremål på senare tid, det visar inte minst priserna. Nyligen klubbades en äldre dalahäst för inte mindre än 36 000 kronor på månadskvalitén på Uppsala Auktionskammare.

More...
    OBSERVERA! Inläggen från RSS är automatiskt genererade via externa RSS-flöden.

Man baxnar över priserna.

Den här lille från tidigt 50-tal (jag fick den då),
    kanske inbringar ett par tre kronor, på grund av storlek och avsaknad av ”bruksslitage.
    Bifogade filer
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ja, det är makalöst höga priser!

Jag tror nog att din lilla häst inbringar någon hundralapp.

Jag reagerade mest över att hästen som sålts för 36 000 kr var rekord, när man på samma auktionshus sålt en för 44 000 kr.

Comment

Hallå,
        Ja, det är märkligt, kapten. Letade efter en bild jag tidigare visat, en bemålad häst av Jemt Olle Persson, Orsa, men kan inte finna tråden. Istället en annan kuse av samma hand. (Surmasen kanske kommer ihåg?)... so long...
        Bifogade filer

Comment

Det kan ju finnas konstiga och udda omständigheter bakom höga priser på auktionsmarknaden. En icke ovanlig orsak är gamla barnkammargräl som blossar upp då mammas och pappas stärbhus ska skingras. Orimligt budgivning kan då vara ett samtal mellan storasyster och lillebror, som aldrig talar till varandra på vanligt sätt.

I fallet med 36-papp-hästen kan det ju också vara två samlare som vet vem täljaren och målaren är och vet i vilken stuga hästen tillverkades etc.
          Under åren har ju en del småallmoge sålts till otroliga priser utanför auktionsmarknaden från en samlare till en annan. Då är det inte ovanligt med femsiffriga belopp för mindre allmogesaker som är av utsökt kvalitet.

Comment

Working...
          X