Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Loppisfynd kan vara medeltida Falugryta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Loppisfynd kan vara medeltida Falugryta

Gjuten i koppar, dekorerad med ormslingor... Mitchell Ramnesjö är övertygad om att den tunga grytan kommer från Falun och är medeltida. - Det här är århundradets scoop, jag har redan flera intressenter från Dalarna, säger han.

More...
    OBSERVERA! Inläggen från RSS är automatiskt genererade via externa RSS-flöden.

Tyvärr verkar han putsat sönder den totalt.
    Så prisbilden har nog påverkats på de grövsta.
    Av artikeln att döma var den inte putsad då han köpte den...

Comment

Ja sedan undrar jag vilka källor han har. Folkungaätten dog ut i slutet av 1300-talet, vikingatiden var långt tidigare. Så vilket vikingamotiv skulle varit särskilt vanligt i Dalarna?

Och skulle gärna vilja se bild på Folkungakronan och de medeltida bokstäverna för att kunna tyda vad som faktiskt är skrivet.

Och mannen som sålde sade, enligt köparen, att den funnits i släkten i sex generationer, och sälja för 125 kronor! Måste varit den sista levande personen i den släkten som gjorde det, för nog skulle ngn annan levande kunnat vela haft den, om inte annat för att plantera blommor i.

Synd att köparen inte tog reda på mer för kopparkrukan (ska det väl vara om den är från Falun) ska ju då kunnat verifieras genom bouppteckningarna i släktleden bakåt. En miss av köparen för att kunna bevisa äktheten.

Och att den inte beslagtagits i samband med karolinerkrigen för nedsmältning kan man också undra över.

Jag känner mig lite tveksam till hela historien.

Comment

Han visar ju alla tecken på en lycksökare som vill få ut så mycket som möjligt för sitt fynd, får vibbar av negativ karaktär av hela historien.

Comment

Mitchel Ramnesjö är ju medlem här på PES och är ju i besittning av ganska mycket unika värdesaker.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ja, han har säkert många bra saker. Den medeltida saken vill han nu ha 35 000 för trots att den enligt honom var värd 100' och att han hade många intresserade från Dalarna.
            På bilderna han lagt ut kan jag tyvärr inte se någon krona och inte heller några medeltida bokstäver. Han skriver också att den enligt uppgift är från Falun utan att ange källa. För om det är så pass gammalt som han säger, så är källhänvisning mycket viktigt tycker jag.

Comment

Tack för länken till annonsen. Det här är spännande!

Comment

Ja, jag tycker det är spännande eftersom jag gillar historia. Och har läst Paleografi på högskolan och tänkte det skulle vara roligt att testa mina kunskaper på de medeltida bokstäverna, som han sa skulle finnas. Och skulle varit intressant att veta källa till att vikingamönster skulle varit vanligt i Dalarna på 1300-talet (nu senare i annonsen ändrat till 1300-1400-talet).
                Och likaså hur Folkungaättens krona ser ut på föremålet, om det från tillverkningen = beställd vara, eller om senare inpräglat.
                Jag har lärt mig att man skall vara källkritisk när det gäller historia.
                Och tycker det verkligen är synd att köparen som enligt egen utsago gjort århundradets fynd, inte tog reda från säljaren, från vilken av hans föräldrars sida det härstammande, namn på mor- eller farföräldrar och födelsedata osv. Under 1800-talet var bouppteckningarna oerhört detaljerade, minsta lilla klädsel, antal tallrikar, glas noterades. Och man skulle då kunnat följa anorna bakåt och se när det funnits i släkten, vem som ärvde osv.

Comment

Working...
                X