Ursprungligen postat av TinaSand
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ugglor
Collapse
X
-
Jag berättar gärna mer. En av mina kamrater i ornitologklubben är uggleexpert och i söndags var jag med honom ut på en inventeringsrunda för att kolla häckningar hos kattugglor. Ett tjugotal holkar hann vi med och i ett flertal av dem var det häckning – med ungar i lite olika åldrar, från de nykläckta som är på bild i förra inlägget, till de som var ca 15-18 dagar gamla. Såväl omärkta honor som de större ungarna (dvs inte de nykläckta) ringmärktes också.
Det var en helt fantastiskt upplevelse för mig att få vara med och se ugglorna på nära håll. Tala om ”närkontakt av tredje graden”….ha dem alldeles intill sig, kunna se varenda liten detalj i fjädrarna och klappa dem lite försiktigt
. Och att ha ett helt gäng ungar i händerna! Nej, söta är de då rakt inte i denna ålder men ändå bedårande på något sätt. Det dröjer några veckor innan de blir så där ”uggleungesöta”, runda, storögda och gulliga så hjärtat smälter.
När man får se vuxna ugglor på så här nära håll ser man tydligt, hur stora olikheter de har i sina färger. Jag var alldeles betagen av dessa bedårande fåglar. Dessutom lärde jag mig en hel del av min mycket kunnige kamrat samtidigt som det var en glädje att hjälpa till med ringmärkning, mätning, vägning och föra noggranna anteckningar.
Eftersom jag vet att det är fler än jag här på PES som tycker om fåglar, dristade jag mig att lägga in bilderna i denna uggletråd – även om den inte från början var avsedd för levande dito. Men ingen kan ju förneka, att det är ugglor
Så här kommer några bilder till, ett par på lite äldre ungar och närstudie av en vuxens jaktvapen. (Att ungar ser ”döda” ut på bilderna beror på, att de faktiskt spelar döda
när man tar ut dem och hanterar dem. Jag kan dock försäkra, att de alla är i högsta grad levande).
PS. Polsson – handen tillhör min expertkunnige kamrat. Det var han som hanterade de vuxna honorna så länge de var ”fria”. När de skulle vägas fick de tillfälligt vara i en liten tygsäck med endast fötterna utanför. Då var det säkert även för en ovan att hålla dem med ett grepp som om man höll en blomsterbukett
.
Comment

Comment