Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stig L - formgav han bestick?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stig L - formgav han bestick?

Hej, har nu slängt ut denna fråga på tre forum, och ska bli kul att se vem som ger ett svar först =)

Jag har för mig att jag sett bild på bestick som Stig L formgivit nånstans.
    Finns inte med i boken om honom.
    Kan nån bekräfta med länk att han formgivit bestick?

Han kallades ju tusenkonstnären så det är väl inte omöjligt, men jag kan inte bekräfta det. Själv hade jag en servis i plast med hönor på på 60-talet men minns inte om det hörde till några bestick.
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Jag hade barnbestick, när jag var liten, med figurer på som påminner om Krakel Spektakel. Kan de vara Stig Lindberg?

Comment

Han illustrerade Lennart Hellsings barnböcker om Krakel Spektakel och Nyfiken i en strut så det är väl fullt möjligt att dessa barnbestick kommer från SL.
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

De bestick jag tänker på är inte barnbestick. Har nu hittat en bild i en FORM tidning, återkommer med inscannad bild!

Anledningen att jag frågar är att jag hittat bestick som det står SL Stainless på, och tyckte de påminde om de bestick jag sett. Tyvärr var det inte samma =/

Comment

En länk om SL. Har inte orkat läsa.

Comment

Hej!

Ja, det gjorde han åtminstone en gång vad jag förstått. Jag köpte nämligen ett gäng fina "bestick till landet" som jag hittade i en antikbod för ett tag sen. Av en slump såg jag EXAKT likadana i en monter på en Stig Lindberg-utställning vid ett senare tillfälle. Slitna och dana var de i montern och stod lite kort info om att de endast tillverkades i några få försäljningsprover, men att de aldrig kom i produktion eftersom de var så dyra att tillverka. De jag hade köpt var OANVÄNDA, så jag lämnade in dem för värdering. Betingade tydligen ett utrop på 6-8000 kr och kunde gå för mycket mer om samlarintresse fanns. Har inga bilder fn, men de är superfina - skaft av rosenträ...

Någon som vet nåt mer om dem??

Comment

Snälla! Lägg in en bild så snart du kan. Jätteintressant!
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

Comment

Oj, här svarade folk visst snabbt. Ska se om jag hittar någon här på datorn, tog några foton förut.

Comment

Nej, hittade ingen. Får ta en vid tillfälle, återkommer.

Comment

Såhär se de ut, har 12 av varje. Stämplade med SL Rostfritt stål.

Någon som vet något mer om dem?
                      Bifogade filer

Comment

TACK! Enkla och snygga. Nu vet man vad man ska titta efter.
                        Grattis till något riktigt ovanligt! Jag är officiellt avundsjuk.
                        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                        Konfucius

Comment

Ja, visst är de snygga? Det är ju lite skumt, jag kan ingenting om design och t ex Stig Lindberg, men jag gillar en massa saker han gjort. Föll för de där besticken så fort jag fick syn på dem och så var de billiga. Sen visade det sig att det var just Stig Lindberg som designat dem! Vore dock lite kul att veta lite mer om dem.

Comment

Working...
                          X