Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Små träskor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Små träskor.

Historier och skrönor om olika ting är både lärorika och spännade. Dessa träskor hävdar svärmor bestämt att de tillhört Dalénsläkten. Han med AGA. Naturligtvis står då G D för Guatav Dalen. Skorna är endast 12 cm. långa. Att så är fallet är väl inte helt klarlagt enligt oss andra men till saken hör att hon på långt håll är släkt med Dalensläkten. F-n trot men lite spännade ändå.
    Skall förresten ta mig samman och vara lite mer närvarande på PES.
    Bifogade filer

Det blir något för museet i Stenstorp,
    var där och kollade en gång!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Står det några siffror på hälen?
      Små träskor skola små människor passa. Jättefina skor och historien gör dem inte sämre!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Betsen verkar ju vara kvar under hälen så dom är väl knappt ingådda. Min far brukade gå i träskor i Skåne på 20-talet men dom hade en liten läderskoning för att mildra "vristskavet".
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Dom är lite snedgångna i på klackarna. Jag och frugan tror på historien om skorna så länge som svärmor(snart 90) gör det. Hon brukar veta vad hon tror så inget är omöligt.

Comment

Träskor/tofflor hör våren till

Underbara träskor eller tofflor som man säger här nere i Skåne. När jag var liten så var det ett tydligt vårtecken när man fick gå till toffelmakaren och välja sig ett par nya tofflor. Speciellt minns jag när det blev modernt med storblommigt rosa på tofflorna, de älskade jag. När jag blev äldre så skulle tofflorna vara i naturfärgat skinn och helst med klackjärn.

Comment

Blev plötsligt en jakt efter träskor. Fick även fram detta par som är några storlekar större än de första. Tyvärr är dom ommålade men orginalfärgen finns kvar under. Kanske läge att försöka få fram den. Använder ett par holländska när jag tjänstgör som tomte. Rikrigt bekväma att gå och stå i.
              Bifogade filer

Comment

Sådana här då?
                De ser ut som om någon trampat omkring många julaftnar i dom..
                Antar att det är orginalmålning förutom det röda som antagligen målats på när de skulle hängas upp på väggen.
                Kan det stämma?
                Vilken ålder kan det vara?
                Bifogade filer
                Last edited by Kecke; 2008-04-27, 20:17.

Comment

Glömde visst bilderna.
                  Nu är dom på plats.

Comment

Har ingen aning om hur gamla dina holländare är Kecke. Mina är ungefär likadana'. Är väl att betrakta som rent souveniristiska.

Comment

Souveniristiska.

Comment

Working...
                      X