Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lådor och Skrin- Gammalt och nytt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lådor och Skrin- Gammalt och nytt.

Här startas nu en tråd för alla skrin och lådor, gamla och nya.
    Jag skall fota mina små askar för smyckeförvaring. Det är det enda jag kan bidra med.

Bra initiativ Kecke. Lovar att bidraga med både äldre och nyare skrin och lådor i diverse material.
    Du var inne på smycken. Börjar med ett skrin som säkert passar för smycken.
    Svartlackat skrin med inlägg av pärlemo och en bild av en dam på locket. Finns en stämpel i botten som tyvärr inte går att tyda. Någon expert har trott på Ryssland. Möjligt. Åldern är cirka hundra år.
    Bifogade filer

Comment

Det var ett ovanligt vackert skrin. En önskedröm att lägga sina smycken i.

Jag får väl bidra med ett av mina nya omärkta.
      Bifogade filer
      Last edited by Kecke; 2008-03-23, 13:54. Anledning: Bildbyte

Comment

Och ett par till.
        Bifogade filer
        Last edited by Kecke; 2008-03-23, 13:52. Anledning: Bildbyte

Comment

Hoppas att fler hakar på.
          Vet inte varför just saker med lock intresserat mig i alla år. Finns säkert någon hjärnskrynklare som har en bra förklaring.
          Tar ett som garanterat är avsett för smycken. Försilvrad metall. Insidan klädd med blå sammet och naturligtvis låsbart. Hamnar åldersmässigt runt sekelskiftet 1900 eller några tior tidigare.
          Bifogade filer

Comment

Du ser Kecke att du hade några skrin i alla fall. Antar att du fyllt dom med guld och diamanter. Smart med bågskytten. Skall komma ihåg att ange storlek i fortsättningen.

Comment

Kommer säkert mer i morgon. Avslutar för min del med ett skri som också är lämpligt för smycken. Stomme av trä, klätt med läder. Tassfötter och lejonmaskaroner på kortsidorna. Handtaget i form av två delfiner. Längd 23 cm. Lite sakrofag över det hela.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                Du ser Kecke att du hade några skrin i alla fall. Antar att du fyllt dom med guld och diamanter. Smart med bågskytten. Skall komma ihåg att ange storlek i fortsättningen.
                Ja, smycken har jag gott om, fast kanske inte så mycket diamanter.
                Önskar jag hade dina skrin att lägga dom i. Känner nu att mina smycken borde vara värda bättre förvaringsplatser.

Sista skrinet är en höjdare. Jättehäftigt med lejontassarna och lejonmaskaronerna.

Eftersom du har så många vackra gamla skrin så jämnar jag ut det hela med att visa fler av mina.

Kom igen nu alla som har skrin.
                De BEHÖVER inte vara gamla.

Här kommer en näverask där det får plats ganska mycket krafs.
                Bifogade filer
                Last edited by Kecke; 2008-03-23, 08:57.

Comment

Så roligt med en tråd för lådor och skrin. Jag tycker om askar då de är dekorativa och samtidigt praktiska – utmärkta att förvara alla möjliga små pryttlar i. Under en tid har jag haft både tankar och lust att låta detta bli ett samlarområde för mig, men av utrymmesskäl har jag inte börjat på allvar. Nu har jag emellertid beslutat mig att avyttra en stor del av mina böcker och kommer på så sätt att få gott om plats (det är några hundra böcker det gäller).
                  Ännu har jag inte så många askar men det skall väl snart rådas bot på med tanke på mitt beslut. Jag har lagt in ”Farfars askar” tidigare på annan plats – men tar dem här igen.

De tre första är ”farfars askar” som han köpte 1925 i Varna. Den första är 9,5 cm i kvadrat och 4,8 cm hög. Den runda är 10 cm i diameter och 5,5 cm hög. Den rektangulära är 12 x 9 cm och 5 cm hög.
                  Bifogade filer

Comment

Och så kommer min gamla cigarrask, 18x8 cm och 3,5 hög.
                    Samt en rund ryss till, 11 cm i diameter o 5 cm hög. Vacker tycker jag med sina ”ringar”.
                    Bifogade filer

Comment

Denna lite större är avsedd för lösmanschetter och dito kragar, vilket framgår av texten i locket. Där anges även olika träslag, i vilka man tydligen kunde beställa askens utförande.
                      Bifogade filer

Comment

Draken köpte jag 1962 i en affär som hette Mikado (sedan länge borta). Jag minns att jag betalade kr 1.75 för den. Inget särskilt med asken annat än att jag köpte den för egna sparade pengar så den har ett visst affektionsvärde. Vem vet – om 50 år är den kanske attraktiv?
                        Bifogade filer

Comment

Själv har jag mest tråkskrin jämfört med Ulferics. Fast de flesta alla fall 100 år. Kan väl vara med jag med med några om inte annat som jämförelse. Väntar fortfarande att få med mig mitt skrin med gotiskt lås från mora, får väl ta några andra skrin så länge.

1. Ett pennskrin i lackad furu, ca 100 år.
                          2. Egentligen en bestickslåda, klädd med sammet, som jag har fotografier i. Furu men klädd men någon slags duk som sedan har ådringsmålats. Är nog också ca 100 år.
                          3. Mahognyfanerat skrin - maskinsågat faner - lite drygt 100 år.
                          4. Svartmålat skrin furuskrin, är nog sent 1800-tal det med (loppisfynd för ganska länge sedan som var övermålat i en turkosblå 80-talsfärg.
                          Bifogade filer

Comment

Tennasken är inte heller den särskilt märkvärdig annat än att jag förundras lite över det arbete man lade ner genom att gravera in kyrkan (Flens kyrka). Den är från 1936 och sannolikt har min mamma köpt eller fått den.
                            Den lilla svarta är arvegods, tillverkad i papier maché, lackad och handmålad. Tycker mycket om den.
                            När var det populärt att göra sådana? Själv gissar jag 20-30-tal men vet inte.
                            Bifogade filer

Comment

5. Valnötsfanerat furuskrin med läderbeslag, närmare 150 år.
                              6 Ett till - samma sak
                              7. Det här är nog lite äldre, björkfanerat med handsågat fanér.
                              8. En enkel furuask kläd med papp och bokmärken, sent 1800-tal.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X