Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara?? Ingen jag frågat vet..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad kan detta vara?? Ingen jag frågat vet..

Hej!

Vad kan detta vara?? Ingen jag frågat vet vad det är. Tacksam för all info!

Dom "mallarna" är i tunt trä. På dom "mallarna står det bla..1:1000,,400,125,110,375,
    A. B INGENJÖRSUTENSILIER STOCKHOLM,ALBERT NESTLER,A G ,LAHRYB,

På fodralet till "mätinstrumentet" står det HEMMI. Därefter på själva instrumentet: SUN,HEMMI,JAPAN,NO.34RK.
    Bifogade filer

Skulle tro att det är ritmallar för någon arkitekt eller liknande. "Mätverktyget" är en räknesticka som användes flitigt innan miniräknarna kom. Idag finns det dataprogram som både räknar och ritar, så de här behövs inte alls. När jag gick på Tekniskt gymnasium fick vi lära oss räknestickan fastän miniräknarna redan var etablerade. Snacka om onödig kunskap!

Comment

Mallarna användes när man utförde ritningar Rätt jobbiga att använda ibland. Det fick inte vara några "skarpa" förändringar i kurvan som skulle ritas upp.
      "Instrumentet" har jag använt mycket. Det är en räknesticka alltså föregångaren till kalkylatorn . Ett förträffligt räkneverktyg. Det som var lite jobbigt var att man själv behövde hålla reda på decimalerna, Den bygger på talens logaritmer där för kan man på detta sätt ganska enkelt utföra ett stort antal räknesätt.
      Det verkar som det är en liten "sticka" som Du har Sun Hemmi var ett japanskt (tror jag) företag som gjorde sina stickor i bambu. Faber Castell var ett annat företag som tillverkade räknestickor. Rätt kul att försöka lära sig räkna på dem Är väl tyvärr nästan utdött idag, men bör säkert finnas gamla läroböcker . Jag tror jag får leta fram min
      DG

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Skulle tro att det är ritmallar för någon arkitekt eller liknande. "Mätverktyget" är en räknesticka som användes flitigt innan miniräknarna kom. Idag finns det dataprogram som både räknar och ritar, så de här behövs inte alls. När jag gick på Tekniskt gymnasium fick vi lära oss räknestickan fastän miniräknarna redan var etablerade. Snacka om onödig kunskap!
        Ingen onödig kunskap Peter Man får en bättre förståelse för logaritmer. Putsa av Din gamla räknesticka Du
        DG

Comment

Logaritmer fungerar bättre i grafer för min förståelse. Då plötsligt börjar de leva sitt eget liv...

Comment

Ok grabbar, jag lärde mig aldrig Stickan. Den var dyr!! Min mattelärare slet sitt hår som Disney´s Matador, men det var underhållande att skjuta den inre stickan fram och åter alltmedan mattelektionen segade sig fram. Jag förstod inte ens att man kunde räkna ut saker på den - sköt man bara delarna inbördes borde det väl hända ngt tyckte jag, sedan vände jag uttråkad ansiktet mot fönstret, lutade hakan i handen och drömde sol på fjolårsgräs och de stora stenarna som torkade vid det övergivna torpet. På den kvadranten kunde inga stickor räkna ut ett jäkla dugg.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Åh tack! : ) Vad glad jag blir för alla svar!
              Intressant och väldigt roligt att äntligen få ett svar på vad dessa prylar användes till!

Tack ! : )

Trevlig lördagskväll önskar Kickan i Västmanland![/B][/B]

Comment

Hej! Till och med på gymnasiet på den gamla tiden (dvs den gamla studentens tid) fick man på mattelinjen lära sig räkna med räknesticka. Kul med en analog lösning som faktiskt va väl så snabb som de räknare som ersatte stickan och dessutom, batteriet va alltid laddat på stickan!

Comment

Träföremål??

Jag tycker träföremåen ser ut som något typ av isärplockat OK. Som bars ris, vatten med. Är svårt att uppskatta måtten på delarna.

Comment

Hittade liknande när jag googlade på sömnad förr.
                    Är tydligen mallar för någon typ av sömnad. De andra räknade ut mått. Är inte en räknesticka. Vi har en sån kvar i min mammas gård där hon växte upp och det ligger en sådan mätsticka i en gammal sylåda som tillhörde mormor.

Comment

"Räknestickan är den naturliga förlängningen av en ingeniörs främre extremiteter"

sade min gamle lärare i Beskrivande Maskinlära …

Comment

Working...
                      X