Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad används en sådan här till?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad används en sådan här till?

Köpte denna på tradera för ett tag sedan av ren nyfikenhet, nu har den kommit fram och hur jag än vänder och vrider på den så kan jag inte komma på vad det är för något!

Den är 11cm hög, inkl. knoppen, och 16 cm i diameter på fatet, tung som attan (700 gram enligt säljaren vilket verkar rimligt), i någon sorts nysilverliknande metall. Det finns en sil på fot i den, som jag dock är osäker på om den hör till då den verkar vara i en annan sorts legering, och har inga stämplar eller märkningar någonstans! Prylen känns som ett modernt krafs, men är lite för gedigen för att vara särskilt billig att producera och lämnar mig därför förbryllad. Någon som har ett hum om vad det kan vara?
    Bifogade filer

Med tanke på silen (om den nu hör till), så verkar det vara någon sorts ishink eller kanske man skall säga isskål.
    En liten gissning bara.

Comment

Kan det vara att servera kaviar ur tro???

Comment

Ursprungligen postat av Kecke
        Med tanke på silen (om den nu hör till), så verkar det vara någon sorts ishink eller kanske man skall säga isskål.
        En liten gissning bara.
        Ja, det var vad jag tänkte jag också när jag köpte den, men när jag fick den så upptäckte jag att skålen var mycket mindre än jag trodde så is är den alldeles för liten till att ha i.

Kaviarskål däremot är rimligare storleksmässigt, men borde det inte vara en glasinsats i den i så fall?

Comment

Lägger Du inte isen runt om skålen?. Lite svårt att riktigt föreställa sig hur den ser ut.

Comment

För mig ser det ut som en kaviarskål, men den saknar som sagt glasinsatsen. Om det nu inte är så att kaviar sedan urminnes tider inhandlats på egen glasburk som man bara ställer ner på silen. Därav även hålen på silen som med en fullstor glasform nästan hade förlorat sin funktion...

Comment

Min gissning blir att den tillhör frukostbordet.
              I den ligger t.ex. fett bacon där flottet får rinna av, ner genom silen.
              Gud gjorde några perfekta huvuden,
              resten satte han hår på.

Comment

Working...
              X