Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drosté Choklad känner ngn igen..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Drosté Choklad känner ngn igen..?

Denna ask bar jag med mig hem idag. Igenkänningsfaktorn var stark!!! MEN vad! visst var det choklad i dessa som såldes till julen? eller...
    Visst finns här fler som känner igen den
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Nu kanske jag är helt fel ute men är det inte likt "Jenny Nyström" måleri ?
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Nu känner jag inte igen just din låda, kan mycket väl vara en chokladkartong, men jag har haft lådor liknande denna (dock inte likadant tryck) från en lanthandel och jag har fått förklaringen att man använde dem till baskerliknande hattar och damhandskar. Vet inte om det stämmer dock. Men har du ingen tillverkning på den så kan det kanske vara en gammal presentkartong?

Comment

PAT, hm, Jenny Nyström känner jag bara genom hennes barnboksillustrationer och nja, nje, jag vet faktiskt inte, kanske...få se om ngn annan kan..
        Kökslampan; nu när du nämner detta, förefaller det ju ganska troligt i och med att asken saknar all märkning.
        De här små vita papperstrainglarna runt överkanten på nederdelen fanns ju ofta förr i kartonger men nu sviktar minnet även där, kring vilken typ av förpackningsvaror dessa innehöll. Ngn annan????
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag tycker inte att det liknar Jenny Nyström Vad asken har innehållit är ju svårt. Är det inte konfekt så är den kanske framtagen till julhandelsförpackning med tanke på motivet.
          DG

Comment

Jo, mormor hade ett antal sådana här askar liggande i tygskåpet som hon köpt damhandskar i, det var nog 40-50-talsaskar. Fast med andra motiv.
            Vet inte om askarna finns kvar ännu, jag får fråga min syster vid tillfälle.

Comment

Jag vågade knappt skriva det, men tycker nog inte heller att jag ser Jenny Nyström i motivet. Men jag kan mycket väl ha fel, har inte studerat henne nogrannare (har lite pappersbonader av henne bara).
              Tror att askarna jag hade var från ca 30-40-och en liten snäpp in på 50-talet, askmodellen var densamma.
              En mycket fin ask är det i varje fall!

Comment

Förrästen; undrar om inte jag har sett en äldre dam förvara runda dukar i en sådan... men det är nog mest för att den passar till ändamålet. (inte heller med samma dekor, den är marmoreringsmålad utan annan dekor).

Comment

, ja fråga inte mig varför jag tyckte det var likt Nyström men nåt var det..kanske färgerna , vinter hm..nja nått var det iaf..
                  Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Working...
                  X