Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering – emaljerat märke med dödskalle och "SBB"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med identifiering – emaljerat märke med dödskalle och "SBB"

Hej!
    Jag har hittat det här emaljerade märket (vit/röd emalj, förgyllt metall) och skulle uppskatta hjälp med identifiering. Det föreställer en stiliserad stjärna/kors med dödskalle och korslagda ben upptill, samt bokstäverna "SBB" i en sköld i mitten.
    Vet någon vilken organisation eller förening det tillhör, och ungefärlig tillverkningsperiod?
    Tack på förhand!​

Emalj, förgylld brons
    70 x 73,6 mm
    Vikt 57,65 g​

Tillverkad av Alois Ritter, (Djursholm) Stockholm.
    Alois Ritter, född i Ungern, Österrikisk medborgare, var silversmed och emaljör som drev en egen ateljé i Stockholm. Hans verkstad var verksam under första hälften av 1900-talet (främst mellan 1919 och 1942) och tillverkade bl.a. nålmärken, klubbnålar, broscher och medaljer.

Själva märket känner jag inte till, men det för onekligen tan​karna till nazismen. Jag försökte länka till en sajt med märken av Ritter med nazistiskt innehåll, men då betecknades inlägget med "unapproved".​
    Last edited by Eskil; 2026-07-18, 08:48.

Comment

Eskil, tack för informationen om Alois Ritter.
      Vilken webbplats försökte du ställa frågan på? Kan du ge en länk? Kanske jag har bättre tur.

Comment

Googla (eller sök med annan sökmotor) på Alois Ritter Stockholm S.N.S.P. Då dyker det upp nazistiska märken. Det betyder inte att Alois Ritter var nazist, men det visar att han inte var främmande för att tillverka märken med sådant innehåll.

https://www.xn--silverstmplar-ifb.se...oogle_vignette

Comment

Working...
        X