Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StockholmsTenngjutrei

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• StockholmsTenngjutrei

Hitta den här tennkannan för många år sen och har inte lyckats få fram några uppgifter om den .!4 cm och 24 cm lång från pip till handtag och årstämpeln är G8 . Den är ju i bra skick så när som på lite repor men inga andra skador på den .
    Bifogade filer

Hej Cobe.
    Visa gärna bild på stämplarna. Du skriver att det står G8 (1933) Ser man bara på bilden så skulle jag gissa på 18oo-talets andra hälft. Bör vara en tekanna. Stockholms Tenngjuteri hittar jag inga uppgifter om. Som sagt visa stämplarna så kanske det blir lättare att få reda på lite mer om den.

Comment

Hej Ulferic här har du bliderna på dom stämplar som finns på den . Håller ju med dig om att formen på kannan verkar äldere en 1933 .Mvh
      Bifogade filer

Comment

Där ser man. Det som talar emot 1800-talet är kulfötterna. Oftast ser man dom med fotring. Stämpeln säger ju G8. Sökte lite på Gamla tenngjuteriet. Fanns inte mycket. Du har säkert hittat det själv. Kanske någon med tillgång till bättre skrifter och kunskap om detta dyker upp.

Comment

Jag tror den är gjord på aktiebolaget Gamla Santessonska Tenngjuteriet.
          Orginalet är gjord av Frans Abraham Santesson verksam i Stockholm 1876 till 1912.
          Han omvandlade sitt gjuteri till aktiebolag år 1901 och tog namnet AB Gamla Santessonska Tenngjuteriet.

Jag har också en sådan tekanna men på den står hela bolagsnamnet och märkt H7 = 1910

Din är senare, 1930-tals men man har med din likväl som med min använt FA Santessons gjutformar men med lite variationer på den.

Hur länge Gamla gjuteriet fanns kvar i Stockholm vet jag inte, men med största säkerhet verkar det vara det bolaget och med en modernare stämpel där man tagit bort ordet Santessonska.
          Bifogade filer
          Last edited by A.F; 2007-12-19, 23:14.

Comment

Tack för hjälpen Ulferic och AF .Det var ju kul att se din kanna AF det är ju i stort sett bara att det är kulfötter på den jag har som skiljer . Ja så åldern förstås

Comment

Ungefärligt värde?

Har ni nån koll på vad en sådan kanna kan vara värd?

Comment

Working...
              X