Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dansk Mässingsljusstake

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dansk Mässingsljusstake

En ljusstake med linjer a la aladdinlampa. Märkt Design Denmark Danmark. Mkt tung så det kan ju oxå vara malm. Vi tog fram den nu till jul och ser hur läcker den är. Ljushållaren påminner om de som fanns på ett par väggljusstakar från Danmark som min mamma hade. Känner någon igen designen och kanske har ett designnamn att lämna?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Nej, ingen aning men jag reagerar på ordet "malm" i det här samanhanget...... Malm är väl inget material, vad jag förstått så är det något påhittat som används för att få mässing att låta finare än vad det är

Eller har jag fått detta med malm om bakfoten?

Comment

nej du har forstået det helt rigtigt.
      Messing er en legering bestående af kobber og zink.
      Messing er 70% kobber og 30% zink - det er den mest almindelige blandingen idag. Giver en gullig farve.
      85% kobber og 15% zink giver et guldfarvet metal som var meget brugt i empiren - det kaldes tombak.
      Bronze er kobber og tin. I samme forhold. Bronze varierer i farve fra rød over i grå afhængig af blandingsforholdet.

jeg kender ikke lysestagen, men den er af messing. malm vil være helt misvisende. Malm er sådan noget messing som kirkeklokker støbes af. Hvis vi endelig skal sætte den betegnelse på.
      Last edited by hose; 2007-12-15, 18:51.

Comment

Malmljusstakar har man ju hört talas om...?
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Malmljusstakar har man ju hört talas om...?
          absolut - det er sådan noget man hører af en sælger som skal prise sine varer og gøre dem bedre end de egentlig er.

Comment

Working...
          X