Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla ljushållare i metall.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla ljushållare i metall.

Hej på er.

Jag har idag (äntligen, efter en del letande) köpt 14 st gamla ljushållare för levande ljus, till granen.

Min fråga är; hur vårdar jag dem? Är det någon som vet?
    Vissa av dem ser förskräckliga ut. Kan man göra något åt det?
    Jag vet inte vilket material de är gjorda av. Inte mässing, de är mer åt silvriga hållet i färgen. Damen jag köpte dem av, sa att jag kunde skölja dem lite, men jag kanske inte vågar pröva det.. Haha.

Någon som vet vilket material de eventuellt gjorts i, och hur man kan vårda dem, för de ser förskräckliga ut?

Tack på förhand!

Om det är såna gamla som jag minns från min ungdom så är de nog gjorda av förnicklad plåt. Om Du sköljer dem i vatten skall Du nog se till att de torkas fort så att Du inte får några rostangrepp på ytor dår förnicklingen försvunnit.
    Torka gärna med en hårfön.
    Det här med metallen är ju en gissning men jag tycker mig se dem framför mig.
    DG

Comment

Minns dem oxå och i allmänhet hade tidens tand huggit in på dem och sedan gick det inte att vända tiden tillbaka.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Då minns jag inte fel då. Tror att det är svårt att få någon stil på dem igen
        Men det finns något som heter elljus. Förlåt kunde inte låta bli.
        Måste faktiskt tala om att våran granne hon envisas fortfarande att använda levande ljus i granen i ca en halv timme på julafton och några andra kvällar.
        DG

Comment

Visar ett antal av dessa ljushållare så alla vet hur de ser ut. Som andra skrivit är dom i plåt som är förnicklad eller något åt det hållet. Mina är slitna och går inte att försköna. Något renare kanske dom blir av en tvätt.
          Fick för mig att använda dessa i granen för ett antal år sedan. Efter viss avverkning av grenar som hamnade för nära ljuset tordes jag tända. Klämman som håller ljushållaren på plats vid grenen kunde vicka åt vilket håll som helst varför det enda ur brandsynpunkt säkra var att kalhugga granen. Brandsläckare ett måste. Om jag skall använda dessa hållare någon mer gång så får jag nog svetsa en gran av järnrör och armeringsjärn.
          Snyggt var det så länge ljusen i granen brann men när övrig inrednings luxtal överträffade granens så blev det lite för mycket av det goda.
          Bifogade filer

Comment

Är det inte så att syran i stearinet fräter på denna metall och gör att de blir fula bara genom att använda dem som det är tänkt?

Comment

Är nog så Peter. Fukt och oxidering gör inte det hela bättre. Tunt ytskikt som lossar mer eller mindre av sig självt. Var kanske ingen ide att göra dom bättre då många bara använde dom en gång.

Comment

Tack för era trevliga svar!

De är av den typen som ni förstått, och som en av er visade på bilden.
                Jag har inte vågat mig på att tvätta dem, jag köpte 14 st, och eftersom det är en bordsgran jag har, behövde jag bara sätta i 8 av dem för att det skulle räcka. Jag skulle aldrig våga tända dem.

Men ni tror alltså på en snabb tvätt i vatten med en snabb torkning av t.ex hårfön (för att undvika rostangrepp)?

Comment

Working...
                X