Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brickor.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Brickor.

Julstädet pågår. Upptäckte i samband med dammning att jag av någon anledning har en massa brickor av allehanda slag. Serveringsbrickor är väl inget som används speciellt mycket idag. Ända gången jag använder en sådan bricka är när frugan får kaffe på sängen dagen efter jag gjort något tokigt.
    Börjar med en porslinsbricka med mässingshandtag. Enda märkningen är D.R.G.M.- 194219. Med stor sannolikhet tysk.
    Bifogade filer

Ytterligare en porslinsbricka med mässingshandtag. Enda märkningen är några bokstäver och siffror.
    Bifogade filer

Comment

Sista brickan för stunden. Måste åka bort några timmar.
      Målad plåtbricka. En praktisk detalj är "sölskåran" där barnets spill samlas upp. Om det nu är det fördjupningen är till för.
      Bifogade filer

Comment

Hinner med en till. Kopparbricka med mässingshandtag. Jugend. Ingen märkning men troligen inte svensk.
        Nu får ni leta i garderober och källare efter egna brickor att visa.
        Bifogade filer

Comment

Fortsätter med enbricka med lite tyngd. Patinerad koppar. Finns ett monogram i mitten. Har inte tagit bort fläckarnapå brickan då patineringen ofta följer med vid rengöring med putsmedel.
          Bifogade filer

Comment

Gåsbrickan va fin (emaljerad??) och den sista, nr2 ser Engelsk ut?
            --eller hur det nu va.

Comment

Granna brickor allesammans, jag förstår att de legat undangömda ulferic, sådana brickor hittar man idag idag på närmsta loppis. Själv har jag bara träbrickor och 1 st i metall, inte så mkt att se.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Barnbrickan är emaljerad. Motivet är ditsatt med någon form av överföringsteknik. Finns säkert något annat ord för tekniken.
                Nu när jag koncentrerar mig på brickor så dyker det upp den ena efter den andra i gömmorna. Fler följer.

Comment

Någon bricka har jag väl. Den är är mycket trevlig, men jag vet fortfarande lika lite som när frågan ställdes.

Comment

Fortsätter med ännu en tung rackare. Denna väger nästan 4 kilo. Plåten är så tjock att den säkert skukke duga som durkplåt. Lite sliten så att man ser att den är i koppar. M.a.o. pläterad koppar. Engelsk.
                    Bifogade filer

Comment

En plåtbricka modell större. Förmodligen en bricka till ett brickbord. Blå kant med dekor i gukd. Dekoren sliten och själva brickan har säkerligen varit målad och dekorerad. Nu är den tyvärr svartmålad.
                      Bifogade filer

Comment

Mässingsbricka också modell större. Använder många av brickorna. Inte till servering utan mest att ha småsaker på.
                        Bifogade filer

Comment

Kan inflika med en alkoholtestad bricka
                          Bifogade filer
                          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Perfekt! Såna etiketter ska jag också införskaffa. Så kan jag sätta dom lite här och var. Men inte utan att ha prövat först!

Comment

Måste vara en norsk bricka. Visserligen och säkerligen är det av intresse att veta att brickan är nykter. Kanske är det ändå viktigare att ha en nykter brickförare då morgonkaffet skall delges en något morgonsur hustru.
                              Tysk, porslin med träram.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X