Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal Ikon Sägs Vara 1500 - 1600 Tal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal Ikon Sägs Vara 1500 - 1600 Tal

Hej på er
    Jag tog ett snacvk med lokala auktionsfirman och de påstår 1500 - 1600 tal
    men jag vänder mig tils PES expertis, ca 1 dm hög, munblåst kupat glas, träet ser nästan konserverat ut, kan någon gissa på ålder samt värde ?

// Sigvard
    Bifogade filer

Mer Bilder

Hej igen en bild till

// Sigvard
    Bifogade filer

Comment

Äger 2 som din och en i mässingsram. Skulle tippa runt sekelskiftet +-20 år, min dyraste gick på 125 kr.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ser väl nästan ut som om ramen är gjuten av någon sorts trämassa, men det kan ju vara fotot som luras.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Hej

Jag var uppe på SAV med bla Ikonen, den är tidigt 1700 tal, ramen är orginal av vanligt träslag, troligtvis Tysk eller Fransk ikon, dessa har tydligen ett stor samlings intresse ner i Europa, vilket utropspriset blev satt i 5000:-

// Sigvard

Comment

Då kan du ju tala om när den är såld för det priset så ska jag åka upp med mina.
            Bifogade filer
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Vov vilken fin samling, har du en aning om var de är tillverkade ?

// Peter
              Last edited by Sigvard Andersson; 2007-11-07, 22:23.

Comment

Nej, jag vet faktiskt inget om dem. Känns bara som en typ turistpryl från någon religöst ställe. Tror mer på italiensk eller tysk, och eftersom jag har tre så kan de inte vara så ovanliga. Inget jag har letat efter utan de har bara legat framför mig på olika mässor/loppisar.

Comment

Jag tog ett snack med SAV och de håller fast vid utropspriset
                  Jag kan grattulera till en vacker och liten fin samling som har ett bra värde.

// Sigvard

Comment

Jag har haft två, varav den ena var söndrig och kunde därför "dissikera" materialet.
                    Båda två hade Mariabilder, och dessa var i gips. Ramverket verkade vara i pressad trämassa, med överdrag av lackerad marokäng med uttryckt dekor. Tunna och kupade glas, som var lätta och billiga att framställa "en masse".
                    Tingelings bedömning är riktig - kring förra sekelskiftet, och jag tror att de såldes av italienska kyrkor till många vallfärdande troende från olika länder. Det är lätt att tänka på Rom i det här fallet.
                    Den trasiga lappade jag ihop, och gav bort båda två till ett par polska vänner, som är katoliker.
                    SAV:s bedömning håller jag för att vara orealistisk, eller uttalad av en expert med begränsad erfarenhet.

Comment

Working...
                    X