Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten pistol.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten pistol.

Ibland springer man på saker när man minst anar. Litet skjutvapen, längd cirka 10 cm. Vad jag förstår fullt funktionsdugligt även om jag själv inte skulle vilja använda den. Finns en märkning på sidan:Står D12. Pipan är i något plåtaktigt material. Frågan är om någon vapenkunnig kan upplysa om pipan är orginal. Tycker själv att den ser livsfarlig ut att använda. Pipan är väl fäst vid det övriga. Som sagt kan pipan verkligen vara orginal. Licens?
    Heter det pipan eller pipen förresten.
    Bifogade filer

Är man något myndig och det är myndigheterna, så kan man säkert få den till att bli licenspliktig. Pipan är säkert tillhörande från begynnelsen.

Comment

Startpistol???
      Ser lite vek ut i pipan.
      --eller hur det nu va.

Comment

Vad är det som säger att det inte är en räfflad "kanon" pipa innanför plåthöljet.
        En Ulf.. i fårakläder.

Comment

Plåthöljet vekt och kanonpipan robust.
          --eller hur det nu va.

Comment

Har något lifsfarligt vapen liggande i någon låda,
            skall se om jag hittar det!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Startpistol är troligt. Patronen laddas bakifrån och hålls på plats med hjälp av "manicken" som sitter framför den på bilden spända hanen. Går säkert att skjuta med den men jag avstår.

Comment

Ta ett kort på pipan "loppet"
                --eller hur det nu va.

Comment

Vet inte om du blir klokare av bilden Nisse. Pipan är helt slät på insidan. Längst ned syns hålet där slagstiftet träffar tändhatten. Pipans material är hårt och går inte att trycka ihop.
                  Glömde bilden.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Ulferic; 2007-10-12, 19:49.

Comment

Tippar på startpistol modell äldre.

Nu kom bilden.
                    Last edited by nisse 8; 2007-10-12, 19:52.
                    --eller hur det nu va.

Comment

Taget rakt den i pipan. Ser lite konstigt ut men gick inte att få till det bättre.

Comment

Har för mig att detta är en variant byggd på en startpistolstomme och avsedd för ett slags signalskott som laddades från mynningen.

Någon här säger att den eventuellt kan vara avsedd för magnesiumblixtar och att man laddar en magnesiumpatron från myningen.
                        Last edited by HgF; 2007-10-12, 20:00.

Comment

Kul med synpunkter och ideer om denna pistol. Visar mekanismen vid patronläget. Spaken går att fälla bakåt så att undre halvan följer med. När spaken förs framåt så låses patron i skjutläge. Denna konstruktion talar för bakladdning. Men som Hgf skriver så kan den vara omgjord för att skjuta ljus av något slag.
                          Bifogade filer

Comment

Det du visar är "hylsutdragare" sparar på naglarna, en 22lr passar nog bra i detta patronläge.
                            Håller fast vid Startpistol, har lite svårt att bestämma mig
                            Eller vad säger Hgf.
                            Last edited by nisse 8; 2007-10-12, 20:23.
                            --eller hur det nu va.

Comment

Behövs en älgjägare för att allt skall bli rätt och riktigt. Hylsutdragare låter bra och det är nog vad det är.

Comment

Working...
                              X