Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken tidsålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vilken tidsålder?

Är ägare till den här lampfoten i tung metall, vet inte av vilken sorts metall det är (tung som sjutton). Ska göra mig av med den och vill gärna kunna informera om när den kan vara gjord och av vad! Kallas stilen något?
    Tack på förhand!
    Bifogade filer

Messinglampe på trepas fod. Stil vel nærmest nybarok tilsat lidt stilblanding. Den er tung af to grunde, der er brugt meget messing og jeg er overbevist om at der er en jernplade i bunden.

Comment

Menar du en järnplatta i botten? Det är det inte! Den är gjuten vad jag kan förstå!

Comment

Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
        Den är gjuten vad jag kan förstå!
        Ja det er den.

Der er så intet som holder ledningen.
        Vægten kommer så kun af messingen.

Comment

"Der er så intet som holder ledningen."
          Förstår inte riktigt detta, du får ursäkta men danska är svårt tycker jag!

Menar du att den är nybarock men med lite blandning av stil, gjuten av mässing? När kan denna vara gjord på ett ungefär eller är det en omöjlig fråga att svara på?

Comment

Du kan säga barockstil, och materialet är som sagt mässing.

När det gäller utröna tiden kan ibland elmonteringens status vara till hjälp. Om den ursprungliga lamphållaren finns kvar och den är gjord i porslin och mässing (metall som är gul) kan man med hygglig säkerhet säga att den kan vara från tiden före kriget - ca 1930-talet och första halvan av 40-talet. Är elmonteringen plast kan den vara senare.
            Modemässigt är lampfoten rätt under 1930-talet, men formen hängde med ytterligare några decennier, och motsvarande form kanske finns att köpa fortfarande i någon mycket välsorterad och konservativ lampaffär.

Comment

Vi tager med en hel sætning.
              Det er en lampe lavet til elektrisk lys. Det bestemmer hvor langt tilbage i tiden vi maksimalt kan gå. Vi taler altså efter 1900. I princippet kan den være lavet i hele de sidste 100 år.
              Jeg har bare svært ved at forestille mig at nogen skulle lave en sådan idag. Så jeg vil gætte på 1900 til 1950.
              Skal vi snævre det yderligere ind så tror jeg på 1930erne eller 40erne.

Når du vender bunden i vejret på en lampe - så ser du ofte en bund gjort af en metalplade. Metalpladen er forsynet med en skrue som holder ledningen fast.

Er det så en lysestage omgjort til lampe? Det tror jeg ikke. Den er alt for tyk i gods og den har ikke det slid som man skal forvente.

Men trepas fod, messing lampe, solid og tung sandsynligvis lavet i første halvdel af 1900 årene - det er hvad du kan sige.

Comment

Tack så mycket för ert engagemang! Lamphållaren verkar vara av plast eller bakelit, mörkbrun.
                Tog ett par bilder på fästet till lamphållaren och en bild där sladden kommer ut i botten.
                Nej Hose jag tror inte heller att det är en ljusstake omgjord till lampa!
                Tack igen!
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X