Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaskhållare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaskhållare

Någon som vet var man hittar hållare/ställning för ex jaktflaskor och lommeflaskor och annat utan eller med ytterst instabil botten.
    Skulle vara kul att inte ha dem liggande eller riskera att de ramlar i golvet.

Hur många pluntor har du Kecke?
    Du verkar ju inte ha tummen mitt i handen, så varför inte göra ett pluntställ själv? Kommer ihåg från slöjden i skolan att man gjorde någon typ av nyckelringar av plexiglas, långa spiraler. Det var ju inte så svårt att såga och värma och böja vrida. Transparent plexiglas, kanske en hållare för flera pluntor i samma så att den blir stadigare?
    Trä går säkert också att göra något av. En genväg då kunde vara att använde en av IKEA's tavellister som halvfabrikat, karva ur i listen platser för pluntbottnar, bygga på listen med en ryggskiva med enkla ursågningar för halsarna.
    Visst är jag kreativ jag gillar att tänka ut konstruktioner men är mindre pigg att förverkliga dem

(Den i plexiglas kunde du ympa in sådana där modern ljusslinga i så pluntorna blir belysta)
    Last edited by Liljerik; 2007-09-18, 06:46. Anledning: Kommer bara på mer å mer

Comment

Du är verkligen krativ Liljerik.
      "Nöden är uppfinningarna moder" sägs det. Jag skulle behöva en "fader" för att förverkliga uppfinningarna också.

Comment

Det "lutande planet" är aldrig fel. Har själv ett antal flaskor liggande platt för balansens skull. Av två spånskivor tog det 1 min och 23 sek att göra detta ställ. Lutningen på stödplattan syns inte så bra men finns. Kräver visserligen lite utrymme men fungerar. En bit sammet i passande färg nedbringar risken för sidoras till ett minimum. Inget jag skall använda mig av men ibland blir jag förvånad över min kreativitet. Finns säkert enklare och smidigare sätt att få stånd på flaskorna.
        Bifogade filer

Comment

Mycke snyggt Ulferic.
          Förstår inte riktigt hur du menar men skulle vilja se en bild utan sammet och dessutom en bild på flaska nr 3 från vänster om det skulle vara möjligt.

Comment

Den korta och långa skivan har en viss lutning vilket gör att flaskan lutar mot den höga skivan. Man måste alltså ha något stöd för konstruktionen så att den blir lutad. Hur man gör detta enklast har jag inte klurat ut men kan inte vara så svårt. Tar som sagt lite plats men jag håller faktiskt på att bygga en snarlik konstruktion avsedd att hänga på vägg. Skall vara till ett större antal skurna träplattor som jag gärna vill ha samlade på ett ställe.
            Flaska tre kommer. Har nog visat den tidigare.
            Bifogade filer

Comment

Tack.
              Nu förstår till och med jag.
              De hyllor som jag just nu har lommor på är endast 13 cm djupa så jag tror inte den här konstruktionen fungerar.
              Får kanske börja rensa ut lite böcker, de hyllorna är i alla fall 25 cm djupa. Problemet är bara att jag har så svårt att kasta något.

Comment

Pluntor har jag ganska gott om

Här är två av mina lösningar.
                Den första;
                Dra en gladpack över pluntans botten. Borra ett hål större än diametern på pluntans botten i en träbit. Fyll hålet med något snabbhärdande spackel tex plastic padding. Lirka försiktigt bort pluntan när spacklet stelnat. Slipa ned "översvallet", lacka med lämplig lack. Ni har nu fått en exakt avgjutning av pluntans botten, den passar perfekt i träbiten.

Det andra sättet är lite enklare. Borra ett hål större än pluntans botten i en träbit. Böj till en ögla på en svetstråd eller motsvarande, trä denna över halsen på pluntan och markera hur lång tråden behöver vara. Borra ett hål i träbiten där tråden kan trängas ned.

Båda funkar perfekt och man kan arrangera pluntorna lite som man vill .
                Bifogade filer

Comment

En tredje lösning är att ha dom nedpackade, det blir så spännande i framtiden om man nu får uppleva att "det" packas upp. Har på senare tid fått förankra urna så ej katten välte ner den mer än en gång. Som tur var ramlade urnan inte ner på golvet för då hade den blivit enbart småbitar.

Comment

Tack för tipsen Lars.
                    Enkla och eleganta lösningar.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                      Pluntor har jag ganska gott om

Här är två av mina lösningar.
                      Den första;
                      Dra en gladpack över pluntans botten. Borra ett hål större än diametern på pluntans botten i en träbit. Fyll hålet med något snabbhärdande spackel tex plastic padding. Lirka försiktigt bort pluntan när spacklet stelnat. Slipa ned "översvallet", lacka med lämplig lack. Ni har nu fått en exakt avgjutning av pluntans botten, den passar perfekt i träbiten.

Det andra sättet är lite enklare. Borra ett hål större än pluntans botten i en träbit. Böj till en ögla på en svetstråd eller motsvarande, trä denna över halsen på pluntan och markera hur lång tråden behöver vara. Borra ett hål i träbiten där tråden kan trängas ned.

Båda funkar perfekt och man kan arrangera pluntorna lite som man vill .
                      Det skulle vara kul att få se fler av dina pluntor.
                      Njuter av anblicken av de du nyss visat.

Comment

Working...
                      X